י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"אסטרטגיית הפסולת"

מהגבוהות במדינות האיחוד האירופי: לא תאמינו כמה פסולת מייצרים הישראלים

כיום ישראל מטמינה כ-75% מהפסולת המיוצרת. היקף הייצור לנפש הוא מהגבוהים במדינות האיחוד האירופי ועומד על כ-1.79 ק"ג ליום לנפש | שוק הטיפול, לרבות תשתיותיו, מצומצם, ריכוזי ואינו עונה על הצרכים של השוק ושל המדיניות הרצויה

מהגבוהות במדינות האיחוד האירופי: לא תאמינו כמה פסולת מייצרים הישראלים
פינוי פסולת. אילוסטרציה צילום: קובי גדעון, פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה הציג במועצה הארצית לתכנון ולבנייה את התקדמות אסטרטגיית הפסולת של ישראל שהמשרד מוביל.

 המשרד הציג יוזמות בשלבי תכנון וייזום שונים להקמת כ-25 מתקני טיפול מתקדמים בפסולת בכל רחבי הארץ עד שנת 2035. במתקנים: 5 מתקני השבת אנרגייה, 11 מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית ו-9 מתקני מיון – נוסף על המתקנים הקיימים.

היקף יוזמות אלו צפוי לשלש את מספר מתקני התשתית לטיפול בפסולת הקיימים בשוק, להוביל להיקף הטמנה של כ-50% (ביחס להיקף של כ-75% כיום) ולהגדיל את היקף המחזור וההשבה ליותר מ-40%. 

במשרד מסבירים כי לצד היקף היוזמות הגדול ותנופת הפיתוח, נדרשים עוד כ-35 מתקנים נוספים עד שנת 2040 לטיפול בכלל הפסולת בישראל בלא הטמנה ישירה כלל. בימים אלו נמצאים בשלבי בנייה ארבעה מתקנים מתקדמים לטיפול בחומר אורגני. פורסם קדם מכרז להקמת מתקן השבת פסולת מאנרגייה, והמכרז עצמו יפורסם בקרוב.

כיום ישראל מטמינה כ-75% מהפסולת המיוצרת. היקף הייצור לנפש הוא מהגבוהים במדינות האיחוד האירופי ועומד על כ-1.79 ק"ג ליום לנפש. שוק הטיפול, לרבות תשתיותיו, מצומצם, ריכוזי ואינו עונה על הצרכים של השוק ושל המדיניות הרצויה. במסגרת קידום מדיניות לטיפול בפסולת, המשרד פועל אינטנסיבית להרחבת תשתיות הטיפול בפסולת – על ידי ייזום תוכניות, הקצאת קרקעות ופרסום מכרזים להקמת מתקנים, בשיתוף עם החשב הכללי ורשות מקרקעי ישראל, כמו גם באמצעות תמיכה כספית בהקמת המתקנים העולה על 4 מיליארד ₪. אף שצפויה ירידה בשיעור ההטמנה, בעשור הקרוב צפוי שהטמנה תהיה עדיין רכיב מרכזי בטיפול בפסולת.

עוד הציג המשרד בפני המועצה את נפחי ההטמנה הזמינים עד שנת 2030. נפח ההטמנה מבוסס ברובו על תאי הטמנה חדשים או על אתרי הטמנה חדשים שיש צורך לקדמם במהירות. המשרד הציג את הצעדים התכנוניים המבוקשים כדי לסייע בקידום מדיניות הטיפול בפסולת ולאפשר את קידומן של התשתיות ההכרחיות לטיפול בפסולת. 

פסולת אשפה פח מחזור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד