י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
זעם בשמאל

"לא תחיה כל נשמה" • ראש הישיבה מעורר סערה

כשלוש שנים אחרי שהותקף על ידי ערבים מחוץ לישיבתו, ראש ישיבת יפו מעורר סערה כשהוא בעצם קורא להשמיד את כל אזרח עזה. "הדין הבסיסי במלחמת מצווה, במקרה הזה בעזה, הוא - 'לא תחיה כל נשמה"

"לא תחיה כל נשמה" • ראש הישיבה מעורר סערה
צה"ל בתוך עזה צילום: דוברות צה"ל

הרב אליהו מאלי, ראש ישיבת ההסדר 'שירת משה' ביפו, שתלמידיו מתגייסים אחרי סיום לימודיהם, מעורר סערה בקרב אנשי שמאל, בעקבות התבטאות חמורה שלו בעיניהם. 

הרב נאם ביום חמישי בכנס של איגוד ישיבות ההסדר בישיבת כרם ביבנה וייחד את דבריו ליחס לאוכלוסייה האזרחית בעזה במלחמה. בפתח דבריו, אמר כי "מכיוון שזה נושא רגיש, ואמרו לי שמעלים באינטרנט, אז אני רוצה להקדים ולומר שהשורה התחתונה היא שצריך לעשות בדיוק מה שנאמר בפקודות צה"ל".

"הדין הבסיסי במלחמת מצווה, במקרה הזה בעזה, הוא - 'לא תחיה כל נשמה'. לא תהרוג אותם? הם יהרגו אותך. המחבלים של היום הם הילדים של המבצע הקודם שהשארת אותם בחיים. הנשים הן בעצם אלה שיוצרות את המחבלים", אמר הרב מאלי בנאומו.

"זה או אתה – או הם", הוסיף וציטט מהתורה. "לא תחיה כל נשמה מבוסס על 'הבא להורגך – השכם להורגו'. לא רק על הנער בן ה-14, 16, האיש בן ה-20, 30 שמרים עליך נשק – גם על דור העתיד. וגם על מי שמייצר את דור העתיד. כי באמת אין הבדל".

בכנס נשאל הרב, האם דבריו נכונים גם לגבי הזקנים שבעזה, והשיב, "שאלה כבדה, יש את הלב היהודי, איך זה יכול להיות? היום זה כל כך מובן כסברה, ואין סברה אחרת. דייקתי על המלחמה בעזה. יש הבדל בין אוכלוסייה אזרחית במקומות אחרים, לאוכלוסייה אזרחית בעזה. בעזה על פי ההערכות 95 עד 98 אחוז רוצים בהשמדתנו".

"גם תינוקות?", נשאל ראש הישיבה והשיב: "אותו דבר. אתה לא יכול להתחכם עם התורה. היום הוא תינוק, מחר הוא לוחם. אין כאן שאלות. המחבלים של היום היו ילדים בני 8 במבצע הקודם. אז אתה לא יכול להסתפק כאן. לכן דין עזה שונה כאן".

צילום מסך כנס איגוד ישיבות ההסדרהרב אליהו מאליצילום: צילום מסך כנס איגוד ישיבות ההסדר

יו"ר מפלגת 'העבודה' היוצאת, ח"כ מרב מיכאלי הגיבה לפרסום דבריו ואמרה: "שימוש ב'הלכה' לא נותן לאף 'רב' רשות להציג את היהדות או את ישראל כצמאי דם ונקם. הטקסט הזה פוגע באופן ישיר בביטחון מדינת ישראל וכמו אמירות מעוותות נוספות בשם 'ההלכה' ישמש את אויבינו במאבק בזירה הבינלאומית. אני דורשת מצה"ל וממשרד הביטחון להפסיק לשתף פעולה עם הישיבה עד לפיטוריו של הרב. אסור לצה"ל לאפשר השחתה מוסרית מסוכנת כזו בשורותיו".

גם חבר מועצת העיר תל אביב ראובן לדיאנסקי התקומם על הדברים וכתב: "שוב הוכח שהמנהיגים הפוליטיים והרבנים שמובילים את האידאולוגיה של הגרעינים המשיחיים הם לא בני שיח ויש להשאיר אותם מחוץ לתל אביב. אני דורש מחולדאי ועיריית ת"א-יפו להפסיק כל סוג של שיתוף פעולה או תמיכה ברב מאלי ובמוסדותיו".

גם הליגה נגד השמצה גינתה את דבריו ומסרה: "אנחנו מגנים בתוקף את דבריו של ראש ישיבת ההסדר ביפו, הרב אליהו מאלי, הקוראים להרוג את כל תושבי עזה, כולל קשישים וילדים. הקריאה חסרת האבחנה לפגוע בחפים מפשע היא עוול מוסרי חמור, אשר פוגע בפעולות צה״ל בעזה במהלך המלחמה ומשחיר את דמותה של מדינת ישראל בעולם".

נזכיר כי במהלך מבצע 'שומר החומות' בשנת 2021 הותקף הרב מאלי באלימות מחוץ לישיבתו ביפו. בעבר נאבקו בו ארגוני שמאל שטענו כי הוא מנסה "לייהד" את השכונה הערבית באמצעות הקמת הישיבה ב-2008 דווקא שם.

מישיבת ההסדר 'שירת משה' נמסר בתגובה: "באופן דואב, מצער שקרי לחלוטין ובלתי מובן, חלקים בתקשורת הישראלית איבדו את דרכם כשזו לא הפעם הראשונה שכתבים או עורכים שופכים דמו של אדם ומוציאה את דבריו מהקשרם בצורה נפשעת ובלתי נסלחת. החל מיום שישי הרב מאלי, איש אוהב אדם, פטריוט שמקדיש את כל חייו לחברה הישראלית, למדינה ולעם נמצא תחת מתקפות ואיומים בגלל דיווח מסולף. הרב שחתנו נפצע בעזה, ותלמידיו מפוזרים במחלקות האשפוז השונות ברחבי הארץ, 'הואשם' באופן שקרי ובזוי בדברים שיוחסו לו שלכאורה אמר בנוגע ליחס לאוכלוסייה האזרחית בעזה. כל כתב עם אתיקה בסיסית היה חייב לשמוע את השיעור במלואו, גם אם חלילה הדבר היה פוגע לו בסקופ או בפרסום ראשון, ואם היה נוהג כך היה שומע שוב ושוב ושוב שהרב מדגיש כי ישנה חובה הלכתית להישמע לפקודות הצבא בנושא הזה, ואף מסביר בפירוט ובהרחבה מדוע על חייל שיעז לפגוע באוכלוסייה אזרחית בניגוד לפקודות, חל דין רודף. לא פחות! העובדה שמישהו עלול להוציא את הדברים מהקשרם ולחתוך אותם באמצע מטעמים לא ענייניים- לא אמורה לגרום בשום צורה לאנשי רוח, ציבור או חינוך לנצור לשונם, אלא לגרום דווקא לכתבים ולעורכים להתקומם נגד התופעה הבזויה הזו, להקשיב היטב לעובדות ולדברים כפי שנאמרו באמת, ולעשות בדק בית".

הרב אליהו מאלי ישיבת הסדר עזה מלחמת חרבות ברזל יפו ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד