י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תשלם ביוקר

סוכנות רכבי יד שניה מכרה ללקוחות רכבים שהוגדרו כ"אובדן להלכה"

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 1,105,920 ₪ על חברת י.א אזולאי טרייד קאר בע"מ העוסקת במכירת רכבי יד שנייה באזור חיפה | החברה הטעתה את הצרכנים באשר למצב הרכב אותו רכשו ולא גילתה להם כי הרכב ניזוק באופן משמעותי והוגדר "אובדן להלכה"

סוכנות רכבי יד שניה מכרה ללקוחות רכבים שהוגדרו כ"אובדן להלכה"
מגרש מכוניות צילום: פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת י.א אזולאי טרייד קאר בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 1,105,920 ₪.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. (הסכום המקורי היה 1,382,400 ₪). יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

רקע: החברה עוסקת במכירת רכבי יד שנייה וטרייד אין, ובמסגרת זו רוכשת רכבי יד שניה אשר עברו תאונה והוגדרו על ידי חברות הביטוח כרכבי "אובדן להלכה" ומוכרת אותם הלאה לצרכנים.

צרכנים פונים אל החברה בעקבות פרסום באינטרנט וכן באמצעות הגעה למגרש החברה בכתובת שד' ההסתדרות 88 חיפה, צרכנים הפונים באופן טלפוני מקבלים פרטים ראשוניים על הרכב המבוקש ולאחר מכן נקבעת פגישה פיזית במגרש החברה, עם הגעת הצרכן הוא מקבל מידע מנציג החברה אודות הרכב המבוקש.

לאחר שהצרכן הביע רצונו לרכוש את הרכב שהוצג בפניו, הוא חותם על הסכם מכר שכולל את פרטי המכירה ובנוסף הצרכן חותם על טופס גילוי נאות.

ממצאי חקירת הרשות העלו: 

• החברה הטעתה את הצרכנים באשר למצב הרכב אותו רכשו ולא גילתה להם כי הרכב ניזוק באופן משמעותי והוגדר "אובדן להלכה".

• טופס הגילוי נמסר לצרכנים תחילה ריק מפרטים, ורק לאחר חתימתם על הטופס, ולאחר שעזבו את המגרש, מולאו הפרטים על ידי נציגי החברה והטופס או העתקו כלל לא נמסר לצרכנים.

סעיפי החוק שהופרו על ידי החברה:

סעיף 2(א) – איסור עשיית דבר, במעשה או במחדל, העלול להטעות את הצרכן בכל פרט מהותי.

סעיף 4(א)(1) – מורה על חובת גילוי כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לעוסק, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של נכס.

תיק זה הינו חלק מפעילות ענפה שהרשות מבצעת בענף הרכב, במהלך השנה האחרונה הרשות הטילה קנסות בסך של כ- 3 מיליון ₪ על עוסקים שהטעו את הצרכנים באשר למצבו התאונתי של רכבם. 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין אמרה: "רכישת רכב היא אחת העסקאות היקרות והמורכבות שאנחנו מבצעים כצרכנים. פער הכח והמידע בין העוסק לצרכן בתחום הזה גדול במיוחד. אין לצרכן הסביר את הידע המקצועי הנדרש כדי לעמוד על מצבו של הרכב ובחלק גדול של המקרים אין לצרכן גישה למידע אודות ההיסטוריה של הרכב. אנו שמים דגש באכיפה בעוסקים ובעסקאות בהן לא מגלים לצרכן את כל המידע הנדרש לגבי הרכב ובוודאי כאשר מטעים את הצרכן בפרטים מהותיים ביחס לרכב. הסוגיה של רכבי אובדן להלכה, שחוזרים לשוק ונמכרים לצרכנים ללא גילוי תוך הטעיה, מדאיגה ומעסיקה אותנו במיוחד לאור העובדה כי ברכבים כאלה יכולות להיות השלכות בהביטם הבטיחותיים של הרכב, בירידת ערך שלא משוקף לצרכן ובקושי בביטוח רכב שמתגלה לצרכן רק לאחר קנייתו. הרשות ממשיכה בפעילותה כנגד עוסקים המפרים את החוק ותביא לדין כל עוסק שפוגע ומנצל את ציבור הצרכנים".

הטעייה מכוונת קנס יד2 רכבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד