כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הבקשה שסורבה

עומק המחדל: תזוזות חריגות למדי זוהו בישראל בליל הבלהות

בפיקוד דרום של צה"ל ביקשו לקרב מטוסים לגבול עזה בעקבות הנורות האדומות שנדלקו עם החלפת הסימים לישראלים מעבר לגדר, אולם הבקשה סורבה • פרטים חדשים

עומק המחדל: תזוזות חריגות למדי זוהו בישראל בליל הבלהות
תרגיל של חמאס צילום: Ashraf Amra/propaimages" flash90

אחרי 143 יום למתקפת הפתע של חמאס, נחשפים פרטים חדשים: באישור הצנזורה הצבאית דווח הערב (שני) ב'חדשות 13' כי תזוזות חריגות למדי של גורמים בכירים בעזה נקלטו בישראל בלילה שקדם למתקפה, קרי ליל שמחת תורה.

המידע הזה היה למעשה המידע הנפיץ ביותר שהגיע לידי מערכת הביטחון במהלך הלילה וגם הוא לא הוביל לעדכון של הדרג המדיני. 

עוד על עומק המחדל בליל הבלהות, חושף הערב הפרשן עמית סגל כי פיקוד דרום ביקש לקרב את המסוקים לעזה כדי להיות ערוכים לכל תרחיש ולהגיב במהירות, אך זה לא קרה.

הסיבה היא כדי לא לשרוף מקורות לאחר שנדלקו הנורות האדומות עם החלפת הסימים הישראליים ברצועת עזה, אולם בהערכת המצב של ראשי מערכת הביטחון הסיקו שמדובר בעוד תרגיל של חמאס ולא באירוע אמת וחריג.

‏עוד דווח הערב ב'כאן 11' כי השיחה הראשונה שהתקיימה על האיתותים החשודים שהתקבלו מהרצועה נערכה בין א׳, קצין המודיעין של פיקוד הדרום, לבין אלוף הפיקוד ירון פינקלמן, בשעות הערב המאוחרות של 06.10 (לא ניתן לפרט בדיוק מתי, אך אפשר להגיד שזה שעות לפני חצות), וזאת בעקבות מידע וסימנים שמגיעים מהשב״כ על הדלקת עשרות כרטיסי הסים הישראליים ברצועה. 

‏פינקלמן קוטע חופשה בצפון ונוסע מיד לפיקוד. ‏כמה שעות לאחר מכן מגיע מידע נוסף, מגוף מודיעיני אחר (שלא ניתן לפרט איזה), שמגלה סימנים רציניים יותר. הקמ"ן מקבל את המידע, והוא מיד מעדכן את האלוף.

ראש השב״כ רונן בר מגיע למטה השב"כ ב-02:00. למרות שהידיעה הראשונה הגיעה בשעות הערב המאוחרות, כמה שעות לפני חצות, צוות 'טקילה' של שב"כ הוקפץ בשעה 04:00.

כתב 'כאן' שאל את דובר צה"ל אילו פעולות נוספות ננקטו בעקבות שורת הסימנים הללו, ועל המרחק בין הסימן הראשון שהתקבל לפעולה הראשונה שננקטה. ומדובר צה״ל נמסר: "‏צה״ל מצוי כעת בלחימה וטרם התחיל בתחקור אירועי ה-7/10. התחקירים יתחילו בימים הקרובים, ובסיומם הממצאים יוצגו לציבור".

נזכיר כי בשבוע הראשון למלחמה דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא עודכנו במהלך הלילה, המזכיר צבאי של ראש הממשלה האלוף אבי גיל עודכן בשעה 6:10 וכי נתניהו עצמו עודכן רק בשעה 6:29.

מטוסי קרב 7 באוקטובר החלפת סימים חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד