ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

שכח את העבר: עכשיו זמן ההתחדשות

חודש שבט הוא זמן שנועד להתחדשות האדמה וגם האדם • תלמדו למשל ממשה כבד הלשון • החודש על פי הקבלה

צילום: אלישמע סנדמן
צילום: אלישמע סנדמן

חודש שבט הוא חודש של פריחה, חודש של התחדשות, לא רק של האדמה כי אם גם מההיבט הרוחני. מזלו של החודש הינו דלי המרמז גם הוא על מים, המצמיחים ומביאים ברכה על פני האדמה.

כפי שמשתמע מהתורה חודש שבט הוא החודש שבו החל משה רבינו לבאר התורה לעם יראל. כנאמר:


חוד נוסף יש לחודש שבט, שבאחד בו התחיל משה באר היטב את התורה בשבעים לשון, כפי שנאמר בדברים פרק א:

"וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֹתוֹ אֲלֵהֶם, וגו'. בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בְּאֶרֶץ מוֹאָב הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת לֵאמֹר".

את החודשים בלוח העברי סופרים מחודש ניסן, ובהתאם לכך הרי שחודש שבט הוא החודש האחד עשר, בראשון לחודש, כלומר בראש חודש החל משה לבאר את התורה.

ה"בני יששכר", מגדולי החסידות, לומד מכאן שחודש זה מסוגל לחידושי תורה שבעל פה, כשם שמשה התחיל לומר בחודש זה חידושי תורה שלו.

"משנה תורה משה מפי עצמו אמרן", אומרים חז"ל ומבאר התוספות שהוא נאמר "ברוח הקודש" שהיא דרגה פחות מנבואה, ולכן זו בחינה של תורה שבעל פה.

וכך אומרים חז"ל במדרש רבה על אתר: "צא ולמד ממשה שהיה פסילוס (=כבד פה), ובשביל שנתעסק בתורה נתרפא לשונו, אתמול היה "לא איש דברים אנכי" ועכשיו הוא אומר 'אלה הדברים'. מכאן לומדים חז"ל שבכח התורה לרפאות לשון.

דהיינו שהדברים שאמר עתה בחודש הזה היו מיוחדים בבהירותן ובלשונן.

זה כוחו של שבט, להעיר על האדם התחדשות מיוחדת עד שאפילו מי שהוא כבד לשון, בחודש הזה מסוגל הוא להחדש ולהפיק מעצמו יותר ממה שהוא סבור שבכוחו להגיע.
שבט חודש אילן חג תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד