י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הפקרות בקהילה היהודית

בת מצווה לגויה, ומנגל חזיר בבית הספר האורתודוקסי

עדויות נוספות הגיעו ל'בחדרי חרדים' על המתרחש בבית הספר שנחשב אורתודוקסי במדריד. בבית הספר נערכה חגיגת בת מצווה לילדה גויה שאביה היהודי תרם כסף לבית הספר. במקרה אחר עשו מנגל עם בשר חזיר ללא ידיעת ההורים | רבה הראשי של ספרד מתנער מאחריות

בת מצווה לגויה, ומנגל חזיר בבית הספר האורתודוקסי
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר שפרסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' על ההתבוללות הנוראה שמתרחשת בבית הספר 'אבן גבירול' שנחשב לאורתודוקסי במדריד בירת ספרד, עדויות נוספות נערמות על שולחן המערכת, מצד משפחות אורתודוקסיות שילדיהן מתחנכות בבית הספר, והעדויות מסמרות שיער.

בבית הספר לומדים גם ילדים גויים, ילדיהם של עובדי המקום, או ילדים של מורים. מבחינת החוק בית הספר חייב לקבל תלמידים גם אם הם לא יהודים על פי ההלכה, מכיוון שבית הספר מקבל תקציב עתק ממשרד החינוך הספרדי - כמיליון יורו בשנה. בנוסף ההורים עצמם משלמים שכר לימוד נוסף שמסתכם בשני מיליון יורו.

לאחר שדיווחנו כי תלמידים בבית הספר מתבוללים ואחד מהם אף עזב את ביתו כדי לחיות עם גויה, מתברר שזהו רק קצה הקרחון. ארגון "מכבי" שמארגן משחקי ספורט, ארגן באישור בית הספר ובאישור הפדרציה היהודית של ספרד "על האש" עם בשר חזיר וטריפות נוספות לתלמידים האורתודוקסים, ללא שאותם תלמידים יודעים על כך או הוריהם. לטענת הרב הראשי של ספרד משה בן דהאן, זה לא באחריותו, וכי אחריות היא על מי שארגן את יום החופשה ומגלגל את ההאשמה להנהלת בית הספר. 

בנוסף נודע ל'בחדרי חרדים' כי הרב הראשי, משה בן דהאן, ערך חגיגת בת מצווה לילדה גויה בפדרציה היהודית של ספרד, שעובדת יחד עם הרב בן דהאן, מסתבר כי אביה תרם כסף לבית הספר. חלק מההורים הזדעזעו ומחו על החגיגה. יצוין עוד כי האב ערך סקר פנימי בין הורי תלמידי בית הספר לגבי הזרמים אליהם המשפחות משתייכות.

המשפחות השתתפו בסקר ולהלן התוצאות. מעל לשליש (37%) מהמשפחות מגדירות את עצמן אורתודוקסיות, בעוד שמעט פחות משליש (30%) אינן מגדירות את עצמן דתיות. מעט (7%) הגדירו עצמן קונסרבטיביות ופחות מכך (4%) כרפורמיות.

הורים לתלמידים בבית הספר טוענים כי הרב בן דהאן מתנער כל פעם מחדש מכל סקנדל הקשור להתבוללות, ותמיד מאשים את המנהל, או את האחראי על אירוע כזה או אחר, או מפיל את הבעיות על רב בית הספר, והוא מתעלם פעם אחר פעם מדברים חמורים שמתרחשים בבית הספר.

הורי הנער שעזב את הבית כדי לחיות לצד חברתו הגויה, אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הם מתנגדים נחרצות להאשמות שהטיל הרב בן דהאן על מנהל בית הספר: "הוא לא אשם, הוא עושה מה שהוא יכול למזער את הנזקים שעושה הרב בן דהאן".

באדיבות המצלםהרב אברהם מדינהצילום: באדיבות המצלם

הרב אברהם מדינה, אחד מרבני מדריד, הגיב לגבי המצב היהודי במדריד מאחר וכך נתבקש ע"י רבנים מקומיים ודעת תורה.

"לצערנו, נכון הדבר שבבית הספר "אבן גבירול" במדריד יש כמה תלמידים שאינם יהודים והדבר הזה מפריע לבני הקהילה שרוצים חינוך יהודי דתי טהור לבניהם ובנותיהם. התופעה הזאת היא בגלל שבית הספר אינו בית ספר פרטי אלא "concertado" דהיינו שהבית ספר ממומן מכספי מדינה בסכום שמגיע לכמיליון מיליון יורו בשנה. ומאחר ובספרד החוק מחייב לקבל כל תלמיד ללא הבדל דת, זה המצב".

עוד אמר הרב מדינה, "ניתן לציין כי ברוך השם בשנים האחרונות ניכרת התקדמות משמעותית ברמה הרוחנית בבית הספר הכוללת תפילות קבועות, גם שחרית וגם מנחה, בעבר זה היה חלום כפי שהורים העידו בפניי, וגם רמה גבוהה יותר בכל הקשור ללימוד תורה, ערכים של תורה וחיבוק למסורת ישראל והמצוות. כל זה בזכות הרב פונטורלו שעובד ומתאמץ נגד הזרם של מנהיגי הקהילה שמושפעים מדעות רפורמיות ואינם מתחשבים בכלל בדעת תורה".

לדברי הרב: "כמובן, יש עוד הרבה מה להוסיף ולקדם על מנת שרמת הרוחניות תעלה באופן משמעותי בכל הקהילה. אני כאחד שמתעסק בקירוב רחוקים, בעיקר צעירים בני 18-35 מוצא את עצמי עם יהודים טהורים שאינם יודעים מי זה המן ומי זה מרדכי. דוגמה אחת שרלוונטית לתקופה, ואני מזמין כל גורם רלוונטי לעזור לקהילה שנוכל להקים תלמוד תורה אמיתי על בסיס ההלכה ועל ידי כך להציל נפשות מבני ישראל".

עוד סיפר הרב מדינה: "כפי שציינתי, הבעיה העיקרית במצב הרוחני במדריד עומד על זה שהקהילה מנוהלת על ידי עמי ארצות גמורים שאינם שומעים לדעת תורה ומחפשים כל פעם מחדש להיות ליברלים ונוחים לכל אחד גם אם הוא רפורמי. לצערינו תנועות רפורמיות ואנטי תורניים פועלים חופשי בקרב הקהילה, מתוך הבית ספר ופעמים רבות מתוך הבית כנסת המרכזי".

"אני יכול לציין כדוגמה פעם אחת שהארגון "מכבי" שאמור להציע ספורט עם תרבות יהודית החליטו לקיים "יום ראשון קהילתי משפחתי" באיזה מגרש, מיד לאחר משחקי הכדור. הם פתחו מנגלים רחבים מלאים בבשר טריפה ונבלה והאכילו משפחות יהודיות שלמות, כאשר נודע לי הדבר פניתי בסערה לרב הראשי, הרב בן דהן בשאלה איך דבר כזה קורה ואף אחד לא עושה כלום?? ועוד לוקחים ילדים ומשפחות מתוך בית הספר?".

"כדרכו השיב הרב, שזה לא קשור לקהילה ושעמי ארצות עומדים מאחורי כל התרחיש הכל כך עצוב הזה. איך כאן דעת תורה עמידה, אין כאן רב שיתן דפיקה על השולחן בזמן אמת או יהפוך את השולחן כשצריך, כדי לוודא שדעת תורה והוראות מגדולי כל הדורות תעמוד נגד הרפורמים, בעלי דעות עקומות שחוטאים ומחטיאים את הרבים. דרך אגב רק הרב פונטורלו נלחם בתופעת המנגלים והצליח לעשות כמה פעמים מפגשים דומים עם בשר כשר".

עוד אמר: "כמעט בכל מחלקה בקהילה אנו מוצאים חוסר כבוד והתחשבות בדעת תורה ולא זאת בלבד אלא שגם נותנים במה לארגונים רפורמים לבוא ולהשתתף בכל מיני אירועים, במיוחד מאז שמחת תורה".

"תחת התירוץ של "ביחד" הקהילות הרפורמיות מוזמנות לבית כנסת הראשי להשתתף ולהיות חלק, במקום להזמין את הרב חיים ממן שליט"א, רב הבית כנסת היחידי שאפשר למצוא אצלו מניין שומרי שבת, הרב שניאור זלמן גולדשטיין שליט"א, שליח חב"ד הפועל ימים כלילות לקרב לבבות לאביהם שבשמיים. ארגון OLAMI (איפה שאני מנסה לעבוד ולעשות חיל) המונה למעלה מ-900 צעירים בשנה שבאים ללמוד, להתקרב ולהתחבר ליהדותם.

עוד אמר: "לאחרונה, גם הציעו להקים מתחמי ספורט ופנאי לטובת הקהילה, דבר שיכול להיות מאוד חיובי וטוב לקהילה".

עוד הוסיף הרב אברהם מדינה ואמר: "אבל כל עוד אין לנו בית ספר פרטי שאין בו גויים, כל כסף שמושקע במקומות אחרים הלא זה דבר שלא מתקרב לגודל חשיבות העניין וזו בהחלט לא דעת תורה. יש הרבה פוטנציאל להקים קהילה יהודית אמיתית, על אדני תורה ויר"ש במדריד, אבל כל עוד שהמנהיגים יהיו כפופים לדעת עמי ארצות ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות או אפילו שהם בעצמם מתבוללים, רוצים לקבל החלטות ולהיות המנהיגים, אנחנו נמצא את עצמנו באותה סיטואציה ולצערי הרמה רק תרד, וההתבוללות תגדל, יה"ר שנזכה להקים עולה של תורה ולהחזיר את עטרת יהדות ספרד ליושנה! בברכת התורה".

כזכור כפי שדיווחנו אחד ההורים של התלמידים סיפר בבכי ל'בחדרי חרדים' כי בנו בן ה-18 עזב את הבית כדי שוכל לחיות עם גויה ומקבל סיוע מארגון ששייך לפדרציה היהודית (CJM) שמנוהלת על ידי הרב בן דהאן. הארגון מממן אותו לאחר שעזב את הבית. ההורים ניסו להשפיע ולהסביר ואף להבהיר כי הילד לא יקבל יורו אחד מכל ירושה עתידית (מדובר במשפחה עשירה) אך את התלמיד זה לא מעניין והוא כאמור עזב את הבית.

ההורים שבורים ומאשימים את הפדרציה היהודית בספרד שלטענתם מסייעת לבנם להתפקר. ההורים מאשימים את הרב משה בן דהן רב בית הספר ומרבני הקהילה היהודית במדריד, וטוענים כי הוא עושה זאת בעבור בצע כסף, או כי גורמים שזהותם לא ידועה עומדים מאחוריו ולוחצים עליו, הן לקבל תלמידים לא יהודים, לבית הספר שאמור להיות פרטי והכל תחת המעטפת של הקהילה היהודית האורתודוקסית של מדריד.

בתגובה ל'בחדרי חדרים', הרב בן דהאן לא הכחיש כי בבית הספר האורתודוקסי ישנם תלמידים לא יהודים ואמר: "בית הספר היהודי אבן גבירול אינו בית ספר פרטי שיכול לבחור תלמידים הלומדים בו, מדובר בקהילה קטנה שאין לה יכולת להחזיק בית ספר פרטי, ולכן בית הספר מקבל סיוע כספי משמעותי ממשרד החינוך הספרדי, וזה מחייב לקבל תלמידים לא יהודים. למשל תלמידים של המורים או העובדים הלא יהודים שנמצאים בבית הספר, אבל תלמידים לא יהודים הם מיעוט כמעט מוחלט".

מדריד הרב בן דהאן ספרד התבוללות משה בן דאהן בית ספר מעורב בשר חזיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד