כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המציא את המינוף הבנקאי

הקשר לחסידות: איש העסקים אליעזר פישמן הלך לעולמו

עסקיו של אליעזר פישמן שהלך היום לעולמו חלשו על תחומי הנדל"ן, תקשורת, קמעונאות, טקסטיל, אשראי ואנרגיה. בחייו נקלע להפסדים של 400 מיליון שקל. 'בחדרי חרדים' על הטייקון שנפל ועל הקשר לחצר חסידות קרעטשניף

הקשר לחסידות: איש העסקים אליעזר פישמן הלך לעולמו
אליעזר פישמן צילום: פלאש 90

איש העסקים אליעזר פישמן ז"ל הלך לעולמו היום (שישי) היה טייקון מפורסם במשק הישראלי מבעלי "קבוצת פישמן" שעסקה בתחומים רבים בהם: קמעונאות, תקשורת, תקשורת המונים, תעשייה, נדל"ן ועוד. 

במהלך חייו  פישמן פשט את הרגל עם חובות שנאמדו במיליונים,  נפילתו הכלכלית של הטייקון אליעזר פישמן העסיקה את כלכלני ישראל במהלך כל השנים.

"האיש שהמציא את המינוף הבנקאי. שמשלם כל שנה מאות מיליוני שקלים לבנקים, ריבית על חובותיו, ועליו נאמר שכל מנהלי הבנקים בישראל בודקים כל בוקר את מצב בריאותו ונושמים לרווחה כשהם מגלים שמצבו שפיר", כך הגדיר העיתונאי אריה אבנרי את אליעזר פישמן בספרו האוטוביוגרפי. 

בתחילת שנות ה-80, אליעזר פישמן, אז רואה חשבון עצמאי מתל אביב, מקים קרנות נאמנות בשם רונית וענת, על שם בנותיו. נכסי הקרנות האמירו בתקופת הגאות בבורסה בתחילת שנות השמונים אל מעבר לשווי של 1.6 מיליארד דולר. במשבר בבורסה התל אביבית בשנת 1983 התמוטטו קרנות הנאמנות לאחר הנפילה בשווי נכסיהן בבורסה. פישמן, בצעד שנראה אז הזוי, הודיע שיחזיר את הכסף למרות שלא היה חייב, והוא רכש תעודות השתתפות רבות מכספו הפרטי כדי לממן חלק מהמכירות שבוצעו על ידי הציבור.

פישמן לא עצר בנדל"ן והתעסק כמעט בהכל, מהימורים על מטבעות חוץ, עסקי קמעונות ושוק התקשורת המתפתח של סוף שנות ה-90, ועד כבלים ועיתונות.

במאי 2006 פישמן מהמר על הלירה הטורקית בסכומים גדולים, פיחות בערך המטבע גורר הפסדי עתק בסך שני מיליארד שקלים. פישמן יטען לאורך השנים ש"מותר לי, זה כסף שלי".

באחד מרגעי השפל בשנות ה-80, נחת פישמן ללא כל הודעה בביתו של האדמו"ר מקרעטשניף בקריה ברחובות כשפניו נפולות. "הוא היה במשבר טוטאלי, הוא היה בטוח שאין לו תקומה, שכלו כל הקיצין", סיפר מקורב לחצר, "אך אחרי שיחה ארוכה שתוכנה לא ידוע עם האדמו"ר, הוא יצא משם בן אדם אחר, האנשים הקרובים אליו אמרו אז ששבועות וחודשים הוא לא היה נראה כל כך רגוע ושמח".

על מה שהיה בחדרו של האדמו"ר נרקמו אגדות רבות. לפי המסופר, האדמו"ר הפקיד בידיו פתק – מה שבכלי התקשורת הכתירו כקמע – אותו נשא, ולזכותו זקף את תקומתו והצלחתו להיחלץ מהמשבר הפיננסי. "אני יכול לאשר בוודאות את הסיפור של הפתק", טוען אז גורם מעורה בחסידות בראיון ל'קו עיתונות', "אך זה רחוק מקמע שתואר בתקשורת, היה שם מין הסכם רוחני, שאת תוכנו לא ניתן לחשוף". לאחר מספר שנים, איבד פישמן את הפתק, וככל הנראה באחד מביקוריו ביקש מהאדמו"ר שישוב ויכתוב לו את הנייר הסגולי.

אליעזר פישמן חסידות קרעטשניף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד