כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"נזק אדיר"

בתי החולים מזהירים: "העלאת שכר נוספת – תביא לקריסתנו"

האוצר מודה בוועדת הבריאות כי מהעלאת השכר הצפויה, צפויים בתי החולים הציבוריים להינזק בכ-200 מיליוני ₪. יו"ר הוועדה אמר כי הפיצוי הכספי לבתי החולים חייב להיות במלואו, ובזמן, ותשובות האוצר בעניין בינתיים אינן מספקות

בתי החולים מזהירים: "העלאת שכר נוספת – תביא לקריסתנו"
אילוסטרציה צילום: unsplash

וועדת הבריאות דנה היום (שני) ממושכות בהשפעת שכר המינימום על תפקוד בתי החולים. יו"ר הוועדה הדגיש כי הפיצוי הכספי לבתי החולים חייב להיות במלואו, ובזמן, ותשובות האוצר בעניין כלל אינן מספקות. היו"ר קרא לוועדת המחירים להשלים בהקדם את עבודתה, לשמוע את בתי וקופות החולים בנושא, ולעדכן את הוועדה על החלטותיה.

במקביל הוועדה ביקשה את התייחסות משרדי האוצר והבריאות בתוך שבוע מהיום - למתן שיפוי לבתי החולים, על מנת שלא ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה, עד לתום דיוני ועדת המחירים. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא וייקבעו דיונים נוספים.

פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי "הדסה", הזהיר כי עלית השכר הקודמת גרמה לגירעון של 100 מיליון ש"ח ל"הדסה", ועליות שכר נוספות יביאו לקריסת בתי החולים. וייס הדגיש את החובה כי כל עדכון-שכר יועבר לבתי החולים בתוך 30 יום בלבד – ולא 60 או 90 יום כפי שנעשה עד כה. "החוק מחייב אותנו לשלם שכר מיידית – אך ההכנסות מהמדינה מתעכבות בתוך חודשיים עד שלושה חודשים. קופות החולים חייבות היום לבתי החולים 900-700 מיליוני ₪, וחוסר-התזרים הזה מביא את בתי החולים לעיכוב תשלום לספקים".

נדב חן, מנכ"ל לניאדו, הוסיף כי הפיצוי הכספי מועבר מהמדינה לבתי החולים באיחור ניכר, ואף הוא לא על העבר – אלא על העתיד, והדבר מביא לקשיי תזרים. חן סיפר כי הוא נאלץ לגייס תרומות לניהול השוטף ולמשכורות של עובדי בית החולים. אוליאל ציון, המשנה למנכ"ל שערי צדק, ביקש כי מנגנון התשלום לקופות החולים, לה המדינה מעבירה מיידית פיצוי כספי על העלאות שכר – יתקיים גם אצל בתי החולים.

גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים באוצר, השיבה כי הכסף מועבר לפי מדד יום אשפוז המתעדכן אחת לשלושה חודשים, והוא מועבר לפי החוק תוך 60 יום. היא הודתה כי מהעלאת השכר הצפויה, צפויים בתי החולים הציבוריים להינזק בכ-200 מיליוני ₪.

לפי תמר קליבסקי, מנהלת מערך בקרת בתי החולים ב"מכבי", בקשתם שיעשה עדכון "תוך התחשבות בכך שבתי-חולים מקבלים סכום בבסיס התשלומים, ולכן לא נכון להעניק לבתי-חולים סכום כפול - גם עליית שכר מינימום וגם את התשלום הקבוע בגין השיטה. זו כפילות - וקופות החולים לא יכולות לשאת זו. באשר למועדי תשלום, זה בחוק, ולכן כל עדכון צריך לבוא עם שיפוי לקופות החולים״.

לדברי אורי פליישמן, מנכ"ל הסתדרות האחים והאחיות, אין להחזיק את העובדים במערכת הבריאות באי-ודאות אם יקבלו העלאת שכר או לא, ויש להודיע מראש על עדכון שכר. אבישג הורנשטיין, ראש תחום התחשבנות ב"כללית", תמכה בפיתרון כולל ומאוזן, שיוכרע בדיון בוועדת המחירים, שתשמע את בתי וקופות החולים גם יחד.

בית חולים העלאת שכר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד