י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כל הפרטים

החל מהצהריים: הסיבוב השני והמכריע בבחירות לרשויות המקומיות

992,866 בעלי זכות בחירה בכ-2,083 קלפיות | היום אין שבתון | ההצבעה תחל בשעה 13:00 ותסתיים ב-22:00, למעט בקלפיות מיוחדות או בישובים קטנים שם ייסגרו הקלפיות בשעה 20:00 או קודם לכן. קלפיות יוצבו גם באזורי לחימה, בבסיסים ובבתי חולים | מיהו המתמודד המבוגר ביותר? | וגם: יש תוצאות רשמיות של הסבב הראשון

החל מהצהריים: הסיבוב השני והמכריע בבחירות לרשויות המקומיות
הצבעה בקלפי צילום: Liron Moldovan/Flash90

992,866 תושבים ב-35 רשויות מקומיות ברחבי הארץ זכאים לשוב היום (ראשון), לקלפיות כדי להכריע מי יעמדו בראש הרשויות שבהן הם מתגוררים. זאת לאחר שבסבב הבחירות הקודם לא זכה שם אף אחד מהמועמדים ביותר מ-40% מהקולות הכשרים. מועד סבב ב' הוקדם ביומיים, מתוך התחשבות בבוחרים המציינים את הרמדאן. 

בניגוד ליום הבחירות בסבב א', היום לא הוכרז יום שבתון. ע"פ חוק הכנסת, ההצבעה ב-2,083 הקלפיות תחל בשעה 13:00 ותסתיים בשעה 22:00, למעט בישובים קטנים שבהם עד 350 בוחרים ובקלפיות מיוחדות, שם הקלפיות יינעלו בשעה 20:00.

יונתן זינדל, פלאש 90 פתקי הצבעה, קלפיותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יודגש כי גם בסבב ב' יוכלו לוחמי צה"ל באזורי הלחימה והחיילים בבסיסים להצביע ולהשפיע על תוצאות הבחירות ביישוביהם. כך יופעלו היום גם קלפיות למוגבלים בנגישות, קלפיות בבתי החולים במקבצי דיור למבוגרים וקלפיות שבהן יצביעו נשים במקלטים ובעלי תפקידים במערכת הבחירות.  מיקום הקלפיות נקבע בהתאם לתנאים הקבועים בחוק ותוך מגמה להקטין את המרחק בין הקלפי לבין מקום המגורים של הזכאים לבחור בה ולהקל על הבוחרים. מיקומי הקלפיות שנקבעו לסבב א' נותרים כפי שהם גם בסבב ב'. ההחלטה על מתכונת פעילות בתי הספר שבהם מוצבות קלפיות בסבב ב' מתקבלת על ידי כל רשות מקומית בפני עצמה, וככל הנדרש, בתיאום עם משרד החינוך – זאת בהתאם לשיקולים מקצועיים ובטיחותיים.

תוצאות מבוקרות של סבב א' של הבחירות 

במקביל להיערכות לקיום סבב ב' של הבחירות לרשויות המקומיות, השלים האגף לפיקוח על הבחירות במשרד הפנים את כל הבקרות ואת תיקוף הנתונים שהתקבלו מהקלפיות השונות בסבב א' שהתקיים ביום 27 בפברואר 2024. מהנתונים המבוקרים עולה כי סך הכל מימשו את זכותם הדמוקרטית וניגשו להצביע למעלה מ-3.8 מיליון  בוחרים מכלל 7.08 מיליון בעלי זכות הבחירה. 

יונתן זינדל, פלאש 90בחירות מקומיותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפורטל הבחירות לרשויות המקומיות ניתן למצוא קבצי אקסל המפרטים את מספר הקולות והמנדטים שקיבלה כל רשימה בבחירות סבב א' בכל ישוב. 

אחוז ההצבעה הכולל ביום הבחירות לרשויות המקומיות הגיע בסבב א' שהתקיים ביום 27 בפברואר 2024,לכדי 53.7% לעומת 59.6% - שיעור ההשתתפות ביום הבחירות הקודמות לרשויות המקומיות ב-2018, שבהן הונהג לראשונה יום שבתון, אך יותר מ-51% - שיעור ההשתתפות בבחירות שלפניהן, בשנת 2013. כזכור, בשתי מערכות הבחירות הקודמות לרשויות המקומיות לא היה בישראל מצב מלחמה. אחוזי ההצבעה שנרשמו ברשויות הגדולות: בני ברק 71.8%, אשדוד 57.1%, ראשון לציון 45.6%, חיפה 43.7% ותל אביב 42.2%.  אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר בשיעור של כ–93% ו-94% נרשמו בעין מאהל, סאג'ור, ירכא ובועיינה-נוג'ידאת. 

פלאש 90הבחירות בבית שמשצילום: פלאש 90

אחוזי ההצבעה הנמוכים ביותר נרשמו במטה אשר – המועצה האזורית שחלק מיישוביה מפונים 16.9%,
במ.א. עמק הירדן 30.3% ובירושלים - 33.7% שבה רבים מקרב תושבי מזרח העיר אינם נוהגים להצביע. 
סך מעטפות ההצבעה החיצוניות שנמנו בקלפיות המיוחדות והניידות הסתכם לכדי 304,666 מעטפות.

פילוח מגדרי של תוצאות הבחירות בסבב א' מעלה, כי רק ב-14 מתוך 207 הרשויות המקומיות שבהן הוכרעו 
כבר התוצאות בסבב א' של הבחירות, נבחרו נשים לעמוד בראש הרשויות שלהן. 9 נשים ברשויות מקומיות 
ו-5 נשים במועצות אזוריות. 7 מהן נבחרו לראשונה: מירה בן ארי – גן רווה; נילי אהרון - ירוחם, הילה בן הראש חכמון - כוכב יאיר; שלומית שיחור רייכמן – עמק יזרעאל; מיכל רוזנשיין - קרית אונו; דפנה רביד רבינוביץ' - שוהם; אור פירון-זומר - אורנית. ו-7 נבחרו להמשיך לקדנציה נוספת: אושרת גני גונן - דרום השרון; קרן גרין - קדימה-צורן; ליזי דלהריציה - גני תקווה; מרים איכר פיירברג - נתניה; גלית שאול – עמק חפר; לין קפלן - תל מונד; ליאת שוחט - אור יהודה.

בסבב א' של הבחירות נבחרו  709 נשים כחברות מועצה וכ-1,101 נשים נבחרו כחברות בוועד המקומי של היישוב שבו הן מתגוררות. 

בבחירות סבב ב' שיתקיימו היום (ראשון) מתמודדות 4 נשים נוספות על ראשות הרשות המקומית שלהן: 
שלוש ראשות רשויות מכהנות - עליזה בלוך בבית שמש, יעלה מקליס ביהוד-מונסון והגר יגור פרי בפרדס חנה כרכור, וכן מיכל אורן עזאני המתמודדות  בבנימינה-גבעת עדה.

ראש הרשות הצעיר ביותר שנבחר בסבב א' הינו יהודה דואה, בן ה-31, שנבחר לעמוד בראש המועצה המקומית קצרין בגולן. ראש העיר המבוגר ביותר שנבחר בסבב א' הינו רון חולדאי מתל אביב, שבקיץ הקרוב ימלאו לו 80 שנה. גם יונה יהב, החוזר להתמודד היום על ראשות העיר חיפה, יחגוג 80 בעוד 4 חודשים. 

פלאש 90יונה יהבצילום: פלאש 90

במשרד הפנים מאשרים כי לנוכח מקרים רבים של דיווחים לא מדויקים – בעיקר לנוכח סיכול ספרות וטעויות הקלדה (למשל: ציון 12354 מצביעים במקום 12345) או קליטה שגויה של נתונים, התבצעה השנה בקרה נוספת ומיוחדת על כלל הנתונים שהתקבלו מהרשויות המקומיות השונות – ומכאן העיכוב בפרסום הנתונים הרשמיים ע"י משרד הפנים.

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ ציין בהקשר זה,  כי "אנחנו מחויבים לשמירה על טוהר הבחירות ובכלל זה דיווח רק של נתוני אמת בדוקים.  לפיכך, כאשר הבקרה הקפדנית שלנו העלתה אי התאמות, לעיתים בסדרי גודל של מאות קולות, לעומת הדיווחים שהפיצו בעלי עניין שונים, סירבתי לפרסם את תוצאות הביניים קודם להשלמת כל הליכי הבקרה והברורים הנדרשים. כפי שציינתי כבר במעמד השקת מערכת הבחירות, עיקרון השמירה על טוהר הבחירות ושיקוף אמיתי של רצון הבוחר, גובר מבחינתי על דחיפות הפרסום" אמר רונן פרץ וביקש להצטרף לקריאת שר הפנים לתושבים לשמר את מדינת ישראל כמגדלור דמוקרטי בינות אלו המבקשים להשמידנו ולקרוא לתושבי 35 הרשויות בהם מתקיים סבב שני לצאת ולהצביע, על מנת להכריע כיצד תיראה ותונהג הרשות בה הם חיים ב - 5 השנים הקרובות".

המפקח הארצי על הבחירות, ריאן גאנם, ציין כי הושלמו כל ההיערכויות הנדרשות לקיום הבחירות היום כסדרן תוך הפקת לקחים גם מהצורך שעלה בהליך הבקרה המיוחד ושיפור מתכונת קליטת הנתונים מהקלפיות השונות. באשר לסבב א של הבחירות קבע ריאן גאנם כי "הודות להיערכות המקדימה לכל תרחיש, הרי גם כאשר היה הכרח להפסיק הצבעה בקלפיות מסוימות באופן נקודתי לכמה דקות - לנוכח שיגור טילים לצפון ורקטות לאשקלון או בגלל מספר אירועי אלימות בודדים, מזכירי הקלפי פעלו לפי הנהלים, הקפידו על שלום הציבור וטוהר הבחירות והפעילות בכל הקלפיות חזרה לשגרה כעבור זמן קצר ביותר – וכך ננהג גם היום".

המפקח הארצי הדגיש, כי גם ההצבעות במעטפות הכפולות – באזורי הלחימה ובקלפיות המיוחדות התנהלו ללא דופי, תוך הבטחת זכותו של כל בעלי זכות הבחירה להצביע ולהשפיע. 

בחירות מקומיות בחירות מוניציפליות הצבעה קלפיות סיבוב שני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד