כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
שינוי במדיניות?

אחרי שלוש הטלות וטו: ארה"ב קראה להפסקת אש לצד החזרת החטופים

אחרי שממשל ביידן הטיל וטו על שלוש הצעות במועצת הביטחון שקראו להפסקת אש מיידית ברצועת עזה, האמריקאים קראו ל"הפסקת אש - לצד שחרור כל החטופים". האם האמריקאים משנים מדיניות? בישראל "לא מתרגשים"

אחרי שלוש הטלות וטו: ארה"ב קראה להפסקת אש לצד החזרת החטופים
כוחות צה"ל ברצועה צילום: דובר צה"ל

שינוי במדיניות ארה"ב? ארה"ב אמנם הטילה וטו על כל ההצעות במועצת הביטחון של האו"ם שקראו להפסקת אש מיידית בעזה, אך טיוטת ההצעה שהיא עצמה ניסחה שונתה כעת, והיא קוראת ל"הפסקת אש מיידית בת כשישה שבועות, לצד שחרור של כל החטופים".

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה, כי מסמך ההצעה הגיע לידיה. את הטיוטה ארה"ב הגישה כבר לפני שבועיים, במקביל להטלת וטו על הצעה של אלג'יריה שקראה להפסקת אש מיידית. מאז, שינתה ארה"ב את נוסח ההצעה שלוש פעמים. השינוי האחרון מתיישר כעת עם הקריאות של בכירי הממשל האמריקני להפסקת אש, כולל סגנית הנשיא קמלה האריס, אחרי שהנוסח המקורי תמך ב"הפוגה" או ב"הפסקת אש זמנית".

ב-Ynet דווח כי הניסוח המעודכן מקשר את הפסקת האש באופן ישיר עם שחרור החטופים, הנוסח כולל גינוי לארגון הטרור חמאס. עם זאת, עד לשבועות האחרונים ממשל ביידן התנגד לביטוי "הפסקת אש", ולא תמך בכזאת בנפרד משחרור חטופים. לאחרונה, הנשיא ג'ו ביידן עצמו החל להשתמש בביטוי, כמו גם בכירי ממשל אחרים.

גורמים בישראל מסרו לאתר ווינט כי הם לא רואים בכך "התפתחות מדאיגה או שחיקה בעמדה האמריקנית". הגורמים מסרו כי רוסיה צפויה בכל מקרה להטיל וטו על ההצעה האמריקנית בשל הגינוי לחמאס. לפי הגורמים הישראלים, לאמריקנים "נמאס להיות מזוהים עם הטלות וטו", ולהתמודד עם האשמות על כך שהם "חוסמים את מועצת הביטחון".

לפי הדיווח ברויטרס, ארה"ב לא מתכוונת למהר עם העלאת ההצעה להצבעה במועצה, שכן היא מעוניינת לתת זמן מספק למשא ומתן ולדיונים על הטיוטה שהגישה.

גם הבריטים לוחצים. שר החוץ דיוויד קמרון צפוי לומר לשר בני גנץ היום בפגישה ביניהם, כי לבריטניה נגמרת הסבלנות עם היעדר סיוע הומניטרי לתושבי עזה, כך דיווח ה"גרדיאן" .

קמרון יטען שמכיוון שישראל היא 'הכוח הכובש', יש לה חובה לספק סיוע הומניטרי לפי המשפט ההומניטארי הבינלאומי. "אנחנו עומדים בפני מצב של סבל נורא בעזה", אמר קמרון בדיון בענייני חוץ אתמול. "היו לנו סדרה שלמה של דברים שביקשנו מהישראלים לעשות, אבל אני חייב לדווח שסך הסיוע שהם קיבלו בפברואר היה בערך חצי ממה שהם קיבלו בינואר". 

קמרון טען ש"יותר מדי" מוצרים חיוניים אינם מאושרים למשלוח מכיוון שהם מתאימים גם לשימוש מלחמתי, למרות שהם "נחוצים לחלוטין עבור הליכים רפואיים ואחרים". 

הוא גם אמר כי מבחינת הפסקת אש ארוכת טווח, יש לסלק את הנהגת חמאס מעזה, כמו גם את כל תשתיות הטרור.

 

 

 

מלחמת חרבות ברזל חמאס בריטניה ארצות-הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד