י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פייק ציטוט

כך תזהו ציטוטים מזויפים ברשת

הרשתות החברתיות מוצפות בציטוטים מעוררי השראה של דמויות היסטוריות. אך נשאלת השאלה, איך נדע שאותה דמות אכן אמרה את הציטוט המיוחס לה ושלא נפלנו בפח בסוג של "פייק"? | הפרטים המלאים בכתבה

כך תזהו ציטוטים מזויפים ברשת
אילוסטרציה צילום: pixabay

"כולם גאונים. אבל אם תשפוט דג לפי יכולתו לטפס על עץ, הוא יחיה כל חייו באמונה שהוא טיפש". משפט ידוע זה של אלברט איינשטיין מצוטט רבות ברחבי הרשת בהקשרים אקטואליים כאלו ואחרים. אכן מדובר בציטוט עמוק וחשוב של איינשטיין. אך הבעיה היחידה עם ציטוט זה, היא שהוא מעולם לא נאמר ע"י אלברט איינשטיין...

הרשתות החברתיות מוצפות בציטוטים מעוררי השראה של דמויות היסטוריות. אך נשאלת השאלה, איך נדע שאותה דמות אכן אמרה את הציטוט המיוחס לה ושלא נפלנו בפח בסוג של "פייק"?

אז לכבוד יום הולדתו ה-145 של אחד המוחות המבריקים שידעה האנושות ואולי האדם המצוטט ביותר ברשת, הכין עבורכם מערך הסייבר הלאומי מדריך קצר אשר יסייע לכם לזהות "פייק ציטוט".

שכל ישר - בהתחשב בשפת האם, ההיסטוריה, תקופת הזמן וסגנון הכתיבה של מחבר הציטוט, האם הגיוני שהם היו אומרים ציטוט כזה? אם מצאתם ציטוט בשפה מודרנית אשר מיוחס לאדם שמת מזמן, מצאתם זיוף.

מרבה ציטוטים מרבה דאגה - אנשים מרבים לצטט לעיתים קרובות מדי דמויות ספציפיות כמו סטיב ג'ובס, אלברט איינשטיין וקונפוציוס. לכן, הטילו ספק בציטוטים המיוחסים לדמויות אלו.

ציטוט מושלם (מדי) - אם ציטוט נראה טוב מכדי להיות אמיתי, יש סיכוי שהוא אכן כזה. האם זה ציטוט ישן שרלוונטי באופן מוזר גם להיום? האם זה ההפך ממה שהיית מצפה שאדם זה יגיד אבל מגבה עמדה פוליטית לא פופולרית? במקרים כאלה, רצוי לעשות בדיקה נוספת לציטוט.

אימות - בדקו בגוגל, אך אל תעצרו שם. האם אתם יכולים למצוא את הנאום, השיר, הראיון או הספר שבו הציטוט נאמר? אם לא, היעזרו בכלים מקצועיים כמו אתר Quotelnvestigator כדי לאמת את הציטוט.

ולסיום, שאלו את עצמכם לפני שאתם מפרסמים ברשת ציטוט - האם אתם באמת זקוקים לגיבוי "היסטורי" של מומחים כדי להעביר את המסר שלכם ברשתות החברתיות?

ציטוט היסטוריה אלברט איינשטיין פייק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד