י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אלו הנתונים

הסטיגמה והמציאות: האם נשים נוהגות גרוע?

594 נהגים/נהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023, רק 75 מהן היו נשים – כ-13% בלבד, פי 3.5 פחות מחלקן בבעלי הרישיונות העומד על כ-45%

הסטיגמה והמציאות: האם נשים נוהגות גרוע?
תא נהג מעודכן ומודרני יותר כולל שילוב של פיקוד קולי עם בינה מלאכותית צילום: סקודה

מי נוהג בטוח יותר? גברים או נשים? התשובה היא נשים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים היום (רביעי).

בניגוד לסטיגמה, נשים נוהגות בטוח יותר ומעורבות פחות בתאונות דרכים. יש שיטענו שאחת הסיבות לכך היא שנשים נוהגות פחות מגברים, אך ההבדלים במעורבות בתאונות דרכים בין הגברים לנשים גדולה שגם אם לסיבה זו יש השפעה- נשים עדיין נוהגות בטוח יותר. 

594 נהגים/נהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023, רק 75 מהן היו נשים – כ-13% בלבד, פי 3.5 פחות מחלקן בבעלי הרישיונות העומד על כ-45%.

222 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בערים בשנת 2023, מתוכם 30 בלבד היו נהגות – 14% בלבד. עוד עולה מן הנתונים כי גברים היו מעורבים פי שלושה יותר בתאונות דרכים בערים בשנת 2023 מאשר נשים – 6,276 גברים לעומת 2,218 נשים.

הסטיגמה והמציאות- נשים באמת נוהגות גרוע?

על פי מחקר שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת פדובה באיטליה, למרות שנשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים, הסטיגמה הנפוצה לפיה נשים נוהגות גרוע, הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה הינה רווחת בציבור. הסיבה לכך היא הבנייה חברתית המבוססת על תפקידים מגדריים עתיקי יומין, לפיהם נהיגה היא משימה גברית. 

הבעיה המרכזית בסטיגמה היא שהיא אכן משפיעה על אופי הנהיגה של נשים. הסטיגמה המלווה נשים, נערות ואפילו ילדות, מתחילה להשתרש ולחלחל לתודעה שלהן הרבה לפני שלב הוצאת רישיון הנהיגה. התוצאה היא שנשים נוטות להעריך את יכולת הנהיגה שלהן הערכת חסר ולהרגיש חוסר ביטחון בנהיגה לעומת גברים.

סטיגמה שלילית מעוררת חששות הגורמים לחוסר ביטחון עצמי, ספק ביכולות הביצועיות, מתח רב ומאמץ להתעלות על הציפיות השליליות. תהליכים אלו מובילים לפגיעה בביצועים ובנהיגה.

למרות כל זאת, הממצאים מראים אחרת וסותרים את הסטיגמה. מחקרים מראים כי נשים נוטות לעבור על חוקי התעבורה פחות מגברים, נוהגות באופן מסוכן פחות מגברים ולכן הסיכוי שלהן למעורבות בתאונת דרכים קשה או קטלנית נמוך יותר מסיכויים של הגברים. או בקיצור, נשים נוהגות טוב יותר ובטוח יותר.

נשים גברים נהיגה נהגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד