י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
813 קולות הפרש

ראש העיר שהודח על ידי חרדים - פרץ בבכי: "מפעל חייו קרס"

ראש העיר ערד המודח אחרי עשור שנים, ניסן בן חמו שבור ורצוץ מההפסד המפתיע ופורק את תסכולו, "מבחינת החרדים יש להם בובה והם מאחוריו"

ראש העיר שהודח על ידי חרדים - פרץ בבכי: "מפעל חייו קרס"
יאיר מעיין / ניסן בן חמו צילום: מתוך פייסבוק / יונתן זינדל, פלאש 90

איש לא צפה את ההתרסקות וההפסד הדרמטי של ראש העיר ערד היוצא ניסן בן חמו, איש 'יש עתיד' ששמו הוזכר רבות בכלי התקשורת בשנים האחרונות, יש שיאמרו לשלילה, תלוי את מי שואלים. בן חמו אכן לקח את ההפסד בהלם מוחלט ולפי עדותו ועדות מנהלת לשכתו הוא גם פרץ בבכי.

כתבת 'כלכליסט' דיאנה בחור ניר, ירדה לערד וקיימה ראיונות עם ראש העיר הנבחר יאיר מעיין, בן ה-56 ועם זה היוצא כדי להבין מה קרה בעצם. בן חמו, בן ה-49, מסביר כי "הפער בתוצאות הבחירות לראשות העירייה עומד על 813 קולות. הצביעו 13 אלף איש מתוך 23 אלף בעלי זכות בחירה, כלומר 10 אלפים לא הצביעו — רובם חילונים. החרדים יצאו להצביע במאה אחוז, ראינו את המספרים. לכן אלה יותר אנחנו החילונים שהפסדנו, משהם ניצחו. ישנו על האף והם נהנו מזה, והכל בדרך דמוקרטית", הוא מודה.

לדבריו, "יכולתי לסגור איזשהו דיל אבל לא רציתי, כי אני חושב שאנחנו מסמלים פה משהו. זה לא דגל אנטי־חרדי, זה דגל ליברלי־ציוני. ועכשיו המגדלור הליברלי האחרון בנגב כבה. גולדקנופף בכבודו ובעצמו הגיע לחגוג בערד, כי היא סמל. כמה הם ערגו למקום הזה".

יונתן זינדל, פלאש 90ניסן בן חמוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תושבי ערד שאינם חרדים מבינים שמה שהיה לא יהיה יותר. חסידות גור הכניסה חמישה נציגים למועצת העיר והפכה למפלגה הגדולה במועצה. כך שההשפעה שלהם על הקואליציה החדשה שיקים ראש העיר המיועד יאיר מעיין תהיה עצומה וקובעת בכל דבר ועניין.

"בחיים לא ראיתי אותו בוכה, בכה"

מנהלת לשכת ראש העיר היוצא, ענת עמר מספרת ל'כלכליסט': "הייתי שבורה, שאלתי את עצמי 'איך אגיע לעבודה?' כל דבר גרם לי לבכות". והיא לא לבד, גם ראש העיר המודח בדרך דמוקרטית כמובן לא נרגע מההפסד הצורב והיא מתארת, "ביום שאחרי הבחירות ניסן הגיע, ראה התגודדות קטנה של מנהלי מחלקות וניגש אלינו. באתי לחבק אותו, והוא אמר לי: 'לא לבכות!' ואז הברזים נפתחו. גם ניסן, שבחיים לא ראיתי אותו בוכה, בכה. בשבילו זה ממש לראות את מפעל חייו קורס".

גם בן חמו מודה שלא יכל לעצור את דמעותיו בהגיעו למחרת הבחירות לבניין העירייה. "הגעתי לעירייה בבוקר שאחרי, ואנשים לא הבינו למה אני בא. וכשראיתי את המנהלים שלי, את מנהלת הלשכה שלי, שבורי לב, זה פירק אותי. זה היה חץ בלב, לא יכולתי לעצור. זה דומה לתחושה של הורה שמאכזב את הילד שלו. כי לא משנה מה, אכזבתי אותם. אני יכול להגיד: 'זה אתה, ואת, ולא יצאתם להצביע', אבל בסוף זה אני. לא הצלחתי לעורר במצביעים את תחושת הדחיפות לקום מהספה".

בכתבה מצוין כי בשנים הראשונות לכהונתו הוגשו נגד בן חמו עשרות תביעות קטנות בטענה לאפליית חרדים, אבל הוא התעקש להמשיך בשלו.

מתוך פייסבוקראש העיר ערד, יאיר מעייןצילום: מתוך פייסבוק

יאיר מעיין שכאמור נבחר לראשות העיר בהפתעה גמורה, לשעבר תושב נוקדים בגוש עציון, עבר לערד רק לפני חצי שנה ולמרות זאת הצליח לכבוש אותה. "תפסתי אותו כמועמד מוצנח ובמשך כל הקמפיין זה זעק לשמים ושיגע פה תושבים", אומר המפסיד בן חמו. "הוא כן איש עם יכולות, אבל מבחינת החרדים יש להם בובה והם מאחוריו", כך לדבריו.

"אין ארוחות חינם בעיר הזאת"

מעיין משיב לכתבת 'כלכליסט' על השאלה האם היה הסכם כלשהו בינו לבין חסידי גור, "זה לא חוקי, אם היה בינינו הסכם הייתי צריך להציג אותו. הם רצו להחליף את בן חמו, לא משנה מה. מה שאמרתי היה שכל ילדי ערד, חרדים, רוסים, כיפות סרוגות, ילמדו בכיתה תקנית. איך אני אהיה גור? אני מג"ד במילואים, כומתה אדומה".

לדבריו, "גור דפקו אותי בהתמודדות על מנכ"לות מינהל מקרקעי ישראל, ליצמן היה הרוח הגבית שלהם ומי שנבחר בסוף זה ינקי קוינט. אני הרבה יותר קרוב לאנשי ערד החילונים — אני ציוני, איש התיישבות, בעד גיוס לצה"ל — בהבדל אחד, שאני שומר שבת", מציין מעיין.

דורון הורוביץ, פלאש 90חסידי גור בערדצילום: דורון הורוביץ, פלאש 90

למרות ההכחשה, ניסן בן חמו מושכנע שהיה דיל מאחורי הקלעים. "עובדתית הם הצביעו לו בהמוניהם. מההיכרות שלי איתם, הם לא מצביעים סתם", הוא אומר ל'כלכליסט'. לדבריו, "הליכוד נכווה בזה ב־2018 כשהיה הסכם כתוב שדלף, אז אולי את הלקח הזה הם למדו. כל מי שבינה בקודקודו מבין שאין ארוחות חינם בעיר הזאת".

מעיין מבהיר בראיון: "אני לא קשור לחסידות גור ברמה האישית. זיהיתי פה שהם יתמכו בכל מועמד, העיקר להוריד את בן חמו. הם לא רקדו עם פרסום המדגמים כי הם אוהבים אותי. הם רקדו כי מבחינתם, בן חמו התעלל בהם".

"מה שמגיע לכם תקבלו"

הכתבת דיאנה בחור ניר משוכנעת שיש סיבה שחסידי גור התגייסו לפעול לבחירתו. ועל כך הוא משיב: "אמרתי 'מה שמגיע לכם, תקבלו'. לא תצטרכו להפעיל גנים ובתי כנסת בדירות מגורים. חסר שטח בערד? למה לעכב בניית בתי כנסת ומקוואות. מילא אם בן חמו היה מונע מהם לבוא לפה, אבל הם עדיין באים, אז זה סתם להציק להם".

עוד מציינת כתבת העיתון בפני מעיין כי עם חמשת המנדטים החרדים, הוא נכנס לתפקידו כשידיו כבולות. "את החמישה מנדטים מעניין כיתות לימוד לילדים שלהם, ואחר כך בתי כנסת, ואת זה הם יקבלו, וזה לא כפייה דתית. יש (את זה) בכל מדינת ישראל. כל תושבי ערד שפגשתי אמרו 'בטח שמגיע להם'", כך ראש העיר הנבחר.

בתוך כך, סביר להניח שראש העיר המודח ניסן בן חמו יתוגמל וימצא את עצמו מתברג בצמרת רשימת 'יש עתיד' לכנסת הבאה.

ערד ניסן בן חמו יאיר מעיין חרדים חסידי גור בחירות מקומיות בחירות מוניציפליות התחרדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד