כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ארה"ב איימה

המליציות הפסיקו לתקוף: איראן חששה ממלחמה כוללת

מתחילת החודש לא היו התקפות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן על בסיסים אמריקאים בעיראק, רק שתי תקיפות קלות בסוריה. לאיראן יש רמה מסוימת של שליטה על המיליציות

המליציות הפסיקו לתקוף: איראן חששה ממלחמה כוללת
מל"ט של איראן יכול לשאת ציוד מעקב וגם אמצעי לחימה מדויקים צילום: Iran international

איראן מרסנת את המיליציות בעיראק ובסוריה, לאחר שארצות הברית הגיבה בשורה של תקיפות אוויריות על הרג שלושה חיילים של צבא ארה"ב החודש בירדן.

הניו יורק טיימס מדווח כי מאז התקיפות האמריקניות ב-2 בפברואר, בכירים אמריקאים אומרים כי לא היו התקפות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן על בסיסים אמריקאים בעיראק, רק שתי תקיפות קלות בסוריה.

לפני כן, צבא ארה"ב רשם לפחות 170 תקיפות נגד חיילים אמריקאים בארבעה חודשים, כך אמרו בכירים בפנטגון.

השקט היחסי משקף החלטות של שני הצדדים ומצביע על כך שלאיראן יש רמה מסוימת של שליטה על המיליציות.

העיתון דיווח כי ככל שהתקפות המליציות התגברו, והגיעו לשיא במותם של שלושה חיילים אמריקאים, באיראן חששו שהאוטונומיה שניתנה למיליציות עלולה להוביל למלחמה כוללת, כך לפי גורמים איראנים ואמריקאים.

המאמץ האיראני לרסן את המיליציות החל זמן קצר לאחר הריגתם של שלושת החיילים האמריקנים במתקפת מל"ט בירדן ב-28 בינואר, כאשר וושינגטון נשבעה להגיב בחריפות.

העיתון דיווח כי איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, היה מעורב בתיאום האסטרטגיה כלפי ישראל וארצות הברית עבור המיליציות השונות במהלך המלחמה הנוכחית בעזה.

הוא הוביל סדרה של פגישות חירום בסוף ינואר בטהראן ובבגדד עם אסטרטגים, מפקדים בכירים של משמרות המהפכה ומפקדים בכירים של המיליציות כדי לשרטט מחדש תוכניות ולמנוע מלחמה עם ארצות הברית, כך לפי שני איראנים המזוהים עם משמרות המהפכה, אחד מהם אסטרטג צבאי ששוחחו עם הניו יורק טיימס.

קאאני אמר להם שאיראן וקבוצות המיליציות השונות השיגו מספיק הישגים על ארה"ב מכיוון שהנשיא ביידן מתמודד עם ביקורת חריפה על תמיכתו בישראל והתגלו סדקים בינו לבין נתניהו, האיראנים אמרו כי מלחמה בין טהראן לוושינגטון עלולה גם לסכן את המטרה ארוכת הטווח של סילוק ארצות הברית מעיראק.

שתיים מהמיליציות העיראקיות הגדולות יותר, קטאיב חיזבאללה וחראקת אל-נוג'בה, התנגדו תחילה בתקיפות לדרישת קאאני להשהות את ההתקפות על אמריקאים, בטענה שהלחימה בחיילים אמריקאים היא חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה והזהות שלהם, כך אמרו שני המקורות האיראנים.

ברגע שההתקפות על האמריקאים שככו, ארצות הברית נמנעה מלחסל לפחות מנהיג מיליציה בכיר אחד לאחר ה-2 בפברואר כדי להימנע משיבוש הפסקת האש, כך לפי גורם במשרד ההגנה.

עוד דווח, כי ההתקפות של חיזבאללה והחות'ים יתגברו אם ישראל תפתח במתקפה קרקעית ברפיח, כך לפי שני מקורות במשמרות המהפכה המכירים את האסטרטגיה החדשה של איראן. אוסאמה חמדאן, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן, אמר במסיבת עיתונאים באיראן בשבוע האחרון כי "כל התקפה על רפיח תיענה בתגובה חריפה של ההתנגדות".

 

 

 

 

 

איראן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל עיראק חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד