י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בגיל 102

הלך לעולמו גיבור ששרד 9 מחנות ריכוז ונאבק נגד נאצים אמריקאים

בן שטרן, ניצול שואה שחתם את שמו לעתים קרובות עם 129592, מספר שהיה מקועקע על זרועו, הלך לעולמו בגיל 102. רוב בני משפחתו נרצחו בטרבלינקה. הוא שרד סלקציה של דר' מנגלה באושוויץ

הלך לעולמו גיבור ששרד 9 מחנות ריכוז ונאבק נגד נאצים אמריקאים
בן שטרן ז"ל צילום: צילום מסך

בן שטרן, שרד שני גטאות, תשעה מחנות ריכוז ושתי צעדות מוות והתעמת עם נאצים באמריקה, נפטר ב-28 בפברואר בביתו בברקלי, קליפורניה. הוא היה בן 102.

שטרן פעל כדי למנוע מניאו-נאצים לצעוד בסקוקי, אילינוי, בשנת 1977. ארבעה עשורים לאחר מכן, הוא עדיין היה פעיל נגד נאצים, ופעל נגד פעילי עליונות לבנה בברקלי כשאיימו לבוא לעיר שלו ב-2017, כך דיווחה סוכנות הידיעות היהודית.

שטרן, שחתם את שמו לעתים קרובות עם 129592, מספר מחנה הריכוז המקועקע על זרועו, נולד ב-21 בספטמבר 1921 במוגילניצה, פולין. הוא היה השני מבין תשעה ילדים.

לאחר פלישת גרמניה ב-1939, הוא ומשפחתו נשלחו לגטו בעירם ולאחר מכן לגטו ורשה, שם נפטר אביו ב-1942. באותה שנה נשלח שטרן למיידנק. רוב בני משפחתו נרצחו בטרבלינקה.

הוא שרד סלקציה של דר' מנגלה באושוויץ על ידי שימוש במספר שקרי לאחר שכבר סומן למוות. סמוך לסוף המלחמה, הוא שרד פעם נוספת כאשר נאצי לא הצליח להפעיל פצצה שהוטמנה בצריף עמוס ביהודים.

שטרן הכיר את אשתו, חיה קילמנוביץ', במחנה העקורים ברגן בלזן, הם התחתנו ב-1946 ועברו לשיקגו, שם עבד שטרן תחילה כנגר ולאחר מכן הקים מכבסה מצליחה.

ב-1977, המפלגה הניאו-נאצית הלאומית-סוציאליסטית של אמריקה הכריזה שהיא תצעד ברחובות שיקגו, מלאה באוכלוסיה גדולה של יהודים וניצולי שואה. שטרן ידע שהוא לא יכול לשתוק והצטרף למחאה יהודית גדולה נגד המצעד שמשך תשומת לב לאומית, הצעדה נמנעה דרך בית המשפט במשך יותר משנה.

בסופו של דבר פסיקת בית המשפט העליון של ארה"ב קבעה כי בשל חופש הביטוי הניאו-נאצים הורשו לצעוד, והם צעדו ב-1978. ממול הצעדה הנאצית עמדו יהודים רבים ומחו נגדם, היהודים הראו נוכחות מרשימה הרבה יותר מהנאצי. הצעדה הובילה להקמת מוזיאון השואה והחינוך של אילינוי ב-2009.

הוא השאיר אחריו שתי בנות, שרלין, סוזן, הבן נורמן, ושבעה נכדים, ותשעה נינים.

יהי זכרו ברוך.

ניצול שואה ארצות הברית נאצים גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד