כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
אלו ההפרות

החברה הפרה תנאים ותשלם קנס כספי עצום: קרוב ל-3 מיליון ש"ח

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 2,895,980 ₪ על חברת שברון | העיצום הוטל בגין הפרת תנאים בהיתר ההזרמה לים של אסדת לווייתן

החברה הפרה תנאים ותשלם קנס כספי עצום: קרוב ל-3 מיליון ש"ח
הגרלה במזומן צילום: Hadar Youavian/FLASH90

יצחק בן דוד (בנדה), הממונה מכוח החוק למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים במשרד להגנת הסביבה וסמנכ"ל אכיפה, הטיל עיצום כספי בסך 2,895,980 ₪ על חברת שֶׁברוֹן מֵדִיטֵרֵנְיֵאן לִימִיטֵד בגין הפרת תנאים בהיתר ההזרמה לים שניתן לה בעבור אסדת לווייתן. 

בראשית חודש ספטמבר 2021 הוזרמו לים שפכים חומציים החורגים מערך ההגבה – ערך ה-pH – המותר על פי תנאי ההיתר. זאת שלא כתנאי היתר ההזרמה שניתן לחברה על ידי הוועדה למתן היתרים. 

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת שברון עיצומים כספיים נוספים מאז תחילת עבודת אסדת לווייתן, בהם: 

הזרמת שפכים שלא כהוראות ושלא כתנאי היתר ההזרמה לים – 3.78 מיליון ₪

הפרת תקנות אוויר נקי ותנאים בהיתר הפליטה – 3.22 מיליון ₪

הפרת תנאים בהיתר הפליטה – 548.5 אלף ₪

הפרה נוספת של היתר הפליטה – 457 אלף ₪.

באשר להפרה הנוכחית, לטענת שברון, לאחר ביצוע דיגומי ערך הגבה pH ומשהתקבלה התוצאה החריגה, הופסקה הזרמת השפכים לים. ההזרמה חודשה ונפסקה לסירוגין, אולם בסופו של דבר הופסקה לחלוטין רק לאחר ביצוע פעולות נוספות על ידי החברה לרבות שאיבת השפכים ממְכל ייעודי. נקיטה מוקדמת של אמצעים הייתה יכולה למנוע את הזרמת השפכים החומציים לים ואת הנזק לסביבה הימית.

השפכים החומציים שהוזרמו לים נמצאים ברמת רעילות כזו העלולה לגרום לפגיעה באוכלוסיית הדגים המוֹצאים מחסה בין רגלי האסדה וסמוך למוצא ההזרמה. עמדת המשרד להגנת הסביבה ברורה: גם כאשר יש תקלות שאי אפשר למנוע אותן מראש, עדיין באחריות החברה לנקוט את כל האמצעים למזער את ההשפעה וההזרמה לים. במקרה זה, שברון לא נקטה את כל האמצעים הדרושים והמצופים ממנה, ובפועל לא סיפקה מענה לחריגות ולהזרמה בחריגה. המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה תקלות מעין אלו, מכיוון שהזרמת שפכים לים מנוגדת לתנאי היתר ההזרמה של החברה.

"היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה תמשיך לפקח ולאכוף את החוקים הסביבתיים בים, במטרה לשמור על בריאות הציבור ועל הסביבה הימית" נמסר.

קנס כבד עיצום כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד