כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תלונות רבות נשלחו

סערת המערכון המבזה בארץ נהדרת: הרשות השנייה פעלה

תלונות רבות נגד המערכון המבזה בארץ נהדרת נחתו בשלושת השבועות האחרונים על שולחן נציב התלונות של הרשות השנייה שדרש מהערוץ להתנצל וכך אכן עשה | כל הפרטים

סערת המערכון המבזה בארץ נהדרת: הרשות השנייה פעלה
מתוך המערכון המסעיר צילום: צילום מסך

אחרי כשלושה שבועות משידור המערכון ב'ארץ נהדרת' שפגע הן במגזר החרדי והן במשפחות הנופלים השכולות, נציב הרשות השנייה דוד רגב מגיב וקובע: "מערכון ארץ נהדרת על קציני הנפגעים פגע באוכלוסיות רבות. אני קורא לקשת 12 לפרסם הבהרה בתכנית הבאה".

במערכון המדובר נראים קציני נפגעים של צה"ל מגיעים לבית על מנת להודיע על נפילתו של חייל בן המשפחה. הם טועים בכתובת ונוקשים בדלת ביתו של חרדי, והוא סבור שהם באים לגייס אותו. כאן מתפתח שיח בין קציני הנפגעים המבקשים לבשר את הבשורה הנוראה מכול לבין החרדי שמבקש 
להתחמק מגיוס לצה"ל. בסוף המערכון מבינים שני הצדדים כי מדובר בטעות בכתובת".

הנציב מציין כי בתלונות שניכר כי נכתבו מדם ליבות האנשים, נטען כי מדובר במערכון משפיל, מבזה 
ופוגעני, שפוגע במוסד מהרגישים בישראל – הודעה על נפילת חייל או חיילת בצה"ל, ועל תופעת 
השתמטות החרדים משירות צבאי בצה"ל. 

בין עשרות הפונים שקבלו על המערכון היו הורים שכולים שילדיהם נפלו במלחמה, חרדים שמשרתים בצה"ל וקצינת נפגעים.

"כאב שכול שבנו נפל בעזה נפגעתי עמוקות מהמערכון. הם פגעו בקודש הקודשים. הפגיעה בנו קשה מאוד..."; "אני עורכת דין חרדית. מדובר במערכון מבזה ומשפיל, מה יגידו הלוחמים החרדים שנמצאים עכשיו בעזה ומוצגים כמשתמטים...". 

עוד בתלונות שהגיע לשולחן נציב התלונות: "אני חרדי וקצין בצה"ל שסיכן ומסכן את חייו למען מדינת  ישראל. המערכון הזה ביזה אותי ופגע בי..."; "זו חוצפה ושפלות..."; "אני חרדי ואבא שלי בן ה־73 עדיין משרת ביחידת המודיעים. אני וחבריי נפגענו מאוד מהמערכון..."; "אני בת 52 ומשמשת במילואים  כקצינת נפגעים זה 15 שנה. המערכון הזה פגע בי ובחבריי ליחידה. הוא מבזה ומעליב..." כתבו הפונים לרשות השנייה. 

בעקבות התלונות פתחה נציבות פניות הציבור ברשות השנייה בבירור. 

בתגובתה התנצלה הנהלת 'ערוץ 12' לפני מי שנפגע מהמערכון והוסיפה: "אנחנו ערים וקשובים לשיח הציבורי שעורר מערכון הפתיחה של 'ארץ נהדרת'. 'ארץ נהדרת' היא תכנית סאטירה. מתפקידה להעלות לדיון גם נושאים טעונים ושנויים במחלוקת, במטרה להציב מראה ולאפשר שיח פתוח.

המערכון המדובר התייחס להצעת החוק להארכת הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל תוך כדי המלחמה, 
ולעיסוק הציבורי הנרחב בנושא. אנחנו מבקשים להדגיש כי לא הייתה לנו כל כוונה לפגוע במשפחות 
השכולות, וצר לנו אם מישהו מהן נפגע." לשון "ההתנצלות".

הנציב מציין כי צפה במערכון המדובר ומוסיף כי "התוכנית 'ארץ נהדרת' היא תוכנית הומור וסאטירה הבאה לבקר את נושאי ואירועי היום־יום. בבואם לבקר תופעה זו או אחרת פועלים יוצריה במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה להם. מתלונות הצופים עולה כי אף על פי שהמערכון נוצר ושודר במסגרת חופש הביטוי, עשרות צופים ובהם משפחות שכולות, חרדים וקציני נפגעים, הלינו כי נפגעו ממנו. לאור זאת החלטתי לשקף לגורם המשדר את כאבם של הצופים, לבקש ממנו לקחת זאת לתשומת ליבו, ולהמליץ לו להבהיר את עמדתו באחת מתוכניות הערוץ".

הנציב סיים כי הוא מצר על אי־הנעימות שנגרמה מהצפייה במערכון, ומודה לפונים הרבים על פנייתם.

שי גליק, מנכ"ל ארגון 'בצלמו' מסר: "שוב מתברר שהמערכון פגע בכל רבדי העם, דתיים וחילונים, קצינים וחיילים וסתם אזרחי ישראל. מצער שארץ נהדרת בוחרת לפלג ולשסע את העם בשעתו הקשה. אנחנו מברכים על החלטת הנציב שיש מקום להתנצלות והבהרה בתכנית הבאה ונמשיך לוודא שההסתה והשנאה ייעלמו מהמרקע. כן לחופש הביטוי לא לחופש השיסוי והשנאה".

ארץ נהדרת מערכון חרדים מלחמת חרבות ברזל הרשות השנייה בצלמו שי גליק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 132 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד