כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
30 שנה לפיגוע

אמו של הנרצח החרדי הפכה למומחית לנושא טרור

היום לפני 30 שנה ירה מחבל לבנוני לעבר טנדר של 15 תלמידי ישיבת חב"ד שנסעו על גשר ברוקלין, ורצח את ארי הלברשטאם הי"ד. היום אמו מכשירה את אנשי רשויות אכיפת חוק ברחבי העולם ומונתה לנציבת הכבוד של מחלקת המשטרה לבטיחות הקהילה בניו יורק

אמו של הנרצח החרדי הפכה למומחית לנושא טרור
ארי הלברשטאם הי"ד צילום: באדיבות המשפחה

אירוע זיכרון לציון 30 שנה לפיגוע הירי בברוקלין יתקיים ביום שישי, 1 במרץ בשעה 12:00 בלוח הזיכרון לארי הלברשטאם הי"ד בגשר ברוקלין.

ב-1 במרץ 1994, מחבל פתח באש על טנדר שהוביל 15 תלמידי ישיבת חב"ד כשהחל לחצות את גשר ברוקלין ממנהטן, המחבל ריסס את שני צידי הטנדר. לאחר מכן נמלט לתוך התנועה הסואנת.

תלמידי הישיבה הפצועים היו בין עשרות שחזרו מביקור בבית חולים במנהטן שבו עבר ניתוח קל הרבי מחב"ד שהיה אז בערוב ימיו.

כאשר המחבל ראה את התלמידים הוא מיד פתח באש. הפצוע הקשה ביותר היה ארי הלברשטאם בן ה-16 שנורה בראשו. הוא סבל מפציעות קשות ונפטר חמישה ימים לאחר מכן. המחבל רשיד באז נלכד, נשפט והורשע ונידון ל-140 שנות מאסר.

אמו של ארי, גברת דבורה הלברשטאם, אמרה כי באותם ימים טרור לא היה מושג שתושבי ניו יורק הכירו. "בהיותי דור רביעי לאמריקאים, אפילו לא הכרתי אנטישמיות", היא אמרה לאתר collive.com. "לכן המהומות הנוראיות של קראון הייטס שלוש שנים קודם לכן היו כל כך מזעזעות".

דבורה זוכרת שצפתה במהומה מחלונה. "ראיתי במו עיניי איך המשטרה עומדת ולא עושה כלום", היא מספרת. "שמעתי במו אוזני איך ההמונים צרחו 'היטלר לא סיים את תפקידו!' זה טלטל אותי עד היסוד".

מהומות קראון הייטס היו סדרת התפרעויות שהתרחשו בשכונת קראון הייטס שברובע ברוקלין בניו יורק, במשך שלושה ימים, מה-19 עד ה-21 באוגוסט 1991. המהומות החלו לאחר שילד אפרו-אמריקני נפגע בשוגג ונהרג בתאונת דרכים על ידי רכב שהיה חלק משיירתו של הרבי מחב"ד.

הרוצח של ארי הורשע ברצח מדרגה שנייה וב-14 עבירות נוספות של נסיונות רצח ונידון ל-141 שנות מאסר עולם, הפשע סווג לראשונה "כמעשה זעם בכבישים". דבורה נלחמה ללא לאות במשרד המשפטים במשך שבע שנים ארוכות כדי לגרום לו לסווגו מחדש כטרור.

בתחילת ספטמבר 2001, בצעד חסר תקדים, תייג סופית משרד המשפטים את הירי כפעולת טרור; מאמציה של דבורה צלחו. פוליטיקאים כינו אותה "הנביאה", כי באופן מוזר, שלושה ימים בלבד לאחר הסיווג מחדש, שני מטוסים פגעו במגדלי התאומים בפיגוע טרור ענק, והביאו ל-3000 אמריקאים הרוגים.

"צדקת", הודו אנשי אכיפת החוק שהופיעו במפתיע בדלת הכניסה שלה לאחר ה-11 בספטמבר. "עכשיו ספרי לנו כל מה שאתה יודעת".

לפני הרצח של ארי, דבורה לא ידעה דבר על מערכת המשפט הפלילי, שלא לדבר על רובים. אבל ב-11 בספטמבר היא הייתה מומחית בתחום. היא חיברה את החוקים הראשונים של מדינת ניו יורק בנושא טרור יחד עם המושל ג'ורג' פטאקי. כיום היא מכשירה את אנשי רשויות אכיפת חוק ברחבי העולם ומונתה לנציבת הכבוד של מחלקת המשטרה לבטיחות הקהילה בניו יורק.

אמו סיפרה כי בשלב מסוים במהלך מחלתו של הרבי, הודיע ​​ארי לחבריו, "אוותר על חיי למען הרבי". ושבועיים לפני הירצחו, הוא היה במטבח עם אמו כשהעיר כלאחר יד, "'אמא, את לא יודעת מי אני".

"אני עדיין זוכרת שהסתכלתי עליו, קצת מבולבלת", סיפרה אמו, "ואמרה, 'למה אתה מתכוון? אף אחד לא מכיר אותך יותר מאמא שלך".

"את עוד תראי" הוא ענה. וכעבור שבועיים עזבה הנשמה שהוציאה את המילים הנסתרות הללו מהעולם הזה. ואכן, הוא מסר את נפשו למען הרבי מחב"ד.

ארי הלברשטאם ברוקלין פיגוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד