י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הקרב על הצרכן

המהלך שיגביל את הספקים הגדולים בסידור המצרכים בסופר

ספקים גדולים יוכלו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שמוכר כמות משמעותית של ספקים קטנים | הפטור החדש פורסם אחרי שהממונה על התחרות בחנה את פטור הסדרנות הקיים, והגיעה למסקנה שבנוסחו הנוכחי הוא אינו משיג את מטרתו באופן מלא

המהלך שיגביל את הספקים הגדולים בסידור המצרכים בסופר
אילוסטרציה צילום: אנה קפלן, פלאש 90

רשות התחרות פרסמה היום (חמישי) לשימוע ציבורי פטור סדרנות חדש, לפיו ספקים גדולים יוכלו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שמוכר כמות משמעותית של ספקים קטנים. הפטור החדש פורסם אחרי שהממונה על התחרות בחנה את פטור הסדרנות הקיים, והגיעה למסקנה שבנוסחו הנוכחי הוא אינו משיג את מטרתו באופן מלא.

על פי הפטור החדש שפורסם לשימוע, ספקים גדולים יורשו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות חמישים וחמישה אחוזים מסך המכירות בחנויותיו, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד לשישים אחוז. מוצרי מותג פרטי שיוצרו על ידי ספק גדול לא יכללו בסך המכירות של ספקים שאינם גדולים.

השינוי המוצע בפטור החדש יבטיח את התקיימות תכלית איסור הסדרנות הקבוע בסעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק המזון – קיומה של תחרות במדפי הקמעונאים על ליבו של הצרכן. לאחר התיקון, קמעונאים גדולים שמוכרים מעט מצרכים של ספקים שאינם ספקים גדולים, לא יוכלו ליהנות מפטור הסדרנות, וספקים קטנים יוכלו להיכנס ביתר קלות לאותם קמעונאים. לעומת זאת, אצל קמעונאים שמוכרים היקף משמעותי של מצרכי ספקים שאינם גדולים – תכלית החוק מתקיימת גם ללא איסור הסדרנות. ולכן יתאפשר לספקים גדולים לסדר את מוצריהם על גבי המדפים של אותם קמעונאים.

עם זאת, מוצע להאריך את תוקף הפטור הנוכחי עד ליום 31 בדצמבר 2024, ולהחיל את הכללים החדשים החל מיום 1 בינואר 2025, וזאת משני טעמים עיקריים:

הארכת הפטור הקיים תתן תמריץ לקמעונאים גדולים להגדיל את סך המכירות של ספקים שאינם גדולים בשנת 2024 בכדי לעמוד בתנאי הפטור לקראת שנת 2025.

הארכת הפטור תאפשר לקמעונאים גדולים שלא יעמדו בתנאי הפטור החל משנת 2025 להתארגן על הקמת מערך סידור מצרכים עצמאי.

תחרות סופר מרכול ספק קמעונאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד