כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לקראת התחקיר

הרמטכ"ל למפקדים: "אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר"

הרמטכ"ל כתב למפקדי צה"ל: "מטרת התחקיר היא אחת: למידה! חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ונדע להגן עליהם טוב יותר"

הרמטכ"ל למפקדים: "אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר"
הרמטכ״ל עם לוחמים ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי התייחס במכתב למפקדי צה"ל להחלטה לתחקר את הכשלים שהובילו לשבעה באוקטובר, וכתב כי מטרת התחקיר היא אחת - למידה. 

הלוי כתב: "מלחמת "חרבות ברזל" החלה בהפתעה שהביאה לידי תוצאות קשות ולאובדן רב של חיי אזרחים וחיילים. מאז החלה המלחמה צה"ל מגן ותוקף בהצלחה ובאפקטיביות רבה – התחלנו קשה, התעשתנו ואנחנו הולכים חזק מאוד קדימה. לתחקיר יש מקום של כבוד בעולם הערכים הצבאיים שלנו. הוא המנוף המאפשר להשתפר בעקבות כישלון, הוא הדרך להיות טובים יותר לאחר הצלחה, זה הכלי באמצעותו יחידה יכולה לבנות לעצמה מסלול טיפוס שכל הזמן ייקח אותה מעלה". 

"כשם שהסתערות מול אש אויב דורשת כוחות ותעצומות נפש, כך גם ההתייצבות מול עצמנו לתחקירים דורשת אומץ לב ומנהיגות. מטרת התחקיר היא אחת: למידה! חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ונדע להגן עליהם טוב יותר. בחודשים הקרובים נערוך תחקירים על שלב ההגנה בפתיחת הלחימה ולנסיבות שקדמו לו", הוסיף. 

הרמטכ"ל כתב: "את התחקירים על שלב ההתקפה והתמרון תערוך כל יחידה שתצא מהלחימה, מוקדם ככל האפשר. תחקירים מטכ"ליים בתחום זה נקיים בשלב מאוחר יותר, לאחר שנסיים את תחקירי ההגנה. את התחקירים נקיים תוך כדי מלחמה רבזירתית. כוחות צה"ל ממוקדים בהשגת מטרות המלחמה ופועלים בכל החזיתות. קיומם של התחקירים המבצעיים תוך כדי הלחימה הכרחי לשיפור יכולות הלחימה של צה"ל. הדבר דורש איזון וחלוקת קשב איכותית מהמפקדים, והקדימות היא כמובן ללחימה". 

"נושאי התחקיר נקבעו בפקודת התחקירים המטכ"לית, בקרוב אאשר לכל גוף את מפת התחקירים איתה נצא לדרך. תחקיר איכותי חייב להתחיל מבסיס עובדתי יציב ומוסכם ומאיסוף חומרים ובירורם בשיתוף הגורמים המעורבים. הבסיס העובדתי המשותף יאפשר דיון על המסקנות, על הלקחים ועל התובנות להמשך", כתב הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל הרצי הלוי מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד