ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ארה"ב ניתקה קשרים

דיווח: ניז'ר קרובה לעסקת אורניום עם איראן

​​ניז'ר ​​סיימה את הברית עם וושינגטון לאחר שבכירים בארה"ב האשימו את החונטה השלטת במדינה בעסקה שתאפשר לאיראן גישה למאגרי האורניום שלה

דיווח: ניז'ר קרובה לעסקת אורניום עם איראן
מכונות הצנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן תת קרקעי צילום: Iran internationa

ההחלטה של ​​ניז'ר ​​לסיים את ברית הלוחמה בטרור עם וושינגטון הגיעה לאחר שבכירים בארה"ב האשימו את החונטה השלטת בניז'ר בעסקה שתאפשר לאיראן גישה למאגרי האורניום שלה, כך אמרו גורמים רשמיים בניגריה וארה"ב ל'וול סטריט ג'ורנל'.

ההחלטה להפסיק את שיתוף הפעולה הצבאי עם ארה"ב הוכרזה על ידי דובר החונטה. היא מהווה מכה קשה למאמצים של ממשל ביידן להילחם בטרור. ארה"ב בנתה בסיס בעלות של 110 מיליון דולר שמשמש להטסת מל"טי מעקב מעל מערב אפריקה.

פקידים אמריקאים פעלו להציל את מערכת היחסים שלהם עם ניז'ר ​​מאז שצבא המדינה הדיח את הנשיא מוחמד בזום בהפיכה צבאית ביולי האחרון, מה שגרם להגבלות על סיוע צבאי לחונטה על פי החוק האמריקאי. החונטה הידקה את הקשרים עם רוסיה ועם שתיים משכנותיה, מאלי ובורקינה פאסו, שגם הן נשלטות על ידי גנרלים המקורבים למוסקבה.

בחודשים האחרונים, גורמים אמריקאים ומערביים אמרו שהם השיגו מידע מודיעיני המצביע על כך שהחונטה שוקלת גם הסכם עם איראן שתעניק לטהראן גישה לחלק ממאגרי האורניום העצומים של ניז'ר. החשש של ארה"ב היה שהדיונים על הסכם כזה התנהלו בינואר, כאשר ראש הממשלה שמונה על ידי החונטה של ​​ניז'ר, עלי מהמן לאמין זיינה, נפגש עם הנשיא אברהים ראיסי ובכירים איראנים אחרים בטהראן.

גורמים במערב אמרו בפברואר כי השיחות בין ניז'ר ​​לאיראן הגיעו לשלב מתקדם מאוד. גורם שמכיר את הנושא אמר לעיתון ה'וול סטריט ג'ורנל', כי שני הצדדים חתמו על הסכם ראשוני שיאפשר לטהראן להשיג אורניום מניז'ר. שני גורמים רשמיים אמרו שהעסקה לא הושלמה סופית.

 

איראן ניז'ר ארצות הברית אורניום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד