י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
שנתיים לטרגדיה

אסון הבולען: בעל הווילה מואשם בגרימת מוות ברשלנות

שנתיים לאחר שכליל קמחי נהרג כשנשאב לבולען במסיבה בכרמי יוסף, כתב האישום הוגש נגד בעל הווילה בטענה שגרם ברשלנות למוות. בכתב האישום צויין כי הבריכה נבנתה ללא היתרי בנייה, והנאשם תיקן סדק עם חומר שלא מנע דליפת מים

אסון הבולען: בעל הווילה מואשם בגרימת מוות ברשלנות
זירת האסון בבריכה בכרמי יוסף צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

פרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט השלום בכפר-סבא כתב אישום נגד נתן מלר (72) ורחל מלר (67) מכרמי יוסף בגין שימוש אסור במקרקעין, כשלנתן מיוחסות גם עבירת גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות, לאחר שבור שנפער בבריכה שלהם סחף לתוכו את כליל קמחי ז"ל והוביל למותו, וגרם חבלתו של אדם נוסף.

מכתב האישום שהוגש באמצעות עורכות הדין עינת בניטה ועינב וינגרד מפרקליטות מחוז מרכז עולה כי היישוב כרמי יוסף בנוי על קרקע משכבות קירטון בדרגות קושי ורטיבות שונות. בעומק של מספר מטרים מתחת לקרקע, התפתח אזור של מערות ונוצרו חללים מתחת לקרקע של היישוב. נתן ורחל היו בעלים של נחלה ביישוב והתגוררו בבית שנבנה בנחלה החל משנת 1991. נתן היה מודע לתוואי השטח ולקיומן של המערות עוד בטרם החל בבניית הבית.

בשנת 1988 ניתן היתר בניה בשטח הכולל קריטריונים ברורים, ובשנת 1991 ניתן היתר בניה נוסף שמהות שינויים פנימיים. אולם נתן רצה להרחיב את שטח הנחלה המסתיים במצוק ולאחריו יש מדרון, לכן, בשנת 1991 מילא את שטח המדרון, באופן עצמאי, בחומר מילוי שעשוי מאבנים וחרסיות שסתם את פתחיה של המערה וחלליה נותרו ריקים. מילוי זה נעשה ללא ייעוץ הנדסי, ללא בדיקת הקרקע או קבלת היתר לפי החוק.

עד לשנת 2011, נתן ורחל ביצעו עבודות שונות, בהזדמנויות שונות, להרחבת הנחלה, ללא קבלת היתר בניה כשחלק מהעבודות גם עומדות בניגוד לתוכנית הבניה החלה על המקרקעין. בשנת 1999 נתן בנה בריכה בשטח הנחלה באמצעות קבלן מטעמו, על גבי חומר המילוי ועל המערה, כשחלק מהבריכה פולש למקרקעין הסמוכים. הבריכה נבנתה בלי היתרי בנייה, בניגוד לתוכנית המקרקעין ובלי לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בבניית בריכה על גבי מערה.

 עד למועד האירוע, התקיימו עשרות אירועים בנחלה עם מאות משתתפים והנאשמים קיבלו סכומי כסף של מאות אלפי שקלים, כשהחלוקה בניהם היא שנתן אחראי על תחזוקת הנחלה והבריכה ורחל אחראית על הקשר מול הלקוחות וגביית התשלום.

בערך מחודש יוני 2020 נתן הבחין שיש כמות מים ניכרת שדולפת מהבריכה החוצה ושבר במדרגות הבריכה. כשכשל מלתקן את זה, פנה למפעיל בריכות שחיה מוסמך, שיסייע לו אך הוא הבהיר כי אין ביכולתו לסייע, והפנה את הנאשם לבעלי מקצוע אחרים. לכן, נתן תיקן בעצמו את הסדק במדרגה עם חומר דביק והדביק מעליו יריעה. תיקון לקוי זה לא מנע את אובדן המים אל הקרקע שמתחת לבריכה.

במהלך האירוע לפני כשנתיים, באזור השעה 14:30 שחו בבריכה 7 אורחים, כשלפתע באזור המים העמוקים, בצידה הצפוני של הבריכה, הרצפה התמוטטה תחת לחץ עומס המים אל תוך המערה כך שנוצר בור. נוכח התמוטטות הרצפה, נשאבו מי הבריכה בעוצמה אל תוך הבור וסחפו עימם את כליל קמחי ז"ל, וגל שפירא ששהו בבריכה באותו הזמן. כתוצאה משאיבת המים, גל נפל מספר מטרים לתוך הבור תוך שהוא נחבל ונשרט משברי הבטון והברזל, אך בשלב מסוים הצליח לנשום אוויר ולזעוק לעזרה. גל צעק לכליל אך לא הצליח לאתר אותו כי החלל היה גדול וחשוך. כתוצאה משאיבת המים כליל נפל אל הבור ונסחף אל תוך חלל המערה לאורכם של כ-8 מטרים. לאחר מאמצי חילוץ ממושכים של יחידות מובחרות הוא חולץ ללא רוח חיים.

כתב האישום מייחס לנתן מלר עבירות של גרימת מוות ברשלנות, חבלה ברשלנות, ולשניהם מיוחסת עבירת שימוש איסור במקרקעין (ריבוי עבירות).

בולען פרקליטות המדינה כתב אישום רשלנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד