י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בין גבעות פורחות

חוויה חינוכית בלב היער: הכירו את מרכזי השדה של קק"ל

מרכזי השדה והיער שוכנים בלב יערות מוריקים ובין גבעות פורחות ומזמנים למבקרים בהם חוויה חינוכית מהנה בשטח פתוח וירוק, המשלבת ערכים סביבתיים לצד אהבת הארץ • קק"ל מתאימה את הפעילות במרכזים לקהלים רחבים, ביניהם המגזר החרדי, עולים חדשים, בעלי צרכים מיוחדים ועוד

 חוויה חינוכית בלב היער: הכירו את מרכזי השדה של קק"ל
בקתות העץ במרכז שדה ויער נס הרים צילום: בוני שיינמן, קק"ל

החטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל מפעילה כיום חמישה מרכזי שדה ויער הפרוסים ברחבי הארץ – לביא וציפורי שבצפון, שוני – למרגלות הכרמל, נס הרים שבהרי ירושלים ויתיר שבדרום.

המרכזים מהווים נדבך חשוב בפעילות החינוכית והקהילתית של הארגון. הם מציעים חוויית שטח ייחודית המשלבת פעילות חינוכית ומהנה, שדאות, לימוד בחיק הטבע ועוד. שוחחנו עם מנהלים מקק"ל כדי להבין מה יש למרכזי השדה והיער של קק"ל להציע ואת תרומתם החשובה לחברה הישראלית, על כל גווניה.

יואב דביר, ארכיון קק"למרכז שדה ויער שוניצילום: יואב דביר, ארכיון קק"ל

סימון אלבז, מנהל מרכזי השדה ומרכזי המבקרים, בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל, משתף בפעילות הענפה של המרכזים, אשר החלו לפעול כבר בשנות ה-80 ושודרגו לאורך השנים באופן משמעותי. קק"ל הקצתה משאבים ותקציבים רבים לפיתוחם, שדרוגם והנגשתם של מרכזי השדה השונים ברחבי הארץ.  

לפי דבריו, "קיימת חשיבה מתמדת כיצד לשפר את חוויית האירוח ולהתאימה לכלל האורחים במרכזים, לרבות למגזר החרדי ולבעלי צרכים מיוחדים, הן בהיבט התחזוקתי והן ברמת הפעילות החינוכית".

מרכזי השדה מציעים כיום בקתות עץ, שטחי גיחה ואוהלים רחבי ידיים המאובזרים היטב, עד לפרטים הקטנים ביותר. כמו כן במרכזים ישנן כיתות לימוד פתוחות וסגורות, מתקני ספורט ונופש ופינות ישיבה בצל עצי היער, המאפשרים לימוד חווייתי לצד פעילות בשטח.

הפעילות במרכזי השדה והיער של קק"ל חוצה מגזרים באופן גורף ומותאמת לקהלים רבים ומגוונים. אלבז מתאר את ההיענות המרשימה של המגזר החרדי לפעילויות במרכזי השדה, אשר מתעצמת משנה לשנה: "זה מפתיע ומספק לראות כיצד הציבור החרדי לומד להכיר את האתרים המרכזיים שלנו בארץ וכן את היערות ולהיחשף לערכים שחשוב לנו להנחיל לכלל הציבור, כגון ערכי לאום, טבע, מורשת, חשיבות השמירה על הסביבה חיבור לאדמה ואהבת הארץ".

באדיבות קק"לקבוצה מהמגזר החרדי במרכז שדה ויער יתיר צילום: באדיבות קק"ל

כיצד מרכז שדה ויער לביא נרתם לסייע במלחמה?

מאז פרוץ המלחמה הצטרף מרכז שדה ויער לביא של קק"ל למאמץ הלאומי לסייע לתושבים שפונו מבתיהם מהדרום ובהמשך גם מהצפון. המרכז פתח את שעריו בפני מאות משפחות מפונות שנאלצו לעזוב את בתיהן עקב הלחימה, משדרות למשל. צוות המרכז פעל במלוא המרץ כדי לארח את המפונים בצורה הטובה ביותר, דאגו לספק להם ארוחות חמות ומזינות ואף הקצו עבורם את פינות המשחקים ומגרשי הספורט. בנוסף, מדריכי קק"ל מהחטיבה לחינוך ולקהילה יזמו עבור הילדים ובני הנוער פעילויות חינוכיות רבות עם הניידת החינוכית, במטרה להפיג מתחים ולאפשר התמודדות בריאה עם המצב המורכב. הפעילויות כללו משחקי קבוצה, סדנאות יצירה, טיולי טבע מודרכים, פעילות עם בעלי חיים ועוד. "כל זאת תוך דגש על חיזוק הערכים של אהבת הארץ ואהבת האדם, ובמטרה לגרום למפונים לחוש באווירה ביתית וחמה", אומר אלבז.

מרכז שדה ויער יתיר שבדרום


אבינועם ניסים, מנהל מרכז שדה ויער יתיר, בחטיבה לחינוך ולקהילה של קק"ל, מציין כי מרכז שדה זה מהווה מחנה מאובזר השוכן בלב יער יתיר – היער הנטוע הגדול ביותר בארץ, אשר גודלו כ-41 אלף דונם. המרכז הוקם בנובמבר 2016 ומאז ביקרו בו למעלה משלוש מאות אלף חניכים וחניכות מכל גווני החברה הישראלית. היער ממוקם באזור הרי יהודה, הוא צופה למרחבי הנגב הנפלאים ונמצא בקרבת העיר ערד ומסלולי מדבר יהודה. המרכז כולל מתחם רחב ידיים צופה לנוף היער ובו שלושה אוהלים גדולים ומפוארים, הנקראים 'אוהלי אברהם'. האוהלים עצמם נקראים על שם האבות והאימהות של עם ישראל כגון 'אוהל אברהם ושרה', ו'אוהל יצחק ורבקה'. בנוסף ישנו אוהל בית כנסת מרשים במיוחד ובו ספר תורה מהודר, ספרי קודש וסידורים. כל האוהלים ממוזגים, אטומים למים ומוגנים מפני רוחות. כמו כן, במרכז ישנו מתחם גיחה "קמפינג" בצל עצי אורן גדולים המעניק לתלמידים ולחניכים אפשרות להקים אוהלים בבניה עצמית ולישון תחת כיפת השמים.  

איזה אוכלוסיות מגיעות לבקר במרכז שדה ויער יתיר?

"בעיקר בתי ספר ומוסדות חינוך מכל הזרמים מתאמים אצלנו לינה במסגרת טיולים שנתיים, טיולי של"ח וכדומה, אך לא רק. גם חניכים מהחינוך הבלתי פורמאלי כגון תנועות וארגוני נוער, מכינות ועוד. אנחנו מעניקים מעטפת מלאה של ליווי והדרכה מותאמת לכלל המגזרים, כולל עבור המגזר החרדי, שבשנים האחרונות מגיע לכאן בהמוניו. אם זה ישיבות קטנות וגדולות במסגרת 'קעמפים' או טיולי בין הזמנים, עמותות חרדיות רבות, כגון עלי שיח, שיח סוד ושמחה לילד. כמו כן מתקיימים כאן חוגי צפרות וסדנאות שונות", מציין ניסים.

באדיבות קק"לקבוצה מהמגזר החרדי במרכז שדה ויער יתיר צילום: באדיבות קק"ל


כיצד אתם מתאימים את הפעילות במרכז השדה עבור החברה החרדית?

"נעשית התאמה מבחינת העברת המסרים והתכנים על ידי המדריכים של קק"ל שמעבירים פעילויות חינוכיות שונות. חשוב לנו להנחיל עבור כולם את ערך אהבת הארץ , הכרת הארץ וידיעת הארץ , לצד חשיבות השמירה על הסביבה בה אנו חיים, ואנו מתאימים לכל אחד את הצורה שבה הוא רוצה ללמוד ולקבל את התכנים על ידי צוות ההדרכה המגוון שאנו מפעילים בהתאמה לאוכלוסייה". עוד מוסיף ניסים: "עבור הקהילה החרדית והדתית יש אפשרות לכשרות מהודרת וקיים ספק מזון כשר, המגיש ארוחות חמות ומספק כיבוד קל וקפה כשרים, לאורך כל היום. כמו כן, המתחם מגודר ומהווה עירוב כשר למהדרין וניתן לשהות פה בשבתות ללא כל חשש הלכתי. ככלל מומלץ לבקר כאן בשבתות. ישנו שקט מיוחד, המספק הרחבה ל'תוספת הנשמה', עם אוויר טוב ואווירה נינוחה ומיוחדת".

נגישות והתאמת המרכזים עבור בעלי צרכים מיוחדים

קק"ל פועלת להנגשת מרכזי השדה והיער עבור בעלי צרכים מיוחדים ומשקיעה בכך משאבים רבים. ינון כהן, סמנכ"ל עמותת "שמחה לילד", אשר חניכיה מתארחים באופן קבוע לאורך השנה במרכזי השדה של קק"ל, מספר לנו על חווית השטח של חניכיו - בעלי צרכים מיוחדים: "ביקרנו בכל מרכזי השדה השונים, הן בסופי שבוע והן במחנות רבות משתתפים של מספר ימים בנס הרים, ביתיר ובציפורי. ערכנו מספר פעילויות שיא עבור החניכים, הכוללות סיורים, תוכניות חינוכיות והפעלות מגוונות". כהן מדגיש כי פעילויות אלו דורשות התאמות רבות שהם מקבלים עבורן מענה מהמרכזים, הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינת תוכן וערכים, בהתאם לאופי הקבוצה.

מיכאל חורי, ארכיון קק"לפעילות ניידת חינוכית ציפור על עץ במרכז שדה ויער ציפוריצילום: מיכאל חורי, ארכיון קק"ל


כהן ציין כי ויתר לא פעם על שימוש במקומות אירוח אחרים לטובת מרכזי השדה והיער של קק"ל, והדבר השתלם להם בהחלט: "יש משהו ברמת השירות והמקצועיות שקק"ל מספקת, שהופך את החוויה לייחודית עבור החניכים. הן החניכים והן משפחותיהם מעדיפים ללא ספק להגיע רק למרכזים של קק"ל".

איך החניכים בעלי הצרכים המיוחדים מגיבים לפעילויות במרכזים?

"חווית לינת השטח היא בהחלט חוויה מרגשת במיוחד עבורם, שכן הם אינם זוכים לחוות זאת בשום מסגרת אחרת. מרכזי השדה מספקים עבורם את החוויה המיטבית והבטוחה ביותר, עם מתקני ספורט, פינות ישיבה נעימות ואף בקתות עץ ללינה עבור הצוות או חניכים עם מוגבלות מורכבת".

כהן משתף בחוויה מיוחדת בה למדו על רמת השירות יוצאת הדופן של קק"ל עבור הלקוחות. "באחת מהפעמים בה קיימנו פעילות במרכז שדה, ערכנו סיור הערכה מוקדם והבנו כי אין אפשרות טכנית לארח את החניכים בתנאים הקיימים, כיוון שהיה זה בעונת הקיץ ולא כל האוהלים היו ממוזגים בזמנו. על אף שנותר חודש אחד בלבד, דאגה קק"ל לפתרונות מיידיים על מנת שחוויית החניכים לא תיפגע כלל. הם הפנו את מלוא מרצם ומשאביהם כדי להתאים את המקום באופן שיאפשר את קיום האירוע כמתוכנן. הם ממש יוצאים תמיד מגדרם למעננו".

השותפות עם קק"ל, מאפשרת לעמותת "שמחה לילד" להעניק לבעלי הצרכים המיוחדים את מלוא חוויות השטח בצורה המיטבית. "ללא קק"ל והערכים החינוכיים הייחודיים שהיא מקנה, הדבר לא היה מתאפשר כלל. אין עוד גוף המסוגל לספק מענה כה מקיף ומותאם אישית לכל צרכי האוכלוסייה, תוך הנגשה מלאה של חוויות אתגריות וערכיות כאחד", מסכם כהן.

מרכזי השדה והיער של קק"ל מתחילים אט-אט מפרוץ המלחמה לחזור לשגרה של אירוח תלמידים וקבוצות מגוונות. ניתן לתאם הגעה לכל אחד מחמשת מרכזי השדה של קק"ל.  

למידע נוסף על כל אחד מחמשת מרכזי השדה והיער – לחצו כאן>

בנוסף למרכזי השדה והיער של קק"ל, ישנם שני מרכזי מבקרים הפתוחים לקהל הרחב – האחד מרכז מבקרים אילנות השוכן בשרון והשני מצפה בית אשל, הסמוך לבאר שבע. 

למידע אודות מרכזי המבקרים של קק"ל –

 https://www.kkl.org.il/old_projects2017_illanot_visitors_cente/

https://www.kkl.org.il/parks_and_forests/beit-eshel/

קק"ל מרכזי שדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד