כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ביקורת בלבנון על פעילות חיזבאללה: "פועלים בכפרים דרוזים"

חיזבאללה הצטרף ללחימה נגד ישראל ב-8 באוקטובר 2023, יומה השני של המלחמה מלחמת “חרבות ברזל”, על מנת לתמוך בפלסטינים. הלחימה בדרום לבנון ובעיקר הנזקים שנגרמו בשטח, גררו גילויי ביקורת בקרב הציבור הלבנוני נגד חיזבאללה בעיקר על כך שהוא גורר את לבנון למלחמה שהיא אינה קשורה אליה

ביקורת בלבנון על פעילות חיזבאללה: "פועלים בכפרים דרוזים"
לוחמי צה"ל בצד הלבנוני צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מאז הצטרף חיזבאללה ללחימה, ב-8 באוקטובר 2023, אישי ציבור, וראשי מפלגות, בעיקר נוצרים, מרבים להשמיע ביקורת נוקבת על פעילות הארגון ובעיקר על ההתגייסות למען האינטרס הפלסטיני אשר כלל לא קשור לביטחון לבנון, להלן מספר דוגמאות.

ג’בראן באסיל, יו”ר הזרם הלאומי החופשי בלבנון, ציין כי מפלגתו מתנגדת לכך שלבנון תישא באחריות ל”שחרור פלסטין”, מאחר שזו אחריותם של הפלסטינים בלבד. כמו כן הם מתנגדים ל”אחדות הזירות” או קשירת לבנון לחזיתות אחרות, ובפרט קשירת הפסקת הלחימה בדרום לבנון להפסקת הלחימה ברצועת עזה.

הוא גם ציין, כי מפלגתו מתנגדת לשימוש בלבנון כשטח לביצוע תקיפות נגד ישראל, וכי אין ביכולתה של לבנון לשלם לבדה, בשם כל הערבים, את מחיר השגת הזכויות של הפלסטינים. הוא הוסיף, כי על לבנון לתמוך במה שהפלסטינים רוצים וכי הם בעד הגעה לשלום צודק וכולל אך מי שמחליט על יציאה למלחמה צריך לשאת לבדו באחריות לכך.

בביקורת נוספת, הלין באסיל על חיזבאללה על כך שהוא אינו מתחייב לאמץ אסטרטגיית הגנה לאומית שתכפיף את אמצעי הלחימה שלו, למרות הלגיטימית של מדינת לבנון הוא ציין, כי הם מבינים את ההצדקה שהייתה להשתתפות חיזבאללה בלחימה בסוריה סמוך לגבול עם לבנון שנועדה להגן על המדינה מפני איום טרור ומפני דאעש, אבל לדבריו, אין הדבר אומר שהיה צריך להגיע עד לתימן ולהתערב בענייני מדינות המפרץ.

נאג’י חיאכ, סגן יו”ר הזרם הלאומי החופשי, פנה לנסראללה ואמר כי חיזבאללה קשר את חזית לבנון לחזית ברצועת עזה וכי כל העם הלבנוני מתנגד לפתיחת חזית לבנונית מתוך הזדהות עם רצועת עזה. הוא גם תהה מדוע אנשי חזבאללה מכנים את החללים שלהם כ”שהידים בדרך לירושלים” ולא למען לבנון? והוסיף כי הוא עצמו נגד שחרור ירושלים ויש לתת לפלסטינים לשחרר את ירושלים מבלי לערב את לבנון, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

סמיר ג’עגע, ראש מפלגת הכוחות הלבנוניים, ציין בדברי הביקורת שלו, כי האינטרס הלאומי העליון של חיזבאללה קשור באיראן ולא בלבנון. מפלגת הכוחות הלבנוניים ,שבראשה הוא עומד, פרסמה הודעה רשמית המציינת שמאז תחילת המלחמה נמצאת לבנון במצב הקשה ביותר בתולדותיה וכי ללבנון אין בעלות ברית משמעותיות העומדות לצדה בגלל חיזבאללה. על פי ההודעה, מצבו של חיזבאללה חמור יותר כעת ממה שהיה לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006 וכי המטרה האמיתית של חיזבאללה בלחימה היא לא להשמיד את ישראל, אלא לשלוט באופן מלא בלבנון.

מפלגת הפלנגות, בראשותו של סאמי אלג’מיל, פרסמה ב-20 בפברואר 2024 הודעה שבה האשימה את חיזבאללה בכך שהארגון מספק סיבות לישראל לתקוף בדרום לבנון. בנוסף, נטען בהודעה כי התיאוריה שבה דבק חיזבאללה, לפיה פעילות מלבנון תסיט את ישראל מפעילותה ברצועת עזה, אינה מניבה פירות ואף פוגעת בלבנוןץ

ע’סאן חאצבאני, חבר פרלמנט וחבר סיעת הרפובליקה החזקה (תכתל אלג’מהוריה אלקויה) של הכוחות הלבנוניים (בראשות סמיר ג’עג’ע), ציין שחיזבאללה גרם להפסדים גדולים ללבנון וללבנונים בעקבות המלחמה. הוא הוסיף, כי עד היום, עלות המלחמה הינה גבוהה מהכספים, שאמורים היו להגיע לקופת המדינה מקרן המטבע הבינלאומית. לדבריו, חיזבאללה אינו מגלה פרגמטיות וכי למרות שההחלטה להיכנס למלחמה הייתה בידיו, נראה שהיציאה ממנה כבר לא תהיה בידיו. לטענתו, חיזבאללה הכניס את לבנון למעגל מסוכן, שעלול להוביל אותה, שלא לצורך, להיות חלק ממלחמה אזורית.

ראשי המפלגות הנוצריות בלבנון המתנגדות לחיזבאללה, טענו שחיזבאללה מבצע את התקיפות נגד ישראל דווקא מתוך כפרים ועיירות נוצריים, סוניים ודרוזיים בדרום לבנון, ולא מתוך ישובים שיעיים, ובכך הוא גורם להתקפות ישראליות נגד אותם כפרים ולהרס בתיהם. חשיפת משגרי רקטות של חיזבאללה שהוצבו בסמוך לבתי תושבי בעיירה הנוצרית רמיש, הסמוכה לגבול עם ישראל, ואשר ספגה פגיעות קשות במהלך הלחימה, החריפה אף יותר את הביקורת. 

בשארה בטרס אלראעי, הפטריארך המארוני בלבנון, ובכירי המפלגות הנוצריות הכוחות הלבנוניים, הזרם הלאומי החופשי והפלנגות גינו את חיזבאללה, האשימו אותו בסיכון חייהם של תושבי העיירה ודרשו לסלק את משגרי הרקטות מתוך כפרי הדרום.

ד”ר עלי ח’ליפה, ממייסדי תנועת תחרר (שחרור), תנועת אופוזיציה שיעית המתנגדת לחיזבאללה, אמר כי התנועה מתנגדת למלחמה והוסיף, כי ההחלטה לצאת למלחמה או להשיג שלום נמצאת בידי המדינה בלבד וכי הדבר מצריך תמיכה עממית. עוד ציין כי “כל המלחמות אינן בילוי ותוצאותיהן הרות אסון”. הוא הדגיש את המחיר הכלכלי והחברתי העצום שנובע מעקירת תושבי דרום לבנון וציין כי “חזבאללה, שהכריז מלחמה, התנער מאחריותו בעניין זה”.

עוד ציין בפנותו לחיזבאללה המכנה עצמה “ההתנגדות” כי החוקים הבינלאומיים אינם מכירים בקיומה של התנגדות קבועה. התנגדות היא מצב שנובע מהעם. כשאין כובש, אף אחד לא יכול לקחת מונופול על השיח בשם ההתנגדות. הוא גם ציין שהם רואים במהלך פגישות שהם מנהלים עם תושבים, כי קיים חוסר שקט בסביבה השיעית לגבי כדאיות המשך המלחמה, בזמן שהכפרים נהרסים ואנשים נעקרים בתוך מולדתם.

חיזבאללה נסראללה מלחמת חרבות ברזל מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד