כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
רפואה אינטגרטיבית

שיקום פצועי מלחמה: הנפגע יכול לפתח מצבים של חרדה

לאחר מחלה חריפה או פציעה, שגרמו לירידה משמעותית בתפקוד, ובעיקר כשמדובר בפציעות טראומטיות כמו פציעות שנובעות מקרב או מחשיפה לפעולות טרור, יש צורך בשיקום שהוא לא רק שיקום פיזי אלא שיקום שמבין ומטפל גם בטראומה

שיקום פצועי מלחמה: הנפגע יכול לפתח מצבים של חרדה
עורק הכילייה ומערכת העצבים העוטפת אותו צילום: באדיבות המצלם

7 העקרונות לרפואה אינטגרטיבית לשיקום פצועי מלחמה וחולי סרטן. האדם חווה בדרך כלל ירידה משמעותית בתפקוד היומיומי, עד כדי תלות מוחלטת בזולת וגם אובדן זהות של מי שהיה וכבר לא יהיה. כל זאת מצריכים להתרגל למצב חדש של חיים, לוותר על הזהות הקודמת לטובת זהות מחודשת וכפי הנראה גם מוגבלת יותר.

"טראומה היא מצב תודעה פיזי של הגוף" , אומר שאולי הרציק פז , מנכ"ל בית החולים השיקומי מדיקל קר, "אדם שחווה טראומה בקרב או במחלה סופנית, יכול להכנס למצב גופני שבו הגוף מתקבע על סימני הטראומה וממשיך לפעול בעצימות של לחץ מקסימלי גם כשהסכנה כבר לא קיימת. כאשר לא מטפלים בטראומה בזמן היא עלולה להפוך לפוסט טראומה ואז הנפגע יכול לפתח מצבים של חרדה, דיכאון עצבים קופצניים ועוד תופעות שפוגעות בתפקוד האישי והחברתי שלו פגיעה אנושה וכמובן לא מאשפרות שיקום וחזרה מייטבית לחיים תקינים".

רפואה אינטגרטיבית מתייחסת למגוון המלא של ההשפעות הפיזיות, הרגשיות, הנפשיות, החברתיות, הרוחניות והסביבתיות המשפיעות על בריאותו של אדם. היא משתמשת בהתערבויות המתאימות ביותר ממגוון דיסציפלינות מדעיות כדי לרפא מחלות ולהחזיר לאנשים את בריאותם האופטימלית ולשמר אותה.

בשונה מהרפואה הקונבנציונלית, הרפואה האינטגרטיבית מחפשת לטפל בשורשי הבעיות הבריאותיות והיא משלבת את הטוב ביותר מהפרקטיקות הרפואיות המערביות הקונבנציונליות עם מה שנחשב לפעמים ל"אלטרנטיבי" או "משלים", לרבות תרופות צמחיות, דיקור, עיסוי, יוגה וטכניקות להפחתת לח על מנת לשמר מצב של רווחה, חוסן ואיזון רגשי שיכולים למנוע את הופעתן של מחלות.

7 העקרונות של הרפואה האינטגרטיבית-

חקירה ומחקר: רפואה אינטגרטיבית מבוססת על מחקר רפואי ומדעי. היא משתמשת במחקרים קליניים ובמדעי התרופה כדי לתמוך בידע מודע ובעובדות מדעיות.  בארה"ב השיטה נמצאת בשימוש למעלה מ-30 שנה ומחקרים רבים מתפרסמים על יעילותה מעת לעת. בארץ בוצע מחקר בבית החולים שערי צדק שהוכיח אף הוא יעילות רבה בטיפול בטראומה נפשית כתוצאה ממחלה או פציעה.

שילוב גישות: רפואה אינטגרטיבית משלבת גישות רפואיות מסורתיות ומודרניות, כמו למשל רפואה סינית מסורתית, עיסוי, אקופונקטורה לצד גישות מודרניות כמו רפואה פונקציונלית, רפואה מינד-בודי, ביו-ביקמיקה ועוד. השילוב של גישות שונות מאפשר למטופל למקם את עצמו במרכז הטיפול ולקבל את הטיפול המותאם לצרכיו.

יחס טיפול ממוקד: יצירת יחס אמין ושיתוף פעולה בין המטפל למטופל, והתיחסות לצרכיו הפיזיים, הרגשיים, הרוחניים והחברתיים.

טיפוח הבריאות ומניעת מחלות: גישות תזונתיות תומכות, תרפיה פיזית, תרפיה נפשית, שיטות טיפול תומכות וטיפולים משלימים מחזקים את הגוף ומשפרים את הריפוי הטבעי.

התמקדות באדם כולו: גישות התומכות באדם כולו בפן הרגשי, פיזי וחברתי בטיפול משולב ושיקום.

אוטונומיה ואחריות: חיזוק האוטונומיה של המטופל על מנת שיוכל לקבל החלטות מושכלות ומבוססות על מידע מועיל וכלים לשיפור המצב הבריאותי ולניהול תהליכי ריפוי.

שילוב עם רפואה מודרנית: רפואה אינטגרטיבית משתלבת ומתואמת עם הרפואה המודרנית והרגילה. היא מתייחסת למידע המדעי ולטיפולים הרגילים בשילוב עם הגישות המשלימות והמעניינות. המטופל יכול לקבל טיפולים מרובים במקביל ולקבל את המטופלים התקניים שהם צריכים

הכלים שנמצאים בשימוש נרחב ברפואה האינטגרטיבית  הם צמחים ותוספי תזונה, תרפיה בעיסוי, שימוש בחום וקור, טפולים נפשיים מגוונים, מדיטציה, יוגה וכד', אקופונטורה, מוסיקה וריקוד.

"קיימת חשיבות רבה גם לעיבוד הקשיים הרגשיים של בני המשפחה והצוות המטפל. כל האנשים הללו חווים עומס רגשי רב בעצם החשיפה שלהם למחלה ולתהליך הטיפולי. הטיפול המוקדש לניהול ולהקלת העומס הרגשי המכביד כל כך, משפר דרמטית את היכולת שלהם לטפל בחולים וגם להתנהל בצורה שלווה יותר בעצמם", מסכם הרציק פז.

רפואה מודרנית רפואה אינטגרטיבית סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד