כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"נדירה מאוד ומיוחדת במינה"

תגלית מיוחדת: נער גילה שיח הנחשב לנדיר ביותר

נער חובב טבע מהיישוב מעלה מכמש שבאזור גבעות בנימין, גילה באחד הוואדיות של נחל מכמש שלושה פרטים של שקד ערבי (Amygdalus Arabica), שיח דמוי רותם הנחשב לנדיר ביותר. "זו תגלית יוצאת דופן, נדירה מאוד ומיוחדת במינה"

תגלית מיוחדת: נער גילה שיח הנחשב לנדיר ביותר
שיח שקד ערבי שגילה הנער צילום: ערן ספיר

לפני כשבועיים, טייל ערן ספיר, נער מהיישוב מעלה מכמש שבאזור גבעות בנימין, באחד הוואדיות של נחל מכמש, שנקרא "ואדי חביבי", הידוע בצמחיה הנדירה בו.

ספיר, חובב טבע מושבע שצפוי להצטרף לבית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע כמדריך בשנת שירות, חיפש צמחיית מצוקים, אך לא תיאר לעצמו שימצא שלושה פרטים של שקד ערבי (Amygdalus Arabica), שיח דמוי רותם הנחשב לנדיר ביותר, שעד כה ידוע על פרט אחד בלבד שלו, ששרד בטבע.

ערן ספירשיח שקד ערבי שגילה הנערצילום: ערן ספיר

"הגעתי לשם לפני שבת עם אבא שלי וראיתי שיח רותמי מרחוק, שנראה לי שונה מאוד, אך בשל חוסר הזמן החלטנו לחזור בראשון, על הבוקר, כדי שאספיק להגיע ללימודים. חזרנו, ואחרי חיפוש של 20 דקות מצאתי אותו לפני פריחה. במשך כמה זמן חזרתי לנחל עם אבי ואחי ומצאנו פרט נוסף בפריחה. בסיור נוסף באזור, מצאנו עוד פרט שפורח עכשיו. זו תגלית יוצאת דופן, נדירה מאוד ומיוחדת במינה", הוא מספר בהתרגשות.

בחברה להגנת הטבע מציינים כי הסוג שקד (Amygdalus) מונה כ-36 מינים של שיחים או עצים קטנים, שתפוצתם ממרכז אסיה ועד אירופה.

השקדים שייכים למשפחת הוורדניים, שבה נמנים עצי מאכל רבים נוספים כמו האגס, התפוח, תותי שדה, ועוד. לכל מיני הבר של השקדים זרע לבן וגדול המכיל כמות רבה של חומר רעיל ומריר שנקרא אמיגדלין, שנוצר בזרעי השקד על מנת למנוע מהזרע הגדול והעשיר להיאכל ע"י בעלי חיים. אוהד בנימיני, מהחברה להגנת הטבע, מוסיף ששקד ערבי התגלה לראשונה בארץ ב-1977 ע"י מימי רון.

לדבריו, השקד הערבי משתייך לקבוצה של שקדים דמויי רותם, הגדלה באיזורי הספר ההררי של המזרח התיכון, הם מאופיינים בענפים דקים וירוקים ומחוסרי עלים במרבית השנה, אך בפריחה השיחים הללו מתכסים בפרחי שקד קטנים וכפתוריים. "השקד הערבי הוא עץ של הרי טורקיה ואיראן, וישנם גם פרטים ספורים בירדן, גם שם נדיר ביותר ונמצא על סף הכחדה. בעבר עלו מספר דיווחים אודות שקדים ערביים בנחלי מזרח בנימין, אך בשנים האחרונות ידועים שני פרטים בלבד, הגדלים במרחק לא רב זה מזה בנחל מכמש הנשפך לנחל פרת.

ערן ספירשיח שקד ערבי שגילה הנערצילום: ערן ספיר

לפני כשנתיים, כנראה כתוצאה מרעיית יתר באיזור, מת אחד הפרטים ונותר עם פרט יחיד ובודד, המשתלשל ממצוקי נחל מכמש. התגלית של ערן חשובה ומעניינת מאוד, ואני מקווה שיימצאו הכלים לשמור על האוכלוסיה המצומצמת של השקד הערבי בישראל, לטובת הדורות הבאים", הוא אומר.

ומהי המשמעות של התגלית, מבחינה אקולוגית? לפי יאיר אליאב, מנהל בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע, הגילוי המסעיר מצריך מעקב וניטור אחר הפרטים, חיפוש פרטים נוספים באיזור הקרוב ובכלל, ושמירה על השיחים הנדירים.

ערן ספירשיח שקד ערבי שגילה הנערצילום: ערן ספיר

"נחל מכמש, אחד היובלים המרשימים של נחל פרת, הוא ביתם של צמחים נדירים, בעלי כנף בסכנת הכחדה כמו עיט זהוב ועיט ניצי, ציפורי שיר כדוגמת פפיון הרים, עפרוני מדבר, שחור זנב, סלעית חורף וצוקית בודדת, וחיות בר מיוחדות כמו צבאים ארץ ישראלים, צבועים ועוד.

אולם, מעליו, ממוקם מתקן טיהור שפכים שמזרים מי קולחין אל הנחל המסכנים את המערכת האקולוגית הייחודית שלו ושל נחל פרת. אנחנו מאושרים על המציאה המרגשת וכבר מצפים לבאה ומקווים, שיימצא פיתרון להזרמות המזהמות שמסכנות את החיים שם", הוא מסכם.

תגלית בנימין שיח צמחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד