כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
תופעה נדירה

הקשר בין אירועי הגשם בחודש האחרון לשינויי האקלים

בחודש האחרון (מסוף ינואר ועד לקראת סוף פברואר 2024) ירדו כמויות משקעים חריגות, שהגיעו במצטבר לכ-500 מילימטרים, בעיקר באזורים הקרובים לים התיכון בשרון ובכרמל, ומדובר בתופעה שאיננה שכיחה, בטח ובטח במועד זה של השנה. אז מה הקשר לשינויי האקלים?

הקשר בין אירועי הגשם בחודש האחרון לשינויי האקלים
אילוסטרציה צילום: unsplash

מעבר לשונות הטבעית בין שנה לשנה, עונת הגשמים 2023/24 מתאפיינת בטמפרטורות גבוהות באופן חריג, הן באטמוספרה והן באוקיינוסים. הסיבה לכך היא המשך מגמת ההתחממות הגלובלית המואצת, ואליה הצטרפה השנה תופעת ה״אל ניניו״, אירוע בו טמפרטורות המים ליד האוקיינוס השקט (בצד של דרום אמריקה) גבוהות מרגיל. השנה הסתכמה העלייה הזאת בטמפרטורות האוקיינוסים ב- 1.5 מעלות. 

איך כל זה קשור אלינו?

ובכן, הים התיכון מושפע מטמפרטורת האוקיינוס ואף מתחמם בקצב מהיר יותר. בתחילת פברואר השנה טמפרטורת הים התיכון בחופי תל אביב היתה כ- 19 מעלות, בכ- 2 מעלות מעל לממוצע הרב שנתי לתקופה זו. כאשר הים התיכון חם והוא ״פוגש״ מעליו אוויר קר שמגיע מאירופה, נוצרת אי יציבות אטמוספרית חריפה והתפתחות של ענני גשם. האזורים הראשונים ״לפגוש״ את ״רכבות״ ענני הגשם הנעים מהים התיכון מזרחה, הם אזורי החוף שלנו ומכאן קצרה הדרך לאירועי גשם קיצוניים והצפות.

ככל שההתחממות הגלובלית תמשך ואף תאיץ, אנחנו צריכים להמשיך לצפות להמשך מגמת הקצנה באירועי מזג אוויר, בטח ובטח באזורי החוף אבל לא רק.

העונות המועדות לכך תהיינה עונות המעבר ותחילת החורף כאשר הים התיכון עוד חם במיוחד. 
אנחנו עוד לא במשטר גשמים של המונסון, אבל אירועי פברואר 2024 מלמדים אותנו שלהתחממות  הגלובלית השפעות מכריעות על משטר הגשמים במדינתנו.

(ד"ר עמיר גבעתי מהשירות המטארולוגי)

השירות המטאורולוגי תחזית מזג האוויר ההתחממות הגלובלית אטמוספרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד