כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
יום הכליות הבינלאומי

לחץ הדם הגבוה לא הצליח להיות מווסת באמצעים תרופתיים

המטרה להעלות את המודעות למחלות הקשורות לכליות ולחשיבותן הכוללת של הכליות לבריאות. איזון יתר לחץ הדם עשוי לדחות או למנוע נזק כלייתי, כאשר ההמלצות הן הורדת לחץ הדם לערכים של מתחת ל-140/90 ממ"כ

לחץ הדם הגבוה לא הצליח להיות מווסת באמצעים תרופתיים
אילוסטרציה צילום: Unsplash

יום הכליה הבינלאומי המצוין השנה ב-14.3, הוגדר בשנת 2006 כיוזמה משותפת בין האגודה הבינלאומית לנפרולוגיה והארגון הבינלאומי של קרנות הכליה (IFKF) יום הכליה נועד להיות קמפיין להעלאת המודעות לבריאות הכליות. מטרתו היא להעלות את המודעות למחלות הקשורות לכליות ולחשיבותן הכוללת של הכליות לבריאות. עוד מטרה היא להדגיש אמצעי מניעה למחלות, בניסיון להפחית את התדירות וההשפעה של מחלות כליות ובעיות בריאותיות שקשורות בהן, בקנה מידה עולמי.

אחת הסיבות המרכזיות למחלות של הכליות היא לחץ דם גבוה, אשר מזיק לכליות ולכל מערכות הגוף, בתהליך ארוך, 'שקט' ובלתי הפיך שפוגע בכלי הדם בכליה לאורך שנים ועלול לגרום לאי ספיקת כליות ובעיות מערכתיות שונות.

איזון יתר לחץ הדם עשוי לדחות או למנוע נזק כלייתי, כאשר ההמלצות הן הורדת לחץ הדם לערכים של מתחת ל-140/90 ממ"כ.

אולם מה קורה כשלחץ הדם הגבוה לא מצליח להיות מווסת באמצעים תרופתיים והוא עמיד לטיפול?

במצב כזה נתקל גלעד יעקב בן ה-84 לפני שנתיים שנותר חסר תפקוד בשל לחץ דם עמיד במשך חודשים ממושכים.

"לפני שנתיים הרגשתי סחרחורת שגרמה לי כמעט להתמוטט. בדקנו בבית וראינו שלחץ הדם שלי טיפס ל-220. מיהרנו לבית החולים כרמל, ומשם עשו לי סדרת בדיקות במחלקה הנוירולוגית. לא מצאו דבר. לא הבינו מה הסיבה שהביאה ללחץ הדם שלי לעלות לרמות כאלה. חזרתי הביתה ולא יכולתי לתפקד. 3 חודשים הייתי מרותק למיטה, עם מטפל זר שהשגיח שלא אפול ולא הייתה אפילו פיזיותרפיה שאוכל להיעזר בה להזיז את הגוף".

"באותה התקופה" ממשיך יעקב, "הלכתי לנפרולוגית, שנתנה לי סדרת כדורים להסדרת לחץ הדם, אבל הם לא עזרו. הוא נותר 180-220. לאחר תקופה הפנתה אותי לבית חולים בני ציון. ד"ר סאבא, הנפרולוג בבית החולים חשף אותי לשיטה לטיפול בלחץ דם עמיד – צריבה של העצבים שעוטפים את עורקי הכליה, דנרבציה כליתית (RDN). מיהרתי לבדוק בגוגל וראיתי שמדובר בשיטה ותיקה שמחזירה אנשים לתפקוד מלא ואפילו לעבודה".

ד"ר סאבא, שהפנה את לגלעד לטיפול מספר  כי "צריבה בטוחה ויעילה של סיבי העצב של הכיליה נבדקה בהצלחה במספר רב של מחקרים.

תוצאות המחקרים הוכיחו כי צריבת ערקי כליה הובילה להפחתה מובהקת ומשמעותית קלינית בלחץ דם, כפי שנמדד במרפאה ובאופן אמבולטורי וכי הפחתה זו נשמרה לשנים ארוכות גם אחרי ביצוע פעולה. הפעולה נמשכת כשעה ומתבצעת תחת טשטוש עמוק.

יעקב מסכם: "ד"ר סאבא, אומנם הציע בהתחלה כדורים, אך בהמשך הבנו שצריך לנסות פתרון אחר. חשבנו יחד שהדנרבציה יכולה להוות פתרון טוב עבורי כי הכדורים לא עוזרים. מכאן והלאה ד"ר סאסא ליווה אותי בכל התהליך. הוא העביר אותי למחלקה הקרדיולוגית ואחרי הפרוצדורה לחץ הדם ירד מידית. עוד המתנתי יום אחד בבית החולים ולאחריו שחררו אותי. כיום אני כבר שנתיים עם לחץ דם 140-160 לכל היותר, שהוא אמנם לא לחץ דם אידיאלי אבל בגילי ובמצבי, אני יכול לתפקד כרגיל והתוצאה נשמרת".

ד"ר סאבא, מצין כי הפעולה, יעילה ב-75% מהמטופלים. יעילות הפעולה נבדקת באמצעות מעקב לאחר 3, 6  ו-12 חודשים מיום הטיפול. הפעולה מבוצעת בכל בתי החולים במחלקה לקרדיולוגיה פולשנית. הפרוצדורה מבוצעת בכל בתי החולים במחלקה לקרדיולוגיה פולשנית, בהפנית נפרולוג.

לחץ דם בית חולים בני ציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד