י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ישיבת מעקב"

לא תאמינו כמה דו"חות חולקו לנוסעי התחבורה הציבורית בשנה החולפת

במהלך שנת 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ- 24 מיליון שקלים | 83% מהדוחות שחולקו לנוסעי התחב"צ היו של חברת 'אגד' | 92% מגובה הקנסות נכנסות לכיס של חברות האוטובוסים ורק 8% חוזר למדינה

לא תאמינו כמה דו"חות חולקו לנוסעי התחבורה הציבורית בשנה החולפת
חרדים בתחנת אוטובוס צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור התכנסה היום (שני), לישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.

לפי נתוני משרד התחבורה, במהלך שנת 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום כולל של 24,045,306 שקלים. אגד היא החברה שחילקה הכי הרבה דו"חות לנוסעים עם נתון של 197,599 דו"חות בשנת 2023, שמהווה כ- 83% מכלל הדו"חות שחולקו בכל שנת 2023. סכום הקנסות הכספיים שחברת אגד חילקה בשנה זאת עומד על 19,941,170 שקלים. חברת דן נמצאת במקום השני ברשימה במספר הדו"חות שחולקו בשנת 2023 עם 7,865 דו"חות שהגיעו לסכום כולל של 779,705 שקלים.

לפי משרד התחבורה, בסה"כ מועסקים 977 פקחים ע"י חברות התחבורה הציבורית. מתוכם, 862 בהעסקה פרטית ועוד 115 במימון המדינה. במשרד התחבורה טוענים כי הבקרים מועסקים על ידי חברות התחבורה הציבורית והמשרד לא מעורב בתנאי ובהסכמי העסקת הפקחים.

לפי הנתונים של חברת 'כפיר' שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים עולה כי מאז התחלת ההפעלה של החברה באפריל 2021 , סך הכספים שנגבו בגין קנסות מהווה רק כ- 43% מעלות הפעלת מערך הפקחים והגבייה, כך שעלות מערך הפיקוח והגבייה גבוהה במיליוני שקלים מסך הכספים שנגבו.

לפי הנתונים של חברת 'תבל מטרו בע"מ' - מפעילת הקו האדום עולה כי ההוצאה החודשית הממוצעת בגין מערך הפיקוח היא כחצי מיליון ש"ח לחודש. מנגד, גובה הקנסות שנכנסים לחברה עומד על כ- 75,000 ש"ח לחודש.

עמיחי לוי, מנהל אגף רישוי ותפעול תחב"צ, משרד התחבורה אמר: "המפעילים שולטים בשכר של הפקחים. החברה שמפעילה את התחבורה הציבורית מקבלת 92% משווי הקנס ו- 8% הנותרים חוזרים למשרד התחבורה". איריס דוראון, ארגון 15 דקות הדגישה: "מרבית כספי הציבור על הקנסות הולכים לכיס של החברות המפעילות ולא מגיעים חזרה לציבור".

עו"ד עופר לוי, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אמר: "מספר נוסעים גדול – מגדיל את ההכנסות של המפעילים, בזמן שכמויות גדולות של קנסות מורידות את חווית הנסיעה ומקטינות את כמות הנוסעים. המפעילים לא יוצאים נשכרים מאכיפת החוק באמצעות פקחים. אנחנו נמצאים בתהליך לגיבוש והפצה של נוהל חדש לגביי חלוקת קנסות שאמור להתחיל בתחילת חודש אפריל. יש הבדל משמעותי בסמכויות של הפקחים באוטובוסים לבין הפקחים ברכבת הקלה. לבקר של הרכבת הקלה יש סמכויות נרחבות יותר מאשר למקביל שלו שעובד באוטובוס".

עו"ד אפרת פילזר ביזמן, המועצה לשלום הילד: אמרה: "קיבלנו במהלך הקיץ פניות רבות על יחס מזלזל ומבזה של פקחים כלפי בני נוער. במסגרת פרסום הנוהל החדש לפקחים בתחבורה הציבורית צריכה להיות התייחסות ממוקדת למגע עם בני נוער. אנחנו מבקשים לתת הערות לנוהל המתגבש עוד לפני שהוא מועבר לפקחי התחבורה הציבורית".

יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "הנוסעים בתחבורה הציבורית מרגישים שאין לפקחים תודעת שירות מתאימה. צריך לבחון לעומק אפשרות של פיקוח בתחבורה הציבורית ע"י גוף שלישי שהוא לא החברה המפעילה. מבקש ממשרד התחבורה לבדוק את איכות ההכשרה של הפקחים בחברות האוטובוסים השונות ולבצע האחדה בין כולן. לפני שמשרד התחבורה מפרסם את הנוהל שלו לפקחים הוא מתבקש לפרסם אותו להערות לציבור".

קנס פקח דו"ח תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד