כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
העולם אכזר

10 דברים שלא כדאי לשתף ברשתות החברתיות – ולמה

שיתוף עם חברים, קרובי משפחה ואנשי קשר הוא מה שהופך את הרשתות החברתיות למהנות ומתגמלות, אך באותה המידה – הופך אותן למקור אפשרי לסיכון

10 דברים שלא כדאי לשתף ברשתות החברתיות – ולמה
אילוסטרציה צילום: pixabay

מאות מיליונים מאיתנו מתחברים לרשתות החברתיות מדי יום. אנחנו קונים, משתפים תמונות וחדשות, עושים לייקים לפוסטים ותגובות, שולחים הודעות פרטיות ועוד. על פי ההערכות נראה כי בצפון ומערב אירופה, שיעור החדירה של הרשתות החברתיות הוא הגדול בכל העולם ועומד על כ-84% מכלל האוכלוסייה.

אך יש גם בעייתיות מסוימת בשימוש באתרים האלה. שיתוף-יתר הוא בעיה הולכת וגדלה. במקרה הכי טוב, שיתוף יתר ״רק״ מפריע לחברים וקרובי המשפחה. במקרה הגרוע ביותר, הוא יכול להוביל להונאות וגניבת זהות, לאפשר לפושעי סייבר להשיג את הסיסמאות שלכם, ואף לסכן את החפצים הפיזיים שלכם ולסייע בגניבתם.

גם אם אתם מחשיבים את עצמכם כאנשים שמבינים בפרטיות, זכרו שבעלי הפלטפורמות מעדכנים את האתרים והאפליקציות שלהם לעיתים תכופות, ולכן צריך לשמור על ערנות באופן קבוע.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

חברת אבטחת המידע ESET עושה סדר ומציעה לסקור את הדברים העיקריים שעדיף שלא לשתף ברשתות החברתיות, ומדוע שיתוף שלהם עשוי לפגוע בבטיחות הפיזית והדיגיטלית שלכם או של חבריכם ובני משפחתכם.

10 דברים שעדיף לשמור לעצמכם:

1.     מידע מזהה אישי

גורמים זדוניים נמצאים בחיפוש מתמיד אחר פיסות מידע קטנות שנוגעות אליכם, כך שיוכלו לתפור אותם יחד וליצור זהות דומה לשלכם שתשמש כחלק מהונאה. הם עשויים להשתמש במידע הזה כדי להגיש בקשה להלוואה בשמכם, או כדי לפתוח חשבונות מקוונים שונים. במקרים קיצוניים יותר, הם עשויים להשתמש במידע הזה כדי לפרוץ את הסיסמאות שלכם ו/או את שאלות הביטחון שלכם וכך לקבל שליטה מלאה על החשבונות שלכם. גם פרטים שנראים תמימים, כמו שם חיית המחמד שלכם או תאריך הלידה שלכם, צריכים להיות חסויים ברשת.

2. תוכניות לחופשות

קל לחשוב שלא ייגרם כל נזק מפרסום של תמונה מחופשה או של עדכון על כך שאתם מתרגשים מחופשה קרובה. אך זה עשוי לסמן למישהו שעוקב אחרי החשבון שלכם על דבר מאוד בעייתי – הנכס בו אתם גרים יהיה ללא השגחה במהלך הזמן הזה. עדיף לשמור על עמימות, ובהחלט לא לציין את התאריכים המדויקים של החופשה. מאותה הסיבה, עדיף לפרסם תמונות מהחופשה רק אחרי החזרה הביתה.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

3. נתוני מיקום

כפי שכבר צוין, ישנה נקודת השקה בין פשיעת סייבר ופשיעה פיזית, ובדרך כלל היא נמצאת ברשתות החברתיות. אם פושע מסוים יודע מתי אדם מסוים יהיה לבד בבית, או ילך באזור מרוחק, או ייעדר מהנכס בו הוא גר לזמן קצר, קל להבין מה יהיו הצעדים הבאים שלו. אל תשתפו את נתוני המיקום שלכם כשאפשר. בנוסף, חלק מהרשתות החברתיות עשויות לבצע תיוג מיקום אוטומטי על פוסטים שלכם. שיתוף של אירועים משפחתיים או מיקומים של חבריכם עשוי לחשוף היכן אתם או הם גרים, עובדים ומבלים.

4. רכישות יקרות

בדומה לתוכניות לחופשות, גם פרסום תמונות של תכשיטים יקרים, או מכונית חדשה ונוצצת, עשוי לעורר קנאה בקרב חבריכם. אך אם יש גורם עם כוונות זדוניות שעוקב אחר החשבון שלכם, הוא עלול לסמן אתכם כמטרה לגניבה או שוד. העדיפו להיות שמרניים והימנעו מפרסום מידע על רכישות או מתנות חדשות.

5. תמונות של ילדים

חלק מההורים אוהבים לשתף תמונות של ילדיהם. אך האם הילדים שלכם בוגרים מספיק כדי לתת את הסכמתם לכך? ייתכן שכאשר הם יהיו בוגרים מספיק לכך, הם לא ישמחו לדעת שתמונות שלהם כתינוקות או ילדים מזילי-ריר מופצות בכל רחבי האינטרנט. וכמובן, ישנם אנשים עם כוונות רעות שסורקים את האינטרנט בחיפוש אחר תמונות כאלה לצרכיהם. כמובן – אם אתם רוצים לפרסם תמונות של ילד של מישהו אחר, בקשו את הסכמת ההורה לפני כן. פרסום כזה, ללא בקשת אישור, צריך להיות מוגדר כעבירה על החוק.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

6. קשיים הנוגעים לעבודה

מה גרוע יותר מגניבה של פריט או תכשיט יקר? אולי אובדן מקום העבודה? לכן כדאי לשמור על פה סגור כשמדברים על התרחשויות שנויות במחלוקת במקום העבודה. אם אתם רוצים לפרוק, אפשר לפרוק מול חבר לעבודה או חבר מהבית מחוץ לרשתות. אם מחלקת משאבי האנוש או עובד ממורמר יגלה שהתלוננתם על מקום העבודה, החברים לעבודה ו/או המנהלים, אתם ככל הנראה תמצאו את עצמכם בצרות.

7. פרטים כספיים

כמו בדוגמה הנוגעת לפרטים מזהים אישיים, גם במקרה הזה – תמיד כדאי לחשוף כמה שפחות מהם. אין לפרסם אף פרט הנוגע לכרטיסי האשראי או כרטיסי התשלום שלכם. גם אם נראה שהתמונה מטושטשת או שהכרטיס המצולם בה רחוק מספיק, היא עשויה להיות מספיקה כדי לסייע לפושעי סייבר לשלב את הפרטים שבה עם פרטים אישיים בחשבון שלכם ולבצע הונאת זהות על בסיס הפרטים האלה.

8. פרטים מזהים אישיים של קרובי משפחה וחברים

במרבית המקרים, מידע שמשותף ברשתות החברתיות נשאר שם לתמיד, ולא כולם מרגישים בנוח עם העובדה שמידע אישי עליהם או פרטים מחייהם משותפים ברשת. בנוסף, לא תרצו להזיק לחבריכם ובני המשפחה שלכם ולהקל על גורמים זדוניים לרמות אותם. לכן, שמרו על המידע המזהה האישי שלהם באותו האופן בו אתם שומרים על שלכם – מאחורי דלתיים סגורות.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

9. מתנות ברשתות החברתיות

רשתות חברתיות מוצפות בהגרלות על פרסים ובמתנות חינמיות. במרבית המקרים, ההצעות האלה הן ניסיונות די ברורים להשגת מידע מזהה אישי של משתמשים, או אפילו להפצת נוזקות סמויות. חשבו פעמיים לפני שאתם ממלאים טופס מקוון ולפני שאתם משתפים קישור לחלוקת מתנות. אם זה נראה טוב מדי כדי להיות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי.

10. שיחות פרטיות

מטבען, רשתות חברתיות הן מעין פורום ציבורי, וזה נכון גם אם החשבון שלכם נעול יחסית. זו בדיוק הסיבה לכך שהן לא המקום המתאים לשיתוף מידע מסווג. אם המידע הזה קשור למקום העבודה שלכם, חשוב אפילו יותר שלא לשתף אותו. אך גם אם אלו חדשות די משעממות הנוגעות לקבוצת החברים או למשפחה שלכם, שיתוף שלהן עשוי לגרום לקשיים מיותרים אם המידע יגיע לציבור. אם אלו לא חדשות שלכם, אל תשתפו אותן.

כמה עצות לשמירה על הבטיחות והפרטיות:

אם כך, איך תוכלו להימנע משיתוף יתר כמו שהראינו בדוגמאות האלה? ב-ESET מציעים את הצעדים הבאים:

·        נקטו בזהירות בנוגע לתוכן שאתם משתפים ומועד השיתוף: גם אם הפרופיל שלכם פרטי, שאלו את עצמכם: האם תרגישו בנוח לשתף את המידע הזה עם אדם זר שיושב לידכם?

·        בצעו סקירה של רשימת החברים שלכם באופן קבוע: זהו הרגל מצוין שנועד ״להדיח״ אנשים שכבר אינכם מזהים, או כאלה שאתם מעדיפים שלא יהיו חשופים לפוסטים שלכם.

pixabayאילוסטרציהצילום: pixabay

·        הגבילו את כמות וסוג האנשים שיכולים לראות את רשימת החברים והפוסטים שלכם: זה יסייע לצמצם את הסיכוי שמישהו ישתמש במידע שאתם חולקים למטרות זדוניות.

·        הגבילו את הגישה לתמונות: ככלל, עדיף שרק חברים מוכרים ובני משפחה יוכלו לראות את התמונות שלכם.

·        הפעילו אימות דו-שלבי (2FA) והשתמשו בסיסמאות חזקות וייחודיות: זה יצמצם את הסיכוי לפריצת החשבון, גם אם הפורץ מצליח לנחש או לפרוץ את הסיסמה שלכם.

שיתוף עם חברים, קרובי משפחה ואנשי קשר הוא מה שהופך את הרשתות החברתיות למהנות ומתגמלות, אך באותה המידה – הופך אותן למקור אפשרי לסיכון. השתמשו ברשתות החברתיות בזהירות ובתבונה כדי למנוע מעצמכם צרות.

 

 

רשתות חברתיות ESET שיתוף נתונים שיתוף מידע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד