ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הטקטיקה של חמאס

כך מנסים המחבלים לפתות את חיילי צה"ל למלכודות מוות

חמאס מנסה לפתות חיילים ישראלים למלכודות מוות על ידי הנחת חומרי נפץ בחפצים השייכים לחטופים ישראלים שנלקחו ב-7 באוקטובר. המחבלים מנסים לפגוע בטנקים עם רימונים או טילי כתף, אך הם גורמים בדרך כלל רק נזק מוגבל לטנקי המרכבה המשוריינים | הטקטיקה של חמאס

כך מנסים המחבלים לפתות את חיילי צה"ל למלכודות מוות
הפעילות הקרקעית בעזה צילום: דובר צה"ל

ה'וול סטריט ג'ורנל' מפרסם פרטים מרתקים מאופן הלחימה של צה"ל מול מחבלי חמאס, תוך ציטוט קצינים שנלחמים בעזה שמפרטים על הטקטיקה בה נוקט ארגון הטרור.

יחיא סינוואר ומנהיגי חמאס נוספים קיוו כי לאחר 7 באוטובר תפתח מלחמה רחבה יותר נגד ישראל ברחבי המזרח התיכון. אבל בעלי בריתה העיקריים של חמאס, חיזבאללה ואיראן, חששו מסכסוך כולל, והותירו את חמאס להתמודד כמעט לבדו עם פלישת ישראל לרצועה.

בשלב מוקדם, חמאס תכנן לתקוף את החיילים עם קבוצות בגודל מחלקה של עד 30 איש, כך על פי קציני צה"ל. 

בשכונות הבנויות בצפיפות של העיר עזה, צוותים של מחבלי חמאס ביצעו פיגועים מתואמים. קבוצה אחת תכננה לחסום יחידה צבאית, קבוצה אחרת תכננה לאגף את החיילים. המחבלים ניסו לגרום לנפגעים בקרב החיילים, ואז להעלם לתוך מבנים הרוסים או מבוך המנהרות שמתחת לרצועה. אבל לפי הפרסום בעיתון, פעולות אלו הביאו בעיקר לאבדות כבדות של מחבלי ומפקדי חמאס.

לפי מפקדים בצה"ל, חמאס הפיק לקחים במהלך הפסקת האש בנובמבר ועבר להתקפות פגע וברחבאמצעות קבוצות קטנות של שניים עד שלושה מחבלים, לפעמים רק מחבל אחד. 

המחבלים מנסים לפגוע בטנקים עם רימונים או טילי כתף, שגורמים בדרך כלל רק נזק מוגבל לטנקי המרכבה המשוריינים, אך יכולים להיות יעילים נגד כלי רכב פחות ממוגנים וכן נגד חיילים שצועדים רגלית, כך אמר גיא אביעד, חוקר חמאס וקצין ישראלי לשעבר. אביעד שימש קצין וחוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל למעלה מ-12 שנים.

בדיווח מובא כי בנוסף חמאס מנסה להרוג חיילים ישראלים על ידי הצבת מלכודות בבניינים ברחבי עזה. לפי לוחמים בשטח, מלכודות רבות נמצאו בבתיהם של פעילי חמאס, אך גם בבתי אזרחים.

חומרי הנפץ הונחו סביב כניסות המבנים. אך עד מהרה הפסיקו החיילים להשתמש בדלת הכניסה, במקום זאת פוצצו קירות ונכנסו לבתים. חמאס הציב מלכודות נפץ בפריטים בתוך מבנים, מבלוני גז ועד צעצועים לילדים. 

במקומות מסוימים חמאס ניסה לפתות חיילים ישראלים למלכודות מוות על ידי הנחת חומרי נפץ בחפצים השייכים לחטופים ישראלים שנחטפו ב-7 באוקטובר. 

מפקד יחידה שהופקדה על הגעה ופינוי של חיילים פצועים סיפר על תקרית שבה מצאו חיילים תיק ועליו כיתוב בעברית שהיה שייך לתושב קיבוץ בארי. כשהם הציצו בזהירות לתוך התיק, החיילים ראו שני רימונים שנועדו להתפוצץ אם התיק ייפתח. 

במקרים אחרים, חמאס השתמש בהשמעת קולות של חטופים מתחננים לעזרה בעברית כדי לנסות למשוך חיילים למארב. ליד בית החולים אל-שיפא בעיר עזה, הקלטה של ​​קולות ישראלים הושמעה במשך מספר ימים ברמקולים. "בבקשה תעזור לי, בבקשה תעזור לי", נשמע הקול בעברית, ואחריו נשמעו קולות שונים המדברים אנגלית במבטא ישראלי, וקול של ילד, אמר אחד החיילים ל'וול סטריט ג'ורנל'. "זה נשמע אמיתי. זה היה כל כך מפחיד", אמר. 

כאשר כוחות צה"ל שמעו לראשונה קולות כאלה, נשלחו חיילים לבדוק אם באמת נמצאים חטופים, מה שהביא לפציעות. אך עד מהרה עברו הכוחות להשתמש ברובוטים כדי לבדוק את מקור הקול.

מלחמת חרבות ברזל מנהרות החמאס חמאס עזה חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד