י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כדין כרך של גויים

הפסק של הראשון לציון: מתי יקראו החיילים מגילה בעזה?

הרב הראשי לישראל הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף בפסק הלכה חדש: חיילי צה"ל בעזה יקראו את המגילה רק ביום י"ד ואין צורך לקרוא בט"ו אפילו בלא ברכה. הפסק המלא

הפסק של הראשון לציון: מתי יקראו החיילים מגילה בעזה?
הגר"י יוסף בחיל האוויר צילום: יעקב כהן

פורים בעזה כהלכתו: פסק הלכה חדש של הראש"ל והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף, בנוגע למועד קיום פורים ומצוות היום של קריאת המגילה וסעודת פורים, עבור החיילים השוהים ברצועת עזה.

בפסק הלכה ארוך הסוקר את מעמדה ההלכתי של עזה בספרי הפוסקים, קובע הראש"ל כי: חיילים המשרתים ברצועת עזה יקראו את המגילה ביום י"ד באדר ב' בלבד (מוצאי שבת ויום ראשון של פרשת ויקרא בשנת תשפ"ד). עוד קובע מרן בפסק ההלכה. כי אין צורך לקרוא את המגילה ביום ט"ו באדר, אפילו בלא ברכה.

בין הנימוקים לפסק ההלכה, כותב הראש"ל כי כיום אין יישוב יהודי ברצועת עזה, ולכן דינה כדין כרך של גויים שאינו מיושב ביהודים. לפי הירושלמי, הנכנס לכרך של גויים קורא את המגילה ביום י"ד בלבד, אפילו בערים המוקפות חומה.  הראשונים פוסקים שגם בכרך מוקף חומה צריך להיות עשרה בטלנים כדי לקרוא את המגילה ביום ט"ו. לא ברור אם כל רצועת עזה היא בגדר עיר ספק מוקפת חומה, או שרק "העיר עזה עצמה" בספק. להלכה נוקטים כהפוסקים שעיירות הסמוכות לעיר שהיא ספק מוקפת חומה (אפילו שהיא מיושבת ביהודים) אין קורין בהם בט"ו.

בפסק ההלכה הדגיש הראש"ל כי פסק ההלכה החדש נובע מהמציאות המיוחדת ברצועת עזה, שם אין יישוב יהודי קבוע. פסק ההלכה אינו גורע מקדושת חג הפורים, וחיילי צה"ל יוכלו לקיים את מצוות קריאת המגילה כראוי ביום י"ד באדר ב'.

את פסק ההלכה מסיים בדבריו של אביו מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל שכתב אחרי השתלטות חמאס על רצועת עזה: "לאחר שהביא את השושלת היהודית בעיר עזה, סיים, והן עתה חזרה חנה לשחרוריתה, ונמסרה העיר עזה בידי אנשי חמס המרצחים שונאי ישראל מבני הישמעאלים. יהי רצון שהקב"ה יעקור אותם משורשם וישמידם ויאבדם במהרה בימינו, וישיב בנים לגבולם. אמן".

 

הרב יצחק יוסף עזה קריאת מגילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד