כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בעד שליטה צבאית

המשנה לראש הממשלה לשעבר: "אין ברירה, צריך להסתכן"

המשנה לרה"מ לשעבר חיים רמון טען כי זה הזמן לדאוג לממשל אזרחי ברצועה: "כמו שאנו מסכנים חיילים כדי להרוג מחבלים, צריך להסתכן ולהקים את המערכת" | עוד אמר: "ממקום של תבוסה בשבעה באוקטובר יש אפשרות לנצח, זה יעלה לנו מחיר כבד אבל אוי לנו אם לא ננצח, ואפשר"

המשנה לראש הממשלה לשעבר: "אין ברירה, צריך להסתכן"
השר לשעבר חיים רמון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"צה"ל חייב להקים ממשל צבאי זמני בכל אזור שנכבש על כוחותינו", כך טען חיים רמון, לשעבר המשנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, באשר לסוגיית היום שאחרי ברצועת עזה. בשיחתו עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו ל-103FM הגיב לדברים.

בפתח השיחה ציין רמון כי הוא אינו מזלזל בהצעתו של ג'ו ביידן, כיוון שיש לו הערכה רבה אליו, אך הבהיר: "הבעיה בסיוע ההומניטרי זה לא ההגעה שלו, זה החלוקה שלו. מי לוקח את השליטה על החלוקה? מי ששולט בחלוקה ישלוט בעזה. זאת הבעיה. וכרגע מי ששולט בחלוקה, ברובה, לאן שמגיע הסיוע ההומניטרי, זה החמאס. אלמוג בוקר פרסם תמונות לפני יום או יומיים שאיך שנכנסת משאית עם סיוע לשטח עזה, שני חמושים חמאסניקים עולים עליו ומובילים אותו".

"מי ישנה את זה?", תהה קופמן, ורמון השיב נחרצות: "אנחנו. כאשר אתה כובש שטח אתה אחראי לאוכלוסייה. כרגע זה או אנחנו או החמאס, מי שיחלק ישלוט באוכלוסייה. כי אם אני צריך לקבל לחם למשפחתי ומי שנותן לי את הלחם זה החמאס, הוא ימשיך לשלוט אזרחית. למוטט את החמאס אזרחית זה לא פחות חשוב מלמוטט את החמאס צבאית. אנחנו עושים, ממוטטים אותו צבאית, לא סיימנו, אבל אנחנו עובדים בזה".

רמון המשיך וטען: "לפני חודש הייתה הזיה שניתן את זה לסוחרים פלסטינים שיחלקו את הסיוע הזה ויהיו חמושים. זה לא חמושים, זה כנופיות פשע שחלקן השתתפו בטבח שבעה באוקטובר, וגם יש חטופים, מעט אומנם, אבל בידיהם עד היום. לכן אלה הזיות, לא יהיו כנופיות כאלה. אי אפשר לברוח מההחלטה הקשה. אני ראיתי שגדעון סער קרא לזה שליטה הומניטרית, ומה שצריך לעשות זה להבין שכמו שאנחנו מסכנים את חיילנו על מנת להרוג מחבלים - אין ברירה, צריך להסתכן ולהקים את המערכת הזו. יש לנו הרבה ניסיון בה".

לדבריו, "אנחנו שולטים ביהודה ושומרון בצד הצבאי, וטוב שכך, וכך צריך להיות גם בעזה. במקביל לזה, אנחנו באים לארה"ב ואומרים 'החמאס משתלט, אנחנו רוצים למוטט אותו. אנחנו עם הקמת הממשל הצבאי הזמני, אנחנו קוראים לכם ולמדינות ערב להתחיל בתוכנית של למי אנחנו מעבירים את השלטון הצבאי הזה הזמני, ואתם תעשו את זה'. אנחנו הולכים לארה"ב, למדינות ערב המתונות, כולל מצרים. ממשל צבאי זמני משתלט על חלוקת הסיוע כדי למוטט את החמאס, במקביל הולכים לארה"ב, למדינות ערב המתונות, שהן יעשו את מה שהן צריכות לעשות, ואז הן יחליטו איך יהיה הממשל בעזה".

עוד אמר כי "להערכתי, הוא יתבסס על רשות פלסטינית בפיקוח של מדינות ערב המתונות. יש שם כשלושים אלף פקידים של הרש"פ שקיבלו משכורת, הם עסקו בעניינים אזרחיים - זה לא קשור לעניין הפוליטי בכלל. איך צה"ל נכנס היום לכל מקום שהוא רוצה ביו"ש? אין שום מניעה מצה"ל היום, והרשות מטפלת במים, בביוב, בכל הדברים האלה".

מנגנון אזרחי בעזה? "הרשות תהיה כלי הביצוע - אין כלי אחר"

לאור אמירותיו שאלו צמד המגישים אם העולם יכיר בשלטון צבאי בעזה, ורמון הדגיש: "הוא מכיר בשלטון צבאי ביו"ש. אף אחד לא בא אלינו בטענות שאנחנו פועלים צבאית בשכם ובג'נין, ובכל מקום שיש איום של טרור אז אנחנו פועלים. אף אחד לא מגנה אותנו שאנחנו מחסלים מחבלים בג'נין או שכם. נכון, זה ייקח זמן, אני מעריך שהבעיה המרכזית היא להגיע לסדר גודל של אותו מודל. זה ייקח זמן, צריך לגלות את הנחישות הצבאית וגם האזרחית".

"הרשות תהיה כלי הביצוע, כי אין כלי ביצוע אחר. כל דבר אחר יביא למשבר נוראי, לרעב. אם לא נעשה את זה, אנחנו נפסיד את המלחמה, זה האירוע הכי נורא שקרה לחברה הישראלית, לביטחון המדינה ולקיומנו. ממקום של תבוסה בשבעה באוקטובר יש אפשרות לנצח, זה יעלה לנו מחיר כבד אבל אוי לנו אם לא ננצח, ואפשר", סיכם.

חיים רמון מלחמת חרבות ברזל חמאס סיוע הומניטרי שליטה צבאית רדיו 103FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד