כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
דוגמא לכולם

לפני ארבעה עשורים הושתל לב לגבר הולנדי שממשיך לחיות טוב

תאונת דרכים טרגית שבה מתו שני אנשים בהולנד לפני 40 שנה ונפצע אחד נוסף, הביאה להשתלת לב לב לצעיר הפצוע. ארבעה עשורים אחר כך הוא מספר כי הלב מתפקד מצוין

לפני ארבעה עשורים הושתל לב לגבר הולנדי שממשיך לחיות טוב
אילוסטרציה צילום: unsplash

ארבעה עשורים לאחר שאובחן כסובל ממחלת לב חמורה והרופאים נתנו לו רק שישה חודשים לחיות, ברט יאנסן קבע שיא גינס כחולה ההשתלה ששרד הכי הרבה זמן.

"אני רוצה להיות דוגמה לאנשים", אמר ההולנדי, שהיה בן 17 כשאובחן כחולה קרדיומיופתיה, מחלת שריר לב שמקשה על הלב לשאוב דם ברחבי הגוף. לדבריו, הוא ההוכחה שאפשר לחיות זמן רב עם השתלת לב.

בשנת 1984, הולנד טרם ביצעה את השתלת הלב הראשונה שלה, הקרדיולוג אלברט מאטרט הפנה את הנער לבית החולים הארפילד באנגליה.

יאנסן עבר ניתוח השתלה ביוני אותה שנה בעקבות תאונת דרכים טרגית שבה מתו שני אנשים.

את מבצע הצלת החיים ביצע מומחה השתלות הלב סר מגדי יעקוב, פרופסור לכירורגיית לב-חזה באימפריאל קולג' בלונדון. מנתח אשר פיתח טכניקת ניתוח חדשנית ויחודית להחלפת חיבורי כלי הדם ללב. הוא לקח חלק בהשתלת הלב הראשונה בבריטניה בשנת 1980.

"אני מחשיב את היום הזה ליותר חשוב מהיום הולדת שלי", אמר יאנסן, שכיום בן 57, נשוי ואב לשני בנים וטייס רחפנים נלהב, כך לפי רויטרס. "אף פעם לא באמת הסתכלתי כל כך רחוק קדימה".

הוא כשיר ובריא, תרופות הלב שלו גורמות לתופעות לוואי ובשנים האחרונות הוא נאלץ להאט את הקצב. "אני עדיין עושה פחות או יותר מה שאני רוצה אבל בקצב אחר", אמר לרויטרס.

תוחלת החיים הממוצעת של חולי לב לאחר השתלה היא 16 שנים, לפי הקרדיולוג הנוכחי של יאנסן, קספר אורלינגס. בשיא גינס הכירו רשמית בהישגו של יאנסן שחי במשך 39 שנים ו-100 ימים לאחר ההשתלה שלו. השיא הקודם היה 34 שנים ו-359 ימים, שנקבע על ידי הרולד סוקירקה הקנדי ב-2021, לפי גינס. 

"אנשים שהושתל אצלם לב צריכים לשמור על אורח חיים בריא ולהיות פעילים. זה מה שמר יאנסן עשה" אמר אורלינגס.

השתלת לב הולנד בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד