כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בצל המלחמה

בטיחות הילדים במהלך אירועי פורים

סכנת התלקחות מתחפושות דליקות, פגיעה לעיניים ולגוף מחשיפה לנפצים וזיקוקים וכאבי גב צוואר בעקבות תחפושת לא מותאמת. לצד השמחה המהולה בעצב בעקבות המלחמה, חג פורים טומן סכנות רבות לילדיכם. המוסד לבטיחות ולגיהות מציג: הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב להכיר בחג הקרוב

בטיחות הילדים במהלך אירועי פורים
אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

חג הפורים בפתח ולצד השמחה הגדולה, ישנם גם סכנות רבות. תחפושות החג הססגוניות הקפצונים והנפצים המשמשים את הילדים כרוכים בסיכונים משמעותיים כמו: סכנת התלקחות מתחפושות דליקות, חסימת שדה הראייה ופגיעה לעיניים ולשאר הגוף כתוצאה מחשיפה לנפצים, זיקוקים ואביזרי פורים נוספים.  

לצד סכנות בריאותיות, ישנם גם סכנות ארגונומיות בלבישת תחפושת כבדה שעלולה להביא לעומס סטטי רב על הגב, או על הצוואר. בגדים מסורבלים יהוו מגבלה בהליכה, שיתבטא בעבודה שרירית מוגברת בגפיים התחתונות, עם עומס על מפרקי הרגליים, האגן או הגב התחתון.

הנעלה רכה, גדולה ורופפת למשל מקשה על שיווי המשקל ועל ההליכה. כפפות גדולות מסרבלות את המגע. שחקנים מדווחים על עומס חום בעת הופעה בתחפושת עבה שמכסה את כל הגוף, כולל הראש. אבזרים שונים, כגון חרבות, חגורות או שריון לאמות הידיים יכולים ליצור לחץ מגע בעת התנועה.  

בהתאם לסכנות הללו, המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא במקבץ של הנחיות לשמירה על בטיחות התלמידים, הנוער והעובדים לקראת אירועי פורים:

אסור בהחלט להשתמש בחזיזים, נפצים וחומרי נפץ או אבק שריפה, רקטות, וזיקוקין למיניהם.

השימוש בזיקוקי דינור מאולתרים על ידי ילדים – מסוכנים מאד, בעבר נפגעו קשה תלמידים ועובדים שניסו להפעיל זיקוקי דינור ללא הסמכה וידע מקצועי נדרש.

כשו רק תחפושת המאושרת על ידי מכון התקנים ומסומנת כחוק בתווית הצמודה לתחפושת, על התווית מופיעים פרטי היצרן והיבואן, והוראות אזהרה בעברית באופן ברור בזו הלשון: "נבדק בהתאם לתקן הישראלי 562. הרחק מאש. חשוב לדעת כי כביסה של תחפושת מבטלת את חסינותה מפני אש".

בעת הכנת תחפושת. יש להימנע משימוש בחומרים דליקים כגון בד סינטטי, נייר, קרטון, צמר גפן נוצות ויריעות פלסטיק למיניהם. תחפושות קנויות תהיינה מבדים ומחומרים חסיני אש או כאלה שעברו טיפול כנגד התלקחות. חפשו את התווית המציינת שהתחפושת עומדת בתקן ישראלי. 

במקרה שהתחפושת כבדה, יש לשקול להחליף חלק מהרכיבים בתחפושת בחומרים קלי-משקל או בפיזור נוח יותר של משקל התחפושת.

מומלץ לקבוע מגבלת משקל של תחפושת שתגיע לעד 25% ממשקל האדם.

מומלץ לוודא שהמסכות אינן מסתירות את שדה הראייה, מאפשרות נשימה חופשית ואינן מקשות על התנועה. אין לחצות כבישים עם מסיכה על הפנים על מנת לשמור על שדה ראיה רחב.

יש להימנע מתחפושות הכוללות שרוכים, חבלים וחוטים ארוכים יותר מ-20 ס"מ, אשר עלולים להיכרך סביב הצוואר ולגרום לחנק.

יש לוודא שצביעת חלקי גוף ופנים תיעשה אך ורק בצבעי איפור שאינם חוסמים את נקבוביות העור ואינם גורמים לאלרגיה במגע איתם.

בתחפושת לפעוטים יש להקפיד שהתחפושת איננה כוללת אביזרים קטנים אשר עלולים להיתלש ולהגיע לפיהם.

אביזרי עזר לתחפושות, כגון חרבות, סכינים וכד', יהיו מחומרים רכים שאינם עלולים לפצוע את המשתמשים בהם.

כללי התנהגות באירועי פורים:

בעת ארגון אירוע לפורים יש לתת את הדעת ותשומת הלב למספר המשתתפים הצפוי ולייעד מקום גדול מספיק כדי למנוע צפיפות מסוכנת, יכולת הגעה וכניסה למרחב מוגן.

אין לתלות קישוטים על נורות ואביזרי חשמל.

יש לדאוג לדרכי מילוט פנויות ומסומנות. אין לחסום מעברים ואין לנעול דלתות.

יש לדאוג לאמצעי כיבוי אש מתאימים כגון מטפי כיבוי וכד'.

יש לדאוג להימצאות ציוד עזרה ראשונה ונוכחות של מגיש עזרה ראשונה במקום עבודה מעל 50 עובדים. ככלל, מומלץ למנות אחראי לבטיחות ובטחון באירוע פורים, אשר ידאג להימצאות כל הציוד, האביזרים והאמצעים הדרושים לקיום אירוע בטוח.

שר העבודה, יואב בן צור: "השנה אנו חוגגים את חג הפורים בצל המלחמה, שמחה מהולה בעצב. תקופה בה ליבנו ומחשבותינו עם החיילים שמחרפים את נפשם בחזית הקרב למען ביצור ביטחונה של ישראל וחטופינו שעדיין נמצאים בשבי החמאס. כולנו תקווה שנדע ימים טובים יותר, אני מאחל לאזרחי ישראל חג שמח ובטוח".

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "משנכנס אדר מרבין בבטיחות. ההגנה על הילדים, הנערים והעובדים מפני סכנות פוטנציאליות במהלך אירועי פורים צריכה להיות בעדיפות עליונה. חשוב שההורים יהיו ערניים וינחו את הילדים וגם את עצמם על הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לסיכונים השונים ובכלל זה לתחפושות, לזיקוקים ולנפצים. הקפדה על דגשי הבטיחות תמנע פגיעות בגוף ובנפש. אני מאחל לכולנו חג פורים שמח ובטוח".

גם בארגון בטרם לבטיחות ילדים קוראים לילדים ולהורים - הימנעו משימוש בנפצים וחומרים מסוכנים, השנה יותר מתמיד.

בכל שנה מגיעים עשרות ילדים לחדרי המיון עם היפגעויות שונות לאחר ששיחקו בנפצים וחומרים מסוכנים אחרים. השנה בשל המלחמה, קולות הפיצוץ, האזעקות והיירוטים הנשמעים ברחבי הארץ - אנו יוצאים בקריאה רחבה להימנע ממשחק בחומרים אלו.

צעצועים מסוכנים, כגון רובה צעצוע, קפצונים, זיקוקים, נפצים, חזיזים, תחפושות מסוימות ועוד משמשים כחומר נפץ לכל דבר, ועלולים להביא בין היתר לכוויות, פגיעות קשות בעיניים, שריפות ואף קטיעת אצבעות. קולות הנפץ עלולות להבהיל את הילדים ושאר עוברי הדרך ולגרום להם להיפגעות פיזית ונפשית. 

על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בחמש השנים האחרונות (2018-2023) הגיעו למיון 206 פניות של ילדים שנפגעו מצעצועים מסוכנים. עוד עולה מהנתונים כי 73% מהמקרים היו משימוש בזיקוק, נפץ או חזיז. 25% היו משימוש באקדחי צעצוע. בנוסף 47% מהמקרים היו של ילדים בגילאי 10-14 בלבד.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים: "בכל שנה אנו יוצאים בקריאה נרחבת להימנע משימוש בנפצים מסוכנים. השנה יותר מתמיד עלינו לשמור על הנחיות הבטיחות כדי להבטיח שאף ילד לא יפגע, ולזכור בחג הזה גם את הלומי הקרב והמלחמה. כדי לשמור על שמחת החג, אני קוראת להורים - הימנעו מרכישה של צעצועים מסוכנים, הסבירו לילדים את חומרת ההשלכות של שימוש בחומרים מסוכנים והקפידו על הנחיות הבטיחות. בתוך כך אני מאחלת לכל ילדי ישראל חג שקט ושמח ובתפילה לשובם של כל ילדינו הביתה, בכל גיל שהם".

המוצרים שאסורים למכירה, הפצה ושימוש:

 

חזיזים, נפצים, טילים, שרקנים זיקוקים, כוורות מכל סוג, תרסיסי סירחון, כל חפץ או פריט המכיל אבקת שריפה שחורה או חומר נפץ אחר

רובים / אקדחים (דמוי כלי ירייה)

תרסיסי שלג מסוגים שונים – אסורים למכירה לילדים

סמני לייזר מקטגוריה 3 ו-4

צעצועים מסוכנים המעבירים שוק זרם חשמלי

קפצונים אינם אסורים בשימוש על פי חוק, אך בהנחיות השימוש מצוין כי אין להחזיקם בכיס או לפרק אותם מאריזתם המקורית מחשש שהתפוצצו בכיס ויביאו לפגיעה בכף היד.

נפצים פורים בטרם לבטיחות ילדים יואב בן צור זיקוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד