י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הסערה וההתנצלות

סעודיה התנצלה בפני הרב על ההוראה להסיר את הכיפה

משלחת אמריקנית מטעם הבית הלבן שתפקידה לפקח על חופש הדת ברחבי העולם בסעודיה קטעה ביקור בסעודיה, אחרי שגורמים סעודיים דרשו מאחד מחברי המשלחת, הרב אברהם קופר, להסיר את הכיפה כשהוא מסתובב בפומבי. כל הפרטים על התקרית החריגה וגם על הניסיון של הסעודים להתנצל עליה

סעודיה התנצלה בפני הרב על ההוראה להסיר את הכיפה
אזרחים בסעודיה צילום: Pixabay

הרב האמריקני אברהם קופר סיפר היום בריאיון לתוכנית "הבוקר הזה" עם אריה גולן על התקרית החריגה בסעודיה, בה נדרש להסיר את הכיפה שלו - במהלך ביקורו עם משלחת בהזמנת השלטונות: "זה לא היה בגלל ענייני ביטחון, וזה לא קשור למלחמה בעזה. אלא דווקא לרוחות השינוי בסעודיה".

אברהם קופר, העומד בראש הוועדה האמריקנית לחופש דת בעולם, ארגון שמסונף לבית הלבן, ביקר בסעודיה בהזמנת השלטונות. זאת הייתה משלחת שמטרתה להתרשם מהשינויים הדרמטיים שמתחוללים בממלכה השמרנית בשנים האחרונות בהנהגתו של יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. 

הקבוצה ביקרה בין השאר בא-דרעייה, אתר מורשת עולמי של אונסק"ו בפאתי הבירה ריאד. אלא שדווקא כשברקע רוחות השינוי והפתיחות, כולל כלפי דתות אחרות, התרחש הדבר הבא כשהרב האמריקני, קופר, התבקש מאחד הפקידים הסעודים להוריד את הכיפה, מה שגרם לו ולאנשי המשלחת לקטוע את הביקור במחאה על הבקשה.

בראיון לרועי קייס ועמיחי שטיין בכאן חדשות, סיפר הרב על השתלשלות האירועים. "כשהבן אדם מהשלטונות התקשר אליי להוריד את הכיפה, זה לא היה בגלל ענייני ביטחון. כשהייתי בריאד ובג'דה, אף אחד לא הסתכל על הכיפה שלי. הוא כן אמר לי שיש חוקים בסעודיה ואנשים לא יכולים להופיע בגלוי עם סממנים של דתות אחרות. באופן פרטי, אין בעיה, בפומבי זה משהו אחר. הסברתי לפקיד הסעודי שכשאתה מבקש ממישהו להוריד כיפה, זה כמו לבקש ממישהי בסעודיה להוריד את החיג'אב, כיסוי הראש. זה חלק ממי שאני".

הרב קופר מסביר כי הוא הציע לחבריו למשלחת להישאר בסעודיה, אך הם בחרו לקטוע את הביקור לאות סולידריות איתו. אז מה הפריע לאותו פקיד סעודי? לפי הרב קופר זה לא קשור למלחמה בעזה, אלא דווקא לרוחות השינוי בסעודיה. 

"יש אנשים בסעודיה שלא בהכרח שמחים על השינויים האדירים שמתחוללים שם" אמר הרב לכאן חדשות. "אני מאמין שהשיחה שקיבלתי וההתעקשות על כך שאני אוריד את הכיפה לא עולה בקנה אחד עם מה שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן רוצה לעשות בסעודיה. זה משקף את האנשים שלא מעוניינים בשינוי. כולל בשינוי כלפי הדתות האחרות – יהדות ונצרות".

בעקבות פרסום המקרה, שגרירות סעודיה בארצות הברית הוציאה הודעה חריגה שבה נאמר כי מה שאירע הוא אי הבנה מצערת והתקרית בזמן אמת הועלתה לדרגים הגבוהים ביותר ונפתרה. אך סעודיה מכבדת את החלטת הרב לא להמשיך לביקור והיא מזמינה אותו לשוב אליה. 

בשיחה נשמע הרב קופר מפויס ואפילו אופטימי. "אני מקבל את ההזמנה לחזור. אני חושב שזה דבר חיובי. אם יש מישהו שמוכן להסתכל לעתיד כמו מוחמד בן סלמאן ולעשות שינוי, כפי שנוכחתי לראות, זה המקום שאני רוצה להיות בו. המטרה שלי היא אחת – שנלך בריאד חמש שנים קדימה עם כיפות, ואף אחד לא יסתכל עליך. זה יהיה כמו דובאי של היום".

סעודיה כיפה ארצות הברית אברהם קופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד