י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
חששה מארה"ב

סודאן סירבה להקים בסיס ימי צבאי איראני בתחומה

איראן ניסתה לשכנע את סודאן לאפשר הקמת בסיס ימי בחוף הים האדום שלה. טהראן, שסיפקה מל"טים לסודאן, ביקשה להציב גם ספינת מלחמה בתמורה למל"טים אך בקשתה נדחתה

 סודאן סירבה להקים בסיס ימי צבאי איראני בתחומה
קרבות רחוב בסודאן צילום: צילום מסך

איראן לחצה ללא הצלחה על סודאן לאפשר לה לבנות בסיס ימי קבוע בחוף הים האדום של המדינה האפריקאית, דבר שהיה מאפשר לטהראן לפקח על התנועה הימית בתעלת סואץ, כך לפי גורם בכיר במודיעין סודני ל'וול סטריט ג'ורנל'.

איראן סיפקה לצבא סודאן מל"טים ללחימה מול ארגון חצי צבאי שלוחם מול צבא סודאן, והציעה לתת לסודאן ספינת מלחמה נושאת מסוקים אם סודאן תעניק אישור לבסיס איראני, כך אמר אחמד חסן מוחמד, יועץ מודיעין של המנהיג של סודאן.

"האיראנים אמרו שהם רוצים להשתמש בבסיס לאיסוף מודיעין", אמר מוחמד בראיון. "הם גם רצו להציב שם ספינות מלחמה". לדבריו, סודאן דחתה את הצעתה של איראן להימנע ממתיחות מול ארה"ב וישראל.

דובר משלחת איראן באו"ם בניו יורק סירב להגיב על הדיווח.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי בסיס ימי בים האדום יאפשר לטהראן להדק את אחיזתה באחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, שם היא מסייעת למורדים החות'ים לבצע התקפות על כלי שיט מסחריים. איראן והחות'ים אומרים כי התקיפות נועדו לנקום בישראל ובעלות בריתה על הלחימה בעזה. ליריבותיה האזוריות של איראן, ישראל, מצרים וסעודיה, יש גישה ישירה לנתיב המים.

לסודאן היו קשרים הדוקים עם איראן וחמאס תחת המנהיג עומר אל-באשיר שהודח בהפיכה צבאית ב-2019, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שלקח את השליטה התקרב לארה"ב במאמץ לסיים את הסנקציות הבינלאומיות נגד סודאן. הוא גם החליט לנרמל את היחסים עם ישראל.

בקשתה של איראן לבנות בסיס מדגישה כיצד מעצמות אזוריות מבקשות לנצל את מלחמת האזרחים בת 10 החודשים בסודאן כדי להשיג דריסת רגל במדינה, צומת דרכים אסטרטגית בין המזרח התיכון לאפריקה שמדרום לסהרה.

צבא סודאן נלחם בכוחות התמיכה המהירה החצי-צבאיים, בראשות מוחמד חמדאן דגאלו, מאז אמצע אפריל האחרון. הסכסוך הביא למותם של עשרות אלפי בני אדם, עקר מיליונים וגרם לאחד המשברים ההומניטריים החמורים בעולם.

"סודן קנתה מל"טים מאיראן כי היינו צריכים נשק מדויק יותר, כדי לצמצם את אובדן חיי אדם ולכבד את החוק ההומניטארי הבינלאומי", אמר מוחמד.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח באוקטובר כי מצרים סיפקה מל"טים לצבא סודאן ואימנה חיילים סודאנים כיצד להשתמש בהם. איחוד האמירויות הערביות, שלחה נשק לכוחות החצי צבאיים. 

איחוד האמירויות הכחישה ביצוע משלוחים כאלה. גורמים מצריים אמרו כי המדינה אינה נוקטת צד בסכסוך ופועלת לסיים אותו.

סודאן איראן הים האדום מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד