י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"נדירים למדי"

בפעם הראשונה: זה מה שהתגלה במודיעין

הסוקרים גילו ממצא מרגש ונדיר במיוחד בעיר מודיעין: שני מיני סרטנים נדירים למדי, בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי | במהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים כגון אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה

בפעם הראשונה: זה מה שהתגלה במודיעין
עשרות אלפי יחידות דיור צילום: עיריית מודיעין מכבים רעות

לפני כמה שבועות, הֵחל בעיר מודיעין סקר טבע שעושים אנשי החברה להגנת הטבע לעיריית מודיעין מכבים רעות. כבר בימים הראשונים גילו הסוקרים ממצא מרגש ונדיר במיוחד: שני מיני סרטנים נדירים למדי, בוצן וזימרגל ארץ-ישראלי. יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידה לטבע עירוני של החברה להגנת הטבע, שמצא את הסרטנים אומר כי הסקר הראשוני כָּלל ביקור באתרי הסקר, למידה ראשונית על איכותם ובדיקה של גֵּבֵי הסלע ובריכות החורף בעיר, הצומח והחי בהם.

יצחק כהן, החברה להגנת הטבעבוצניםצילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

לדבריו, במהלך הסקר התגלה מגוון מרשים מאוד של מיני צמחים נדירים וחסרי חוליות ייחודיים לגופי מים עונתיים בגֵבֵי סלע ובריכות חורף. שני מיני הסרטנים נמצאו בפעם הראשונה במרחב מודיעין. כמו כן, אותרו מינים נפוצים יותר בבריכות חורף דוגמת שטרגל אדמדם, ציקלופס, דפניה וצדפוניות. במהלך הסקירה נמצאו גם מיני צמחים נדירים כגון אלטין עקום-זרעים, קרסולת השלולית וטובענית קטומה. האחרונה ידועה בארץ רק מאזור הגולן והגליל העליון, ומציאתהּ במודיעין מעידה על הרחבת התפוצה של מין נדיר זה. 

"מקוּם המדינה ועד היום, הצטמצם שטח בתי הגידול הלחים בישראל מ-180,000 דונם לכ-10,000 בלבד. ובעשורים האחרונים בפרט, יובשו בריכות חורף רבות לטובת פיתוח ובינוי. לפי סקר בריכות חורף של רשות הטבע והגנים, הבוצן נוכח ב-18 אחוז בלבד מבריכות החורף בארץ, ואילו זימרגל ארץ-ישראלי נוכח ב-10 אחוז בלבד מבריכות החורף שנדגמו. לכן ישנה חשיבות גדולה לשימור של בתי הגידול שבהם נמצאו", דברי יצחק כהן.

יצחק כהן, החברה להגנת הטבעזימרגל ארץ ישראליצילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

בחברה להגנת הטבע מוסיפים שבית הגידול של גֵּבֵי הסלע ובריכות החורף דינמי מאוד, מתמלא עם רדת הגשמים בחורף ומתייבש לאחר זמן מה עד לגשם הבא או עד עונת הגשמים הבאה.

"תכונה זו מביאה עימה אתגרים רבים לחי והצומח בבית גידול זה. על כן התפתחו מגוון רחב של תכונות והתאמות ביולוגיות להתמודדות עם הדינמיות הקיצונית של בית הגידול. לדוגמה: במקווים אלו מתרבים דו-חיים רבים אשר חייבים בשלב הרבייה וההתפתחות הראשונית מקווי מים, ולאחר הגעתם לבגרות אינם חייבים להיות בסביבה מימית. התאמה נוספת היא של סרטנים ירודים אשר חיים ומתרבים בגוף המים, ולקראת ההתייבשות מטילים ביצים בנות קיימה אשר שוקעות בקרקעית הבריכה, וכאשר הבריכה מתייבשת כלל הבוגרים מתים והביצים נשארות בקרקעית עד המילוי מחדש ואז בוקעות מחדש", מסביר כהן.

ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה תמר רביב סיכמה: "מגוון המינים הנדירים שהתגלו לאחרונה בסקר במודיעין מחזקים את חשיבות תרומתן של הרשויות המקומיות למאמצי שמירת הטבע בארץ ובעולם, בוודאי כאשר מדובר על בתי גידול נדירים ומאוימים. הסקר יאפשר לעירייה לרכז את המידע על השטחים הפתוחים וערכי הטבע בתחומה ולתכנן ולנהל את השטחים הטבעיים שבה בצורה נכונה יותר, כדי לשמור על תפקודן של המערכות האקולוגיות והמשך הרציפות האקולוגית. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי, החשיבות של שמירה על המערכות האקולוגיות מתעצמת, ונדרשת היערכות גם ברמת השלטון המקומי, שיפעל לשמירה על המגוון הביולוגי בתחומו. המגמה כיום בעולם היא מציאת פתרונות מבוססי טבע במטרה לשמור על ערכי הטבע ולהגביר את החוסן העירוני".

מודיעין סרטן נדיר מים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד