כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מהם הקריטריונים

בשורה: בעלי ההכנסות הנמוכות ישלמו פחות מס בריאות

כך לפי בקשת יו"ר וועדת הבריאות יוני משריקי. עד 60% מהשכר הממוצע במשק המס יהיה 3.235% מהשכר, ולבעלי ההכנסה הגבוהה מכך – 5.165% במקום 5.15% כפי שהוצע באוצר תחילה

בשורה: בעלי ההכנסות הנמוכות ישלמו פחות מס בריאות
שטרות. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, המעלה את מס הבריאות. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי דרש התחשבות בבעלי ההכנסות הנמוכות, שהתקציב שיתקבל אכן יגיע אך ורק למערכת בריאות הנפש ושהתוכנית בנושא - תפורט בפני הוועדה. הוא דרש ממשרד הבריאות את פרטי עבודת קופות החולים בתחום זה, מה נעשה היום – ומה המדד שיידרש מהם להוסיף בשנה הקרובה. הוא ביקש מהאוצר לבדוק את האפשרות לבטל לגמרי את ההעלאה לבעלי ההכנסות הנמוכות, והבטיח לערוך ישיבות מעקב כדי לוודא שהקופות אכן מעלות בצורה משמעותית את היקף הטיפול בבריאות הנפש. בחוק שאושר, גם נקבע ששר הבריאות ידווח לוועדה בכל שנה, על התוספת התקציבית לתכנית הלאומית לבריאות הנפש ולמבחני התמיכה למערכת בריאות הנפש, המוצעת בחוק התקציב השנתי שהונח באותה שנת תקציב. חובת הדיווח נקבעה למשך שמונה השנים הקרובות.

בכוונת משרדי הבריאות והאוצר להעלות את דמי הבריאות, המנוכים ממשכורות העובדים מ-5% היום - ל-5.15%. בנוסף, מס הבריאות המופחת לחלק הבסיסי של ההכנסה, הוא כיום 3.1% - והאוצר מבקש להעלותו ל-3.25%. ההעלאה מתייחסת לשנת 2025 ואילך, אך ההחלטה כיום תאפשר לפנות בשנה הבאה, כמיליארד ₪ ייעודיים למערכת בריאות הנפש.

עו"ד רננה מיסקין, נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, הציגה את מבחני התמיכה של המשרד לקופות החולים, בהיקף 320 מיליוני ₪ לשנת 2024 למניינם, כאשר בשנת 2025 הסכום יעלה. התמיכה תוענק לטיפולי בריאות הנפש, לגיוס ולהתקשרות עם מטפלים נוספים, להכשרת מטפלים, להרחבה משמעותית של מספר הטיפולים, להקפדה על רצף טיפולי, ליצירת מענים חדשים ולפיתוח כלים טכנולוגיים, ליצירת חלופות אשפוז, לשיפור איכות האשפוז הפסיכיאטרי ולבניית מרכזי טיפול. הקופות יחויבו לדווח בצורה מוקפדת למשרד מדי חודש, על פי מדדים מוגדרים. כמו-כן הוגדר לקופות מה הסכום המינימלי שעליהם להוציא בכל תחום. לתחום הפגישות עם מטפלים, למשל, הוקצו 156 מיליוני ₪, כאשר בשנה שעברה הוקצו לכך 75 מיליוני ₪ בלבד. בשנת 2024 יוקצו למערכת בריאות הנפש כולה - 950 מיליוני ₪.

ד"ר גלעד בודנהיימר, ראש אגף בריאות הנפש במשרד, הוסיף כי רוב מבחני התמיכה ניתנים לפי מספר המבוטחים, וחלקם מתייחסים במיוחד לפריפריה. התמיכה ניתנת לפי תשומות בתחילתה - ולפי תפוקות בהמשך, והם נמדדים בצורה מדויקת. 

דניאל פדון, רכז רווחה אגף התקציבים, הסביר כי לבעלי הכנסה נמוכה (עד 60% מהשכר הממוצע במשק) מס הבריאות יהיה בשיעור של 3.235% (במקום 3.1% כיום) ואילו לבעלי ההכנסה הגבוהה – המס בשיעור של 5.165% (במקום 5% כיום). ההעלאה לא מתייחסת למקבלי קצבת נכות, זקנה, הבטחת הכנסה, תלמידים וסטודנטים. יעל לינדנברג, רכזת בריאות באגף, סיפרה על תוספת של 12 מיליוני ₪ לבריאות הנפש ולמערכות השיקום.

ח"כ ירון לוי מ'יש עתיד' הדגיש את הצורך להקדשת סכום מוקפד לקיצור זמני ההמתנה לפסיכולוג, והצורך בשקיפות גמורה ובדיווח שנתי וברור לוועדה של משרד הבריאות על ביצוע התכנית, ואילו טטיאנה מזרסקי, חברתו לסיעה, תהתה האם לא נכון להוסיף דרגת-ביניים של ההעלאה הדיפרנציאלית.

מס בריאות ועדת הבריאות יוני משריקי ביטוח בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד