י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עומס מוגזם

המתנתם זמן רב וחריג בחדר המיון? הסיבה נחשפה

משרד הבריאות: "השנה דווקא היו 12 אלף ביקורים במיון – פחות מינואר שעבר". יו"ר ועדת הבריאות: "על משרד הבריאות לקדם את מימון חיסוני השפעת לקופות-החולים, ולעודד העדפת ביקור בתחנות "טרם" ו"ביקורופא""

המתנתם זמן רב וחריג בחדר המיון? הסיבה נחשפה
חדר מיון בביה"ח השרון. אילוסטרציה צילום: יחצ

לא בטוח שזה ינחם אתכם, אך אם המתנתם לאחרונה זמן מוגזם במיון – אלו הסיבות: שפעת חריפה מזה חמש שנים – מול התחסנות נמוכה של האוכלוסייה. כך נחשף בוועדת הבריאות של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי דרש ממשרד הבריאות לקדם את מימון חיסוני השפעת לקופות-החולים, ולעודד העדפת ביקור בתחנות "טרם" ו"ביקורופא".

בנוסף הוא דרש מהמשרד דיווח מפורט על בחינת מדדי היעילות של התכנית לאומית לתמרוץ איכות הטיפול במחלקות הפנימיות, בחינת יעילות חלופות האשפוז הביתי בהורדת העומס על המחלקות הפנימיות, ומספר הפניות למוקדי רפואה דחופה ומספר המוקדים החדשים שנפתחו בעקבות שינוי מנגנון ההתחשבנות של קופות החולים.

בדיון הודגש כי המחלקות הפנימיות בבתי החולים בתפוסה של כ-130% (חלקן אף ב-150%),  ואף חדרי המיון עמוסים בחולים. בנוסף, אמבולנסים עומדים מחוץ לבתי החולים במשך שעות, ואינם יכולים לפנות את החולים למיון. לדבריו, קרוב ל-5,000 איש התאשפזו העונה עם שפעת, 951 בשבוע החולף בלבד, כאשר 148 חולי שפעת נפטרו. הוא ציין כי אין פרסום מספיק של משרד הבריאות לעידוד ההתחסנות – במיוחד לבעלי מחלות-רקע.

ח"כ טטיאנה מזרסקי מ'יש עתיד' אף-היא מיוזמות הדיון, סיפרה על זמני המתנה ארוכים להפניה לבדיקות, והמתנה ממושכת לתוצאות הבדיקות. זאת, עקב העומס של מטופלים רבים ומשמרות ארוכות מדי של הרופאים. משה רוט (יהדות התורה) קרא להרחבת חדרי המיון כדי להקל על הצפיפות הבלתי-נסבלת, עוד טרם הוספת אנשי-צוות וקיצור זמני ההמתנה.

ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, השיבה כי בחורף תמיד נרשם עומס במיון ביחס לשאר עונות השנה, אך לפי נתוני המשרד, בחודש ינואר האחרון נרשמו בכל בתי החולים בארץ 12,600 ביקורים פחות - מאשר בינואר 2023, ואין עומס חריג בחדרי המיון. היא הודתה בשיעורי שפעת חמורים ביחס לשנים האחרונות – כאשר היקף ההתחסנות נמוך במיוחד, כולל בקרב קשישים וחולים כרוניים, אולי עקב המלחמה. בנוסף לכך, ישנה עליה שנתית קבועה במספר הפניות למיון, ועליה במספר הממתינים לאשפוז. לדבריה, חמ"ל האשפוז במשרד מנטר את העומס, ומווסת את האמבולנסים לחדרי המיון הפנויים יותר. המשרד מתמרץ את בתי החולים ב-40 מיליוני ₪ לקיצור זמני ההמתנה, הורדת הצפיפות, קיצור זמני ההעברה לאשפוז ותדירות השחרור.

ד"ר ענבר צוקר, סגניתה באגף, סיפרה על תכנית לאומית של כ-90 מיליוני ₪ בשנה לשיפור איכות הטיפול במחלקות הפנימיות וקנס על מעוכבים במחלקות הפנימיות. התכנית תתמרץ על פיתוח חלופות אשפוז בבית בהיקף של 400 מיטות ביום, שיפוצים והצטיידות של מחלקות ברחבי הארץ בהיקף של מאות מיליוני ₪ ותוספת כוח אדם למחלקות אלו. המשרד מוסיף 283 מיטות במחלקות הפנימיות ו-144 במחלקות הנוירולוגיות כאשר כל מיטה מלווה בתקני כח-אדם, תמיכה חד-פעמית לבינוי ופיתוח ותוספת תקציב מקופות החולים להפעלה שוטפת.

אלי יפה, סמנכ"ל מגן דוד אדום, הזהיר כי אמבולנסים הממתינים להכנסה למיון, מושבתים מקריאה לאירוע הבא, חמור ככל-שיהיה. הוא הציע לאפשר לפראמדיק מד"א לבדוק את החולה ובמידת האפשר להשאירם בבית, תוך בדיקות-דם ומתן תרופות. להערכתו, אפשרות זו תפחית בכ-50% את המגיעים למיון.

ד"ר יצחק סלוצקי, יו"ר האיגוד לרפואה דחופה, קרא להקל על העומס בהוספת כח-אדם והעלאת שכר הרופאים והאחיות, אך פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית ב"הדסה" עין כרם, ציין כי העומס השנה איננו חריג מחורפים קודמים או בשנים הבאות, והתריע כי 290 מיליוני ₪ שהובטחו ייעודית למחלקות הפנימיות – נבלעו בתקציבים הכללים של בתי החולים.​

עומס בבתי החולים חדר מיון ועדת הבריאות משרד הבריאות שפעת זמן המתנה ההמתנה בתור המתנה ארוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד