כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מקרה בינלאומי ייחודי

רוסיה צריכה להחזיר לרומניה זהב ממלחמת העולם הראשונה 

הפרלמנט האירופי קבע כי רוסיה צריכה להחזיר לרומניה זהב שנשלח אליה במלחמת העולם הראשונה. מדובר ב-יותר מ-90 טון של מטבעות ומטילי זהב יחד עם תכשיטים ואוצרות תרבות נוספים שנשלחו למוסקבה לפיקדון. הזהב הוחרם לאחר שהבולשביקים תפסו את השלטון ברוסיה ב-1917. האוצר הרומני מוערך כיום בכ-15 מיליארד דולר

רוסיה צריכה להחזיר לרומניה זהב ממלחמת העולם הראשונה 
אילוסטרציה צילום: Pixabay

סכסוך ממון עתיק: מחוקקים בפרלמנט האירופי אימצו ביום חמישי החלטה לא מחייבת הקובעת כי על רוסיה להחזיר לרומניה זהב ופריטי מורשת יקרי ערך אחרים שנשלחו למוסקבה במהלך מלחמת העולם הראשונה לפיקדון, כך מסרו אתמול מחוקקים ברומניה.

במהלך מלחמת העולם הראשונה שלחה רומניה ברכבת 91.5 טונות של מטבעות ומטילי זהב למוסקבה, יחד עם תכשיטים ואוצרות תרבות נוספים כמו יצירות אמנות יקרות ערך. באותה מלחמה עמדה רומניה לצד רוסיה, בריטניה וצרפת, מול גרמניה, האימפריה האוסטרו-הונגרית והאימפריה העות'מאנית.

הזהב הוחרם לאחר שהבולשביקים תפסו את השלטון ברוסיה ב-1917. בשנים מאוחרות יותר, מאמציה של רומניה להחזיר אליה את הזהב עלו בתוהו. כמה פריטי תרבות אמנם הוחזרו על ידי השלטונות הסובייטיים בשנים 1935 ו-1956 - אולם הזהב בעל השווי העצום נותר במרתפיה של רוסיה. נכון ל-2023, שוויו המוערך של האוצר הרומני, מבלי להביא בחשבון את משמעותו ההיסטורית, עומד על קרוב ל -15 מיליארד יורו.

ב-2003 הוקמה ועדה משותפת בין רומניה ורוסיה לשיפור היחסים הבילטרליים, ובין היתר היא עסקה גם בנושא הזהב הרומני האבוד, אולם למרות יותר משני העשורים שחלפו מאז, הוועדה התכנסה רק חמש פעמים בלבד לדיונים שלא הובילו לכלום.

ביום חמישי, הפרלמנט האירופי העביר את ההחלטה שהציע המחוקק הרומני יוג'ן טומאק, בגיבוי הבנק הלאומי של רומניה, שקבעה כי על מוסקבה להחזיר את הזהב. ההחלטה אינה מחייבת אך היא "מפצירה בפדרציה הרוסית להחזיר לרומניה במלואו את שארית האוצר הלאומי שלה שנשלח לרוסיה לשמירה ב-1916 וב-1917".

בהצעת ההחלטה מתואר כי "בצל הקשיים של המלחמה, עשרות קרונות רכבת העבירו את רוב האוצר הלאומי של רומניה לרוסיה הצארית לשמירה עד לימי שלום, עם פרוטוקול מפורט המתעד את עתודות הזהב של הבנק הלאומי של רומניה, תחת ערבות רוסיה להחזרת הפיקדון, כפי שהעידו מדינות אחרות באותה עת".

עוד נכתב בהחלטה, כי "האוצר הלאומי שניתן באופן חוקי למשמורת רוסית כלל 91.5 טונות של זהב משובח השייך לעתודות הבנק הלאומי של רומניה, אוספים מלכותיים של תכשיטים ומטבעות נדירים, יחד עם נכסים תרבותיים והיסטוריים יקרי ערך, כגון ארכיונים ממלכתיים, מסמכים, כתבי יד היסטוריים יקרי ערך, ציורי מורשת, ספרים ואוספים נדירים ממוסדות ציבוריים ופרטיים רבים, המשתרעים על פני חמש מאות שנה של היסטוריה רומנית".

בהחלטה מצוין כי "הניכוס הבלתי חוקי של האוצר הלאומי של רומניה על ידי רוסיה, הוא מקרה בינלאומי ייחודי שבו אוצרות של מדינה הופקדו לשמירה בידי מדינה אחרת, במסגרת הסכם המגובה במסמכים בעלי תוקף משפטי עם ערבויות משפטיות להחזרה, אך זו התעלמה מההתחייבויות תוך הפרה של החוק והנוהג הבינלאומי".

המחוקק טומאק כינה את ההחלטה כ"הצבעה היסטורית" וכ"עניין של כבוד לאומי", והצהיר כי "רומניה לא יכולה ואף אסור לה לקבל שום דבר שהוא פחות מהחזרת 91.5 טון זהב ואת כל אוצרות התרבות שלה".

למרות שיש סיכוי קטן בלבד שרומניה תראה אי פעם את הזהב שלה ואת אוצרותיה ההיסטוריים בחזרה, לדברי טומאק "חשוב מאוד שלא לוותר על כך". ממוסקבה לפי שעה לא נמסרה תגובה להחלטה האירופאית.

אוצר רומניה רוסיה מלחמת העולם הראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד