י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סקר מיוחד

תנאי העסקה עובדים רבים בישראל נפגעים בשל היותם הורים

סקר מיוחד של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה לקראת יום האישה הבינלאומי 2024 ובצל מלחמת חרבות ברזל מעלה פגיעה בתנאי העסקתן של נשים, היעדרות גבוהה מהעבודה וירידה משמעותית בזמינות לעבודה - כל אלה בפער מול הגברים

תנאי העסקה עובדים רבים בישראל נפגעים בשל היותם הורים
אילוסטרציה צילום: unsplash

סקר שנערך ע"י פאנל המשיבים האינטרנטי panel4ALL, עבור נציבות שוויון בעבודה במשרד הכלכלה, סקר בקרב 1,051 משיבים/ות, הורים לילדים בגילאי 0-14 עולה כי:

כשליש מהמשיבים/ות ציינו כי תנאי העסקתם נפגעו בשל היותם הורים כאשר הפגיעה הגבוה יותר הייתה בקרב בעלי הכנסה נמוכה ובקרב הורים לילדים קטנים בגילאי 0-5. 

● הפגיעה בתנאי העסקה גבוהה יותר בקרב נשים מול גברים (35% לעומת 26%)

● רב ההורים מציינים כי זמינותם לעבודה נפגעה לאחר ה07.10.2024 – נשים, באופן משמעותי יותר מגברים (61% לעומת 44%). 

● זמינותן לעבודה של נשים נפגעה משמעותית יותר מזו של גברים (61% לעומת 44%). 

● מחצית מההורים לילדים נאלצו להיעדר מהעבודה לשם טיפול בילדים. הורים לילדים בגילאי 0-5 נאלצו להיעדר יותר בהשוואה להורים לילדים מבוגרים יותר. 

● היעדרותן של נשים מהעבודה גבוה משמעותית מזו של גברים (57% לעומת 38%). 

● בכל המגזרים אימהות לילדים בגילאי 0-5 נאלצו להיעדר יותר בהשוואה לאימהות בגילאים מבוגרים יותר. 

● כשליש מהמשיבים ציינו כי תנאי העסקתם נפגעו בשל היותם הורים. הפגיעה הגדולה ביותר בקרב נשים 35% לעומת 26% גברים, בפגיעה בולטת במיוחד במגזר הערבי ופחות במגזר החרדי. אולם כ3/4 מהנשאלים חשו שהמעסיקים התחשבו בנסיבותיהם בעקבות המלחמה.

● כשליש מהמשיבים ציינו כי הסטטוס התעסוקתי שלהם נפגע בעקבות המלחמה אולם שיעור גדול של נשים הוצאו לחל"ת. 

● כשליש מבני/ות זוג של משרתי מילואים מדווחים על פגיעה ביחסי עבודה עם המעסיק. 

נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה פועלת מכוח חוק שיווין הזדמנויות בעבודה, במטרה להתמודד עם האפליה ואי השוויון המתקיימים בשוק העבודה, זאת באמצעות אכיפה אזרחית של חוקי מפילוח העבודה וכן הטמעת נורמות של שיווין וגיוון בשוק עבודה. כן פועלת הנציבות למיגור האפליה בשוק העבודה וליצירת מודעות ציבורית באמצעות פעולות הסברה הדרכה וחינוך.

החוק קובע איסור להפלות עובדים/ות בכל שלבי ההעסקה, על רקע אחת מעילות האפליה המנויות בחוק ובכלל זה נשים על רקע היותן נשים ואימהות, כולל אימהות שנטל גידול הילדים מוטל עליהן בזמן שירות המילואים של בן זוגם. 

מכוח הוראת שעה בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, אסור לפטר עובד/ת בשל היעדרות מהעבודה או אי ביצוע העבודה לצורך השגחה על ילדה הנמצא עמה עקב שירותו של בן/בת הזוג.

בנוסף, חוק עבודת נשים קובע כי בני/ות הזוג של משרתי המילואים רשאים להפחית שעה אחת ביום מעבודתם ללא ניכוי משכרם בהתקיים התנאים הקבועים בחוק. 

הורים ילדים עבודה פיטורין זכויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד