כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
סיכום ביניים

מירי צלפים ועד רקטות כבדות: כך הגביר חיזבאללה את האש

בתחילה בוצעו התקיפות באמצעות ירי צלפים, ירי פגזי תותחים, שיגור פצצות מרגמה, טילי נ"ט (מונחים) ורקטות. לאחר כשלושה שבועות, החל חיזבאללה לעשות שימוש באמצעים נוספים, כמו כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ”מים) התקפיים-מתאבדים

מירי צלפים ועד רקטות כבדות: כך הגביר חיזבאללה את האש
שני משגרי רקטות ברכאן טרם שיגור הרקטות לעבר מוצב דבורנית ב-3 במרץ 2024 צילום: ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חיזבאללה

ב-8 באוקטובר 2023, יום לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל", הצטרף חיזבאללה ללחימה כשהוא פותח חזית נוספת בגבול הצפוני של מדינת ישראל. חיזבאללה הצטרף ללחימה כדי להזדהות ולתמוך בחמאס במלחמתו נגד ישראל וכדי לפתוח חזית נוספת מול ישראל שתחייב את ישראל להשקיע מאמצי ומשאבי לחימה בגבול הצפוני על חשבון הלחימה ברצועת עזה. עד כה חיזבאללה נמנע מפתיחת מערכה רחבה יותר נגד ישראל בטענה שמדובר במלחמתם של הפלסטינים.

ניתן לראות התפתחות בדרכי הלחימה של חיזבאללה נגד ישראל. בתחילה, בוצעו התקיפות באמצעות ירי צלפים, ירי פגזי תותחים, שיגור פצצות מרגמה, טילי נ"ט (מונחים) ורקטות. לאחר כשלושה שבועות, החל חיזבאללה לעשות שימוש באמצעים נוספים, כמו כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"מים) התקפיים-מתאבדים, רקטות כבדות מסוג ברכאן, שמשקל הראש הקרבי שלהן הינו בין 300 ל-500 ק"ג ושיגור טילי נ"ט באמצעות משגר דו קני בהפרש זמניים של כחצי שנייה.

בינואר 2024 החל חיזבאללה להשתמש באמצעי לחימה מתקדמים נוספים; כגון: טילי נ"ט אלקטרו-אופטיים בשם אלמאס (Al-Mas) המגיעים לטווח של כשמונה ק”מ, ורקטות כבדות בשם פלק 1 (Falaq 1). במקביל, החל הארגון להשמיע איומים כי במקרה שישראל תיכנס למלחמה, הוא יכניס למערכה אמצעי לחימה קטלניים עוד יותר.

בחמשת חודשי הלחימה, ביצע חיזבאללה, על פי הודעותיו שלו, 959 תקיפות נגד ישראל תוך שימוש באמצעים שונים.

בהודעות חיזבאללה על התקיפות שבוצעו הכריז הארגון כי פעיליו עשו 399 פעמים שימוש בנשק אותו כינה “נשק מתאים”, בלי לפרט את סוג אמצעי הלחימה. בבדיקת האירועים עלה, כי מדובר במגוון אמצעים ביניהם: ירי צלפים, ירי מנשק קל וירי פגזי תותח, שיגור טילי נ”ט, פצצות מרגמה ושיגור רקטות , זאת ככל הנראה כדי לשמור על עמימות ולא לחשוף פרטים על אמצעי לחימה או כדי ליצור מצג-שווא שלפיו הוא עשה שימוש בנשק ייחודי וסודי. בכירי הארגון מדגישים בהתבטאויותיהם כי טרם נעשה שימוש בכל אמצעי הלחימה שברשותם וכי מצפות לישראל “הפתעות”, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

ב-27 בינואר 2024 נחשף כי חיזבאללה הכניס לשימוש טיל נ”ט אלקטרו-אופטי בשם אלמאס לטווח של כשמונה ק”מ, וכן רקטה כבדה בשם פלק 1. חשיפת אמצעי הלחימה נועדה, ככל הנראה, להעביר מסר לישראל לפיו חזבאללה מחזיק ביכולות מתקדמת, בעלות טווח ארוך יותר ורמת דיוק גבוהה.

ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חיזבאללה פעיל חזבאללה מתכונן לשיגור טיל אלמאס לעבר כלי רכב של צה”ל במוצב יקינטוןצילום: ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חיזבאללה

בתקיפת מחנה מעלה גולן ב-26 בינואר 2024 ציין חזבאללה, כי עשה שימוש ברקטה בעלת טווח מקסימלי של עשרה ק”מ, גובה מקסימלי של 3,500 מטר, משקל הרקטה הינו 113 ק”ג, בעלת ראש קרב במשקל חמישים ק”ג, אורך הרקטה 1.32 מטר והיא בעלת קוטר של 240 מ”מ. הרקטה משוגרת ממשגר דו-קני, הנישא על-גבי כלי רכב. עוד צוין כי הרקטה יכולה לשמש גם לתקיפת מטרות ימיות

ערוץ אל מנארמשגר דו-קני של רקטות פלק 1, הנישא על-גבי כלי רכבצילום: ערוץ אל מנאר

בלחימה השתלבו גם מיליציות פרו איראניות, הפועלות מדרום-מערב סוריה, בקרבת גבול ישראל, בתאום עם חיזבאללה מיליציות אלה, הפועלות במסגרת ההתנגדות האסלאמית בעיראק (מיליציות עיראקיות פרו-איראניות), ביצעו, בין השאר, שיגור כלי טיס התקפי-מתאבד בלתי מאויש לעבר העיר אילת ב-9 בנובמבר 2023 שפגע בבית ספר בעיר, לא היו נפגעים. בנוסף, שיגרו פעילי המיליציות רקטות לעבר יישובי רמת הגולן וטילים נוספים לעבר אילת.

חברת הייעוץ הלבנונית Information International, הפועלת מבירות, ועורכת מחקרים בנושאים הנוגעים למדינות ערב, פרסמה נתונים, המציגים את ההרוגים של חיזבאללה בלחימה נגד ישראל על-פי חתך לפי גילאים ומקומות מוצא. מנתונים אלה עולה כי בין התאריכים 7 באוקטובר 2023 ועד 5 במרץ 2024, נהרגו 290 בני-אדם בלבנון, מתוכם 228 פעילי חיזבאללה.

על-פי הנתונים, הרוגי חיזבאללה מגיעים מ-119 ערים, עיירות וכפרים שונים בלבנון. מוצא מספר ההרוגים הגבוה ביותר מגיע מכפרי דרום לבנון, במיוחד אלה הסמוכים לאזור הגבול עם ישראל.

 
מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה לבנון חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד