כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מקשים על הרוסים

זלנסקי בשירות סודאן: כוחות קומנדו אוקראיניים נלחמים באפריקה

הגנרל בורהאן הסודאני סיפק נשק לאוקראינה זמן קצר לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-2022. בקיץ שעבר הגנרל פנה לזלנסקי בבקשה לסייע לו להדוף את המורדים הסודנים שמרדו בגנרל, וזלנסקי לא אכזב

זלנסקי בשירות סודאן: כוחות קומנדו אוקראיניים נלחמים באפריקה
קרבות רחוב בסודאן צילום: צילום מסך

כאשר גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, השליט הצבאי של סודאן, מצא את עצמו נצור על ידי כוחות המורדים בבירת המדינה בקיץ האחרון, הוא פנה לעזרה של בעל ברית לא סביר: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

לזלנסקי היו סיבות להתייחס לבקשה: בורהאן סיפק נשק לאוקראינה זמן קצר לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-2022, כך על פי גורמי צבא אוקראינים וסודנים. בנוסף, המורדים הסודנים זכו לגיבוי של קבוצת וגנר החצי-צבאית של רוסיה, שגם כרתה זהב במדינה והשתמשה בו למימון מלחמת רוסיה באוקראינה,  כך חושף ה'וול סטריט ג'ורנל'.

תוך מספר שבועות מהקריאה נחתו בסודאן חיילי קומנדו אוקראינים והחלו להילחם לצד הסודאנים כדי לדחוק את כוחות המורדים מהבירה חרטום, כך לפי מספר חיילים אוקראינים שהיו מעורבים במבצע.

מוסקבה כורה זהב באופן פעיל ומאמנת לוחמים במספר מדינות אפריקאיות במשך שנים, אך כעת היא מגבירה את הלחץ הכלכלי כדי להרתיע מדינות קטנות יותר, כמו אקוודור, מלשלוח נשק לקייב, אפילו בעקיפין.

עבור אוקראינה, שליחת חיילים לאפריקה היא מהלך חדש ונועז - חלק מאסטרטגיה לשבש את הפעולות הצבאיות והכלכליות של רוסיה בחו"ל, להפוך את המלחמה ליקרה יותר עבור מוסקבה ולמצב את עצמה כמעוז נגד פלישות רוסיות, כולל באזורים שבהם המערב לא שש להסתבך ישירות. 

"זה בלתי אפשרי להתגבר על רוסיה פשוט על ידי לחימה על פיסת אדמה קטנה, כמו קו החזית באוקראינה", אמר קצין אוקראיני בן 40, שהנהיג את אחת היחידות האוקראיניות בסודאן. "אם יש להם מכרות זהב בסודאן, אנחנו צריכים להפוך אותם ללא רווחיים" אמר ל'וול סטריט ג'ורנל'.

גנרל קירילו בודאנוב, שעומד בראש סוכנות הביון הצבאית של אוקראינה, סירב להתייחס לשאלה האם הוא שלח כוחות לסודאן אך התווה את הרציונל לשליחת כוחות אוקראינים לחו"ל. "מלחמה היא עסק מסוכן", אמר בודאנוב. "אנחנו במלחמה מלאה עם רוסיה יש להם יחידות בחלקים שונים של העולם, ולפעמים אנחנו מנסים להכות אותם שם".

הגל הראשון של חיילים אוקראינים מנה כמעט 100 חיילים. הם נחתו במטוס צ'רטר בסודאן באמצע אוגוסט. ההשפעה הרוסית במדינה ניכרה מיד: חיילים סודנים שהוכשרו באקדמיות צבאיות רוסיות שימשו כמתרגמים. 

המשימה הראשונה של האוקראינים הייתה לעזור להוציא את בורהאן מחרטום, שם הקיפה אותו קבוצת המורדים, הידועה בשם "כוחות התמיכה המהירה". זמן לא רב לאחר שהגיעו, נסע בורהאן בשיירה אל המתחם שמחוץ לבירה שבה היו האוקראינים. השומרים שלו הבריחו אותו מחוץ לחרטום, כך לפי גורמים סודנים.

בורהאן הודה לאוקראינים על מאמציהם, ואז נסע לפורט סודאן, עיר על הים האדום שם כוחותיו שלטו. הוא פגש את זלנסקי בנמל התעופה שאנון באירלנד כמה שבועות לאחר מכן.

"אנחנו דנו באתגרים הביטחוניים המשותפים שלנו, דהיינו הפעילות של קבוצות חמושות בלתי חוקיות הממומנות על ידי רוסיה", כתב זלנסקי בטלגרם בזמן הפגישה. הוא גם הודה לבורהאן על "התמיכה העקבית של סודאן בריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה".

הכוחות האוקראינים סיפקו לשומריו של בורהאן רובים עם משתיקי קול חדשים מסוג AKM, ואז פעלו לדחוק את המורדים הנתמכים על ידי ואגנר החוצה מהבירה חרטום.

קצין אוקראיני בן 30 המוכר בסימן הקריאה 'מלך' שהוביל את הקבוצה הראשונה של אוקראינים שהגיעה לסודאן, אמר שהצוות שלו מצא סוג שונה בתכלית של לחימה ממה שהם מכירים באירופה. חיילים משני הצדדים נלחמו עם סנדלים ולפעמים ירו מחסנית שלמה כשהם מחזיקים את רוביהם על ראשם, מבלי לראות על מה הם יורים. 

חלק גדול מצבא סודאן לא קיבל שכר מאז החלה הלחימה חודשים קודם לכן, מה שפגע במוטיבציה שלהם. הלוחמים לא לבשו סימני היכר כדי להראות באיזה צד הם נמצאים, ואש ידידותית הייתה איום קבוע. עוד הם שמו לב, כי אף צד לא תקף בלילה. האוקראינים, מצוידים במשקפי ראיית לילה ומל"טים, ראו הזדמנות. "זה היה היתרון הגדול שלנו - ידענו איך לפעול בלילה", אמר 'מלך'.

הצוותים האוקראינים היו תוקפים את המורדים בלילות, ותמיד נסוגו לבסיס שלהם עד הבוקר, נזהרים מלמשוך תשומת לב. "גם אם רצינו לעשות משהו במהלך היום, אנחנו קבוצה של אנשים לבנים", אמר. "כולם היו מבינים מה קורה".

חיילים אוקראינים החלו לאמן חיילים סודאנים בטקטיקות - במיוחד שימוש ברחפנים, והצבא הסודני הצליח נגד המורדים. העיתון מדווח כי השפעתה של אוקראינה עדיין מורגשת בסודאן. בשבועות האחרונים, כוחותיו של בורהאן השיבו את השליטה בחלקים נרחבים של העיר אומדורמן.

 
סודאן מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין כוח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד