כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
נצלנים מרושעים

2,500 תלונות מתקבלות בשנה: זה הציבור שהכי נפגע

לפי נתוני הפיקוח על הבנקים כשליש מהפונים לפיקוח בנושא הונאות הם קשישים דוברי רוסית | ברשות להגנת הצרכן מתקבלות בכל שנה כ-2,500 תלונות שקשורות לעושק קשישים | משטרת ישראל: בשנת 2023 נפתחו 2,003 תיקי הונאה כלפי אוכלוסיית קשישים, מתוכם 581 הם דוברי רוסית

2,500 תלונות מתקבלות בשנה: זה הציבור שהכי נפגע
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' התכנסה לדיון בנושא ניצול והונאה של קשישים עולים חדשים.

ב-22 בפברואר פורסמה בערוץ 12 כתבתה של מיכל פעילן, שבה תואר גל ניסיונות לעקוץ קשישים ומבוגרים מתחילת מלחמת חרבות ברזל.

לפי נתוני הפיקוח על הבנקים, כשליש מהפונים לפיקוח בנושא הונאות הם קשישים דוברי רוסית. דפוס ההונאה הוא חדירה לחשבון לאחר קבלת הפרטים מהלקוח וביצוע פעולות שונות בניגוד לרצון הבעלים. ברשות להגנת הצרכן טוענים כי בכל שנה מתקבלות אצלם כ- 2,500 תלונות שקשורות לעושק קשישים. לפי נתוני משטרת ישראל, בשנת 2023 נפתחו 2,003 תיקים בחשד להונאה כלפי אוכלוסיית קשישים, מתוכם 581 היו מופנים כלפי דוברי רוסית.

דני שם טוב, דוברות הכנסתעודד פוררצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, אמר: "אנחנו רואים עלייה בעוקץ קשישים מאז שפרצה מלחמת חרבות ברזל. הנוכלים מנצלים את הלחץ והפחד שבו נמצאים כלל אזרחי מדינת ישראל ובפרט הקשישים העולים החדשים, מלחיצים אותם ועושקים את כספם. הנוכלים מתקשרים ומדברים ברוסית, מאיימים על הקשישים שלא יספרו לבני משפחתם על הטלפונים, סוחטים מהם את פרטי חשבונות הבנק שלהם וכך מוציאים אלפי שקלים מחשבונותיהם. משטרת ישראל חייבת לבדוק כל תלונה על עוקץ קשישים בצורה היעילה והמהירה ביותר. המענה הטלפוני של מוקד פניות הציבור ברשות להגנת הצרכן ניתן רק בעברית ללא נתב בשפות השונות, צריך לשנות את זה בהקדם ולספק מענה במגוון שפות".

במסגרת הדיונים שהתקיימו בכנסת ה-23, משטרת ישראל התבקשה להנחות את כל תחנות המשטרה ברחבי הארץ לאפשר הגשת תלונות בתחנות המשטרה בנושא הונאת קשישים ועולים חדשים על ידי נוכלים. עד לדיונים שהתקיימו לא הייתה אפשרות כזו.

פקד אבישי הראל, קצין מדור פשיעה דיגיטלית במשטרת ישראל ציין כי "קיים נוהל עבודה מסודר מתי הטיפול בפנייה הוא באחריות של הרשות להגנת הצרכן ומתי הוא עובר לטיפול של משטרת ישראל. בשנת 2023 נפתחו 2,003 תיקים בחשד להונאה כלפי אוכלוסיית קשישים, מתוכם 581 היו מופנים כלפי דוברי רוסית. משטרת ישראל הקימה צח"מ ייעודי ואנחנו מטפלים בזה ברמה הארצית. אנחנו נמצאים בירידה זניחה יחסית במספר מקרי ההונאות בשנים האחרונות. מעבר לחקירה אנחנו עסוקים גם במניעה באמצעות הרצאות מוכוונות קהלי יעד".

הרשות להגנת הצרכן התחייבה בדיונים שהתבצעו בכנסת ה- 23 לבצע חקירות גלויות וסמויות לתפיסת העושקים ולהטיל עיצומים כספיים על אדם נותן שירותים הגובה מחיר מופקע ומטעה את הצרכן.

לדברי דוד ליבנה, הרשות להגנת הצרכן: "אנחנו מודעים לתופעת עוקץ הקשישים כבר מספר שנים והיא בטיפול בראש סדר העדיפויות שלנו. בכל שנה מוגשת אלינו כ- 2,500 תלונות שקשורות לעושק קשישים. יש קושי להבין מתי קשיש מבצע עסקה מדעתו ורצונו ומתי הוא נקלע לעוקץ של נוכל".

בפיקוח על הבנקים מציינים כי בחלק מהמקרים לקוחות מבצעים בעצמם פעולות בחשבון, נוטלים הלוואה ומעבירים כספים מחשבונם לצד שלישי בהוראת גורם עוין המתחזה לנותן שירותי תשלום או שוטר. איילון בנימין, הפיקוח על הבנקים: "הדרך היעילה ביותר להתמודד עם עבירות של עוקץ קשישים היא הסברה. אנחנו פותחים בימים הקרובים קמפיין נוסף להסברה שיהיה בעברית וברוסית". הפיקוח על הבנקים יקיים פעימה נוספת של שבוע המודעות להונאות דיגיטליות. בין התאריכים 17-28.03, יתקיימו הרצאות פרונטליות ברחבי הארץ בעברית וברוסית שיועברו על ידי נציגי חברות כרטיסי האשראי, המערכת הבנקאית ומשטרת ישראל, במטרה לסייע לציבור לזהות את סוגי ההונאות הדיגיטליות הנפוצות ולרכוש כלים איך להיזהר מפניהן. בנוסף, יתקיימו גם הרצאות אינטרנטיות (webinar) לציבור הרחב ברוסית בתאריך 18.3.24 ובעברית בתאריך 20.3.24.

רותם כהן, ממשרד העלייה והקליטה, אמר בדיון: "אנחנו כל הזמן מציפים לסדר היום ומנגישים מידע לעולים בכל הקשור למניעה של קשישים בדגש על עולים חדשים. המשרד יפעל לעדכון פלייר חדש ויפיץ מסרונים בכל שלושה חודשים עם הסברה לכל עולה חדש שמגיע לישראל".

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "מדובר בתופעה בזויה של אוכלוסייה מוחלשת שגורמים עברייניים מנצלים לרעה. הסברה ומניעה הן הבסיס למיגור התופעה והיא מונחת בראש ובראשונה על כתפי משרד העלייה והקליטה. מבקש ממשרד העלייה והקליטה להפיץ פליירים ומסרונים בכל השפות של העולים עם מידע רלוונטי כיצד להימנע מעוקץ כלכלי. מבקש מהרשות להגנת הצרכן להקים נתב שפות במוקד לפניות הציבור ולגייס עובדים במגוון שפות שיוכלו לקבל את התלונות. אנחנו נבצע דיון מעקב ואני מבקש מהרשות להגנת הצרכן להעביר לנו עד אז את מלוא הנתונים לגבי עוקץ קשישים בשנים האחרונות. מבקש משר התקשורת לבחון את האפשרות למנוע שיחות שמגיעות מחו"ל שמטרתן לגנוב כספים מקשישים ומעולים חדשים".

עוקץ קשישים ועדת הקליטה דוברי רוסית עולי ברית המועצות עולים חדשים נוכלים הונאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד