י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בהשפעת איראן

הכחשת שואה ואנטישמיות בספרי לימוד בעיראק

ספרי לימוד עיראקיים השמיטו את ישראל מהמפה, מתעלמים מהשואה ומהפרהוד - ומשבחים את איראן. מחקר סקר יותר מ-70 ספרי לימוד עיראקיים במקצועות הומניים

הכחשת שואה ואנטישמיות בספרי לימוד בעיראק
תלמידות מוסלמיות צילום: Ahmad Khateib /Flash90

מחקר של מכון IMPACT-SE מצא כי בספרי לימוד בעיראק מופיעים תכנים אנטישמיים, כך פורסם היום (שני) בתוכנית בחצי היום בכאן רשת ב. המחקר, שנכתב בידי פרופ' עופרה בנג'ו בשיתוף עם קרן רודברג, סקר יותר מ-70 ספרי לימוד עיראקיים במקצועות הומניים.

על פי הדיווח של רועי קייס ראש תחום העולם הערבי בכאן חדשות, בספר לימוד לכיתה ח', היהודים תוארו כחמדנים, מושחתים ועריצים. ניתן למצוא בו גם מעשייה על יהודי שמוכר למוסלמים מים במחירים מופקעים, ומצוין בו כי יהודים לוו בריבית וכך התעשרו.

עוד מהמחקר: בספר היסטוריה ממנו לומדים ילדים עיראקים בכיתה ט', כתוב שהיהודים בחרו להעביר את מרכז הכובד שלהם מבריטניה לארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה משום שכלי תקשורת ונכסים כלכליים רבים נשלטו בידי ציונים אמריקנים.

השואה והפרהוד נגד יהודי עיראק לא מוזכרים בתוכנית הלימודים כלל. אודות הקהילה היהודית המפוארת במדינה הושמטו גם כן, ובמפות המופיעות בספרים אין זכר למדינת ישראל. מנגד, ספרי הלימוד מכילים כתב הגנה על ברית השלטון העיראקי עם גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה.

ארצות הברית מוצגת בספרי הלימוד שנחקרו בצורה שלילית גם כן - כ"מנהיגת האימפריאליזם". לעומת זאת, איראן מוזכרת בהקשרים חיוביים בלבד, תוך ניסיון לטשטש את ההבדים בין השיעים לסונים והתעלמות ממלחמת איראן-עיראק. אנשיה מכונים גיבורים, והמיליציות הפרו-איראניות זוכות לשבחים.

מרכוס שף ממכון IMPACT-SE, בו נערך המחקר, מסר: "התכנים האנטישמיים והעוינים לישראל בתכנית הלימוד העיראקית היא הפרה בוטה של הסטנדרטים של ארגון אונסקו של האו"ם מבחינת סובלנות ושלום. תכנית הלימודים העיראקית מלמדת את הדור הצעיר בעיראק שג'יהאד ומות קדושים הם מטרה נעלה יש עדויות להשפעה איראנית אפשרית על התכנים".

עיראק איראן פרעות הפרהוד אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד