כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
המלחמה באוקראינה

פוטין משתולל: בכירים רוסים ממשיכים למות ברחבי העולם

טייס מסוק רוסי שערק לאוקראינה והתגלה ירוי למוות הוא ההתנקשות האחרונה בסדרת מקרי מוות לא מפוענחים. שורה של אנשי עסקים, פקידים ודמויות פוליטיות היו קורבנות של מקרי מוות עלומים מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה

פוטין משתולל: בכירים רוסים ממשיכים למות ברחבי העולם
אילוסטרציה צילום: pixabay

מקסים קוזמינוב נסע לדירה החדשה שלו המשקיפה על חוף ספרדי עטור דקלים, בלי לדעת שמתנקש מחכה לו ליד החניון. 

המשטרה המקומית המוצבת במרחק של פחות מ-300 מטרים הייתה זקוקה לדקות בלבד כדי להגיב, אך זה היה מאוחר מדי עבור טייס המסוק הרוסי לשעבר. הרוצח נעלם כשהוא משאיר את הקורבן בן ה-28 ללא רוח חיים.

שישה חודשים קודם לכן, קוזמינוב, יליד עיירה סמוכה לגבול של רוסיה עם צפון קוריאה, ערק לאוקראינה עם מסוק התקיפה Mi-8, לאחר שקיבל פרס של 500,000 דולר. הוא קרא לבני ארצו ללכת בעקבותיו ולערוק.

"כאשר כל זה ייפתח בפניכם, הדעות שלכם ישתנו מהיסוד", אמר בראיון שצולם ופורסם ביוטיוב על ידי משרד ההגנה של אוקראינה. "אתם פשוט תגלו עולם מגוון", אחרי כמה חודשים הוא גילה עולם של מוות.

מוסקבה לא הכחישה שהרגה את הטייס. "הבוגד והפושע הזה הפך לגופה, הוא תכנן את הפשע המלוכלך והנורא שלו", אמר סרגיי נארישקין, ראש המודיעין הזר של רוסיה, לסוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה TASS.

מאז הפלישה לאוקראינה, בכירים רוסים רבים מתו בנסיבות חריגות בשלוש יבשות. חלקם נחשבו כמי שהכילו רעיונות חתרניים פוליטיים, אחרים אולי נקלעו לאירועים פליליים. ייתכן שחלקם באמת מתו מסיבות טבעיות. אבל יש מספיק כאלה כדי שוויקיפדיה תפרסם רשימה של 51 שמות, תחת הכותרת "מוות חשוד של אנשי עסקים רוסים (2022–2024)".

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי אנשי עסקים נמצאו תלויים בלונדון וטבעו בפורטו ריקו. איש מפלגת השלטון נפל מגג מלון בהודו, וסגן שר המדע בן 46 מת ממחלה בלתי מוסברת בטיסה חזרה מקובה. משטרת ספרד עדיין חוקרת את מותם של סרגיי פרוטוסניה, סגן היו"ר לשעבר של חברת הגז Novatek JSC, ואשתו ובתו בביתם ליד ברצלונה ב-2022.

בחודש שעבר דיווחו כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה כי בנו בן ה-35 של איגור סצ'ין, איש סודו של פוטין ומנכ"ל ענקית הנפט רוסנפט, מת במתחם דירות היוקרה שלו במוסקבה, המכונה "בית ידידו של פוטין". אין טביעות אצבע ברורות של הקרמלין על מקרי המוות הללו.

ה'וול סטריט ג'ורנל' שוחח עם שכניו ומכריו של הטייס בספרד - כולל עדים לרציחתו - כמו גם עם גורמי המשטרה והמודיעין הספרדים, האירופים והאמריקאים ואוקראינים שהיו מעורבים במבצע לחלץ אותו ואת המסוק שלו מרוסיה. ואין ספק שהוא חוסל על ידי רוסיה בעוון בגידה.

אנשי מודיעין צבאיים אוקראיניים הגיעו אליו והציעו לומסכום עתק וחיים חדשים מחוץ לרוסיה, בשני תנאים: הוא יטיס אליהם את המסוק שלו, ואז ישתתף בסרט תיעודי המעודד אחרים לפעול כמוהו.

ב-9 באוגוסט, הוא כיבה את רדיו המסוק שלו וניצל את ההזדמנות שלו - משימה שגרתית להטיס חלקי מטוסי קרב, שני חבריו לצוות הבינו את תוכניתו והחלו לנסות להתנגד.

הוא ניסה להרגיע אותם, ואמר להם, "כשאנחנו נוחתים, אל תברחו". ברגע שהמסוק נחת, שני חבריו ניקיטה קריאנוב וחושבכת טורסונוב רצו לעבר הגבול עם רוסיה. חיילים אוקראינים הורו להם לעצור. כשהם לא עשו זאת, שניהם נורו למוות.

הכעס הרוסי על הבגידה גלש לתוכניות חדשות בפריים טיים. "אנחנו נמצא אותו. אני לא חושב שהוא יחיה מספיק כדי לעמוד לדין", אמר קצין מודיעין אחד שהתראיין בתוכנית "חדשות השבוע" של רוסיה. 

הטייס החליט לנסות את מזלו בספרד. בדרכו החוצה מאוקראינה, הוא קיבל דרכון אוקראיני, עם שם בדוי איהור שבצ'נקו, זה לא עזר לו, הרוסים גילו אותו וחיסלו אותו.

עיתונאי של סוכנות הידיעות הממלכתית TASS שאל את דמיטרי מדבדב, סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה, לגבי הרצח, הוא ענה: "לכלב מגיע מוות של כלב".

 
מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין דימטרי מדבדב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד