כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מגדילה את ההימור

ישראל מעמיקה את הפגיעה בחיזבאללה ומסתכנת במלחמה | תמונת מצב

במטרה ללחוץ את חיזבאללה להגיע להסכמות שישיבו את תושבי הצפון לבתיהם, בישראל מגבירים את הלחץ ותוקפים יעדים משמעותיים של ארגון הטרור השיעי בעומק לבנון. חיזבאללה מגיב בעוצמה - אך באופן מדוד. האם אנחנו מתקרבים למלחמה? | תמונת מצב

ישראל מעמיקה את הפגיעה בחיזבאללה ומסתכנת במלחמה | תמונת מצב
חילופי אש בין צה"ל לחיזבאללה צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

למרות ההבנה המושכלת במערכת הביטחון ובדרג המדיני כי ארגון חיזבאללה הינו שחקן רציונלי שאינו מעוניין בפתיחת מלחמה בהיקף מלא עם ישראל, בישראל, שנכוו מהקונספציה שהובילה לטבח 7 באוקטובר, נערכים במלוא הרצינות למגוון תרחישים שעלולים להפתיע בגבול הצפוני.

בד בבד, תחת הלחץ הכבד שמופעל על הדרג המדיני להשבת תושבי היישובים סמוכי הגדר לבתיהם, בישראל מגדילים בימים האחרונים את ההימור מול חיזבאללה ויוזמים תקיפות נגד יעדים משמעותיים של ארגון הטרור השיעי בעומק לבנון - המשמעותיות שבהן אירועו ביממות האחרונות בבעלבכ, מרכז לוגיסטי משמעותי של חיזבאללה שממוקם בבקעת הלבנון סמוך לגבול עם סוריה, וזאת במטרה להפעיל לחץ על ארגון הטרור להתקפל ולהגיע להסכמות.

חיזבאללה, שעל פי הדוקטרינה שלו מחויב להגיב לתעוזה הישראלית, בחר במודע שלא לשגר רקטות דרומה, לעומק שטח ישראל, אלא שיגר מזרחה לכיוון הגולן במטרה לשמור על רף נמוך יחסית של הסלמה - ופיצה על כך במטח גדול מאוד של רקטות. אך למרות הסיכון המחושב בו נוקטים שני הצדדים, הגברת האש ההדדית, גם אם באופן מדוד, עלולה בקלות להוביל למיסקלקולציה ולמלחמה בהיקף מלא.

למרות חוסר הרצון המופגן של איראן וחיזבאללה בתרחיש של מלחמה כוללת, הציר השיעי ממשיך להתנות כל הידברות עם המתווכות על הסכמות מול ישראל בהפסקת האש ברצועה. 

בבית הלבן שחוששים ממלחמה בהיקף נרחב במזרח התיכון, משגרים מסרים מאיימים לישראל לפיהם הגברת התקיפות בלבנון כמו גם כניסה לרפיח תוביל להפסקת הווטו האמריקאי על החלטות אנטי-ישראליות באו"ם ואולי אף לעצירת משלוחי הנשק הכה חיוניים לישראל. ספק רב אם ממשל ביידן יפעל כך בפועל, אך די בכך כדי להלחיץ את הדרג המדיני בישראל.

האמריקאים בונים על הסכם בין ישראל לחמאס שיעניק בשלב ראשון שישה שבועות של הפסקת אש, שיובילו לעצירת אש יזומה של חיזבאללה כפי שעשה בעסקה הקודמת, אותם ינצלו המתווכים כדי להגיע להסכמות עם חיזבאללה על הסגת כוחותיו למרחק שייתן ביטחון לתושבי הצפון לשוב לבתיהם.

אך הפסקת אש לא נראית באופק לאחר שחמאס הבין כי ישראל אינה מתכוונת לממש את איומיה ולהיכנס לרפיח. לעת עתה הלחימה ברצועה מדשדשת ולא נראה כי צה"ל מתכוון להיכנס בקרוב לרפיח, בה נמצאים למעלה ממיליון פליטים עזתים, ומסתפק בלחימה ממוקדת בשכונות בחאן יונס ובמרכז הרצועה. בצפון הרצועה כמעט ואין נוכחות צבאית ישראלית.

לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד