כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

רבני אגודת התאחדות טהרת הכהנים התכנסו בבית הגרש"א שטרן לדיון ממושך בנושא טהרת הכהנים

בפני הרבנים הוצגה מצגת מקיפה שהוכנה על הנידונים בבתי החולים ובמקומות נוספים בכל הנוגע לטהרת כהנים, המכשלות הקיימות והפתרונות האפשריים

רבני אגודת התאחדות טהרת הכהנים התכנסו בבית הגרש"א שטרן לדיון ממושך בנושא טהרת הכהנים
טהרת כהנים צילום: באדיבות המצלם

כינוס מיוחד של עשרות רבנים התקיים במעונו של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן רב מערב ב"ב, עם רבני אגודת התאחדות טהרת כהנים בדיון על טהרת כהנים בבתי החולים, המכשלות והאפשרויות לתיקון. 

בכינוס השתתפו הגר"ע פריד אב"ד בתי הוראה בעיר בני ברק, הרה"ג שלמה יצחק שטרן ראש מכון לדיינים שע"י בתי הוראה שערי הוראה, הרה"ג יוסף מרדכי שולומון רב דקהל סערט ויזניץ בני ברק, ראש הקבוצות בבתי הוראה שערי הוראה, הרה"ג יצחק אייגר רב דחסידי לעלוב בבני ברק, הרה"ג משולם דוד פייש שיינפלד רב קהילות החסידים קרית הרצוג, הרה"ג הלל גרינוולד מחו"ר כולל פונוביז' ומורשה ודעת, הרה"ג מנחם חסידה ראש כולל פרמישלאן רב חסידי סטריקוב ירושלים, הרה"ג דוד כהן מחו"ש כולל סאטמער בני ברק, הרה"ג יחיאל מיכל פרידמן רב קהל לעלוב בני ברק, הרה"ג שמעון נבנצאל רב חסידי טאלנא אשדוד, הרה"ג אהרן רייזנר מרבני קרית ספר, הרה"ג אברהם ישעי' ברזל מרבני באיאן בני ברק, הרה"ג משה גרינוולד מרבני בעלזא בני ברק, הרה"ג יוסף אדלר ראש כולל סקווירא ומרבני ויזניץ בני ברק, הרה"ג מרדכי צבי גרינפלד רב חסידי טשרנוביל, הרה"ג זאב גלבשטיין ראש כולל חסידי נדבורנא, הרה"ג שמואל קרביץ, הרב יצחק כהן, הרב אברהם כגן ויו"ר אגודת התאחדות טהרת כהנים הגר"א בייפוס. 

בפני הרבנים הוצגה מצגת מקיפה שהוכנה על הנידונים בבתי החולים בכל הנוגע לטהרת כהנים, המכשלות הקיימות והפתרונות האפשריים על מנת שכהן יוכל להיכנס לבתי החולים ללא חשש.

הגר"א בייפוס העלה את זעקת הכהנים להתחשבות מצד בתי החולים ומקומות הרפואה, כאשר ישנם דברים שאינם בגדר פיקוח נפש אבל נצרכים לחולים אולם גורמים מנגד לכהנים סבל רב.

הגר"א בייפוס הדגיש בפני המתאספים כי אין המדובר כמובן על נושאי פיקוח נפש – בהם אין ספקות, אלא בכל הנוגע לפעולות אלקטיביות ואחרות, אשר ניתן לקיימם גם ללא הפגיעה בכהנים. 

במהלך הדיון הועלה גם נושא הטסת הנפטרים ובעיית החיבור עם שרוול המטוס עוד טרם פינוי הנפטר  דבר המהווה מכשול חמור. לפי הנתונים שהוצגו בפני הרבנים ישנם קרוב ל-2000 ארונות נפטרים המובאים בטיסות מידי שנה. "קיבלנו פניות רבות מרחבי העולם שיש מקרים שבהם יש נפטר במוטס בבטן המטוס, ומחברים את השרוול עוד לפני שחרור הארון, והדבר מטמא בוודאי". 

רב מערב ב"ב הגרש"א שטרן אמר שקיבל פניה בנושא מבד"ץ לונדון שמבקשים מהרבנים בארץ להסדיר את הנושא ובעקבות זאת פנה למרן הגר"ד לנדו שביקש הח"כ שלוחא דרבנן סגן השר הרב אורי מקלב שיסדר את הענין ומטפל בענין במסירות על פי בקשת מרן

על כן הציג יו"ר האיגוד הגר"א בייפוס כי נכון לעכשיו יש לברר באילו טיסות יש חשש לנפטרים, ולוודא את חיבור השרוול רק אחרי פריקת הארון. 

דיון מרתק התקיים כאשר הרב שמואל קרביץ סיפר על מקרה שהיה עם פסק של הגרש"א וואזנר זצ"ל, כאשר הגיעה שאלה לפתחו על ידי חבר של חולה, שהחולה ביקש שיבוא לשמחו, ואף שמדובר היה בבית חולים עם טומאה וודאית, התיר אז הרב וואזנר לכהן להגיע ולשמח את חברו החולה, כי לעיתים שמחה נחשבת אף היא בגדר פיקוח נפש. הרב קרביץ אף הציג תוכנית לבנית בית חולים שיהיה בו מינימום של טומאה.

מורי ההוראה המכונסים דנו בדבר סוגיות שונות הנוגעות לסוגיית הטומאה, כמו גם סכנת אבר, גוסס, נפלים, מוות מוחי וכדומה. 

הרב קרביץ סקר את הנידונים בבתי חולים שהיום מתחברים במנהרות והכל נהיה דבר אחד – שלא כבעבר שבתי החולים היו בנויים מביתנים שונים. 

הפוסק הגר"ע פריד ציין כי כפי שקיים מוקד למטיילים בטבריה ועוד מקומות בכל הנוגע לדיני טומאה, כך יש להקים מוקד שיעסוק במתן מידע בסוגייה זו בבתי החולים. 

הרב  יצחק כהן אמר שבמדריך לכהנים הובא מידע על מקומות שבהם יש חשש לטומאת כהנים, ואף הובאו עצות לזהירות מפני עצים על יד בתי עלמין וכדומה. 

רב מערב ב"ב הגרש"א שטרן ציין כי "כלל ישראל חייבים הכרת הטוב לאיגוד התאחדות טהרת הכהנים על הפעולות הנעשות למען קדושת הכהנים".

 

טהרת כהנים הרב שמואל אליעזר שטרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד