י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
היעד: מעל ארבעים אלף עובדים בתוך כחודשיים - יפתרו את הקיפאון השורר בענף הנדל"ן

אלפי עובדים זרים מהודו נחתו בישראל כדי להניע מחדש את אתרי הבנייה ששותקו

בתום עבודה מאומצת בת חודשים ארוכים ובשילוב זרועות נדיר של כלל הגורמים הרלוונטיים נחתו בישראל אתמול אלפיים עובדי בניין מהודו לאחר שעברו סדרת מיונים | העובדים הועברו למרכז ההכשרה החדש של ההסתדרות הלאומית 'ועמית' שנחנך במודיעין ומשם ישתלבו, באמצעות תאגידי כוח אדם, באתרי הבנייה | בימים הקרובים ייכנסו לישראל מדי יום מאות עובדים נוספים לענף הבינוי | בתוך מספר חודשים: מספר העובדים הזרים בענף הבינוי יגיע ללמעלה מארבעים אלף | שר הפנים הרב משה ארבל: "היעד הוא הבאתם של עוד עשרות אלפי עובדים" | שר השיכון הרב יצחק גולדקנופף: "הכרזנו על הבאתם של מקסימום עובדים במינימום זמן" | שר העבודה הרב יואב בן צור שיבח את ההסתדרות הלאומית ואת תאגידי כוח האדם: "עושים עבודה מדהימה להצלחת המשימה" | יו"ר ועדת הפנים ח"כ הרב יעקב אשר: "הבאת מספרים גבוהים של עובדים זרים - זו המלחמה החשובה ביותר ביוקר המחיה"

אלפי עובדים זרים מהודו נחתו בישראל כדי להניע מחדש את אתרי הבנייה ששותקו
הגעת עובדים זרים לישראל צילום: יעקב כהן

עשרות ישיבות, מאות שעות של דיונים אינטנסיביים ולמעלה מחמישה חודשי עמל התנקזו לאירוע קבלת פניהם של אלפי עובדים זרים שעלו ארצה מהודו כדי לשמש כפועלי בניין. החל משמחת תורה, מאז נאסר על פועלים פלסטיניים להיכנס לשטחי ישראל, חל שיתוק כמעט מוחלט בענף הנדל"ן. חלק קטן מהקבלנים נאלצו לשכור עובדים זרים במחיר מפולפל וחלק ניכר מהם נותרו ללא ידיים עובדות.

רק לאחר דילוג על משוכות בירוקרטיות רבות ומאמצים מרובים שנמשכו כאמור על פני חודשים רבים, נסגרו כל הקצוות בשילוב זרועות ושיתוף פעולה מלא של כלל הגורמים המוסמכים, משרד הפנים, משרד השיכון, משרד הפנים, ועדת הפנים של הכנסת ורשות ההגירה והאוכלוסין – בשבועיים האחרונים החלו לנחות בישראל אלפי עובדים מהודו כדי להשתלב בענף הבנייה, בו שורר עדיין מחסור כבד של עשרות אלפי עובדים.

בונים את ישראל

מיד עם נחיתתם התקיים במודיעין אירוע קבלת פנים מיוחד תחת הכותרת "בונים את ישראל", ובמסגרתו, נחנך לראשונה מרכז ההכשרה החדש של ההסתדרות הלאומית ורשת 'עמית', אליו מופנים כלל העובדים הזרים להכשרה לפני יציאתם לאתרי הבנייה בהם ישתלבו.

עובדים אלו ייתנו את המענה למחסור החמור שנוצר בחודשים האחרונים בעקבות אירועי שמחת תורה, כאשר מיד לאחר פרוץ המלחמה החלו ברשות האוכלוסין, בוועדת הפנים של הכנסת ובמשרדי הממשלה השונים, בתהליכי קליטה מהירים, שבסיומם, נחתו אתמול אלפיים העובדים הראשונים. אך בכך אין די, ובשל המחסור בעשרות אלפי ידיים עובדות לענף הבנייה, התבשרו היזמים והקבלנים כי במשך הימים הקרובים ייכנסו לישראל מדי יום מאות עובדים נוספים לענף הבינוי. ההערכה היא, כי בתוך מספר חודשים יהיו בישראל עשרות אלפי עובדים זרים שישתלבו בענף הבנייה שידע מחסור של ממש ועד סביבות מאי-יוני יעמוד מספרם על כארבעים אלף פועלי בניין זרים.

טקס קבלת הפנים וקליטת העובדים נערך על ידי ההסתדרות הלאומית בראשות יואב שמחי, ועל ידי תאגידי כוח אדם לעובדים זרים בישראל בענף הנדל"ן, בראשות אלדד ניצן, המרכֵּז את התאגידים הגדולים בענף הנדל"ן. יצוין, כי במעמד קבלת הפנים לאלפי העובדים הזרים השתתפו ראשי ונציגי כמאה תאגידים שונים, ותיקים כחדשים - חלקם כאלה הפועלים בענף כוח אדם זה שנים ארוכות, וחלקם הצטרפו לענף בתקופה האחרונה לאור הצורך הגובר בעובדים זרים. תאגידי כוח אדם אלה - הם שישלבו בסופו של דבר, לאחר ההכשרה המתאימה, את אלפי העובדים באתרי הבנייה בפועל.

העובדים, שנכנסו אל מערך ההכשרה המיוחד, החלו כבר עם הגעתם בקבלת ההדרכה בכיתות הייעודיות, ושמעו הנחיות והדרכות מפיהם של מרצים הדוברים את שפתם. כל זאת, כדי להכשיר אותם לייעודם כידיים עובדות באתרי הבנייה בתוך זמן קצר ככל האפשר, כדי שיוכלו להשתלב במהירות וביעילות בבינוי בפועל - כדי להניע בחזרה את גלגלי ענף הנדל"ן שחווה שיתוק בחודשים האחרונים, מאז פרוץ טבח שמחת תורה.

מציבים יעדים נוספים

את האירוע המיוחד, המסמל הלכה למעשה את חזרתו של ענף הנדל"ן לפעילות, פתח שר הפנים הרב משה ארבל, ואמר: "אני רוצה לברך על הגעת אלפי העובדים הראשונים לישראל. זהו אירוע היסטורי שכולנו יחד עבדנו על הגשמתו בחודשים האחרונים. יחד עם מנהל האוכלוסין נשגיח שהפועלים אינם עובדים במקומות מסוכנים. צריכים לדאוג לכלכלה הישראלית אבל לפני כן, לדאוג לחיי האדם. ההסתדרות הלאומית יחד עם התאגידים עושים רבות לרווחת העובדים ותודה להם על כך. היעד עכשיו הוא הבאתם של עוד עשרות אלפי עובדים".

שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף סיפר לנוכחים על מאמצי משרדו לגשר על הפערים הבירוקרטיים: "מאז תחילת המלחמה, משרד הבינוי והשיכון פועל סביב השעון כדי לשמר את הרציפות התפקודית בענף הבנייה. העברנו כבר שתי החלטות ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים, ויבוא של עובדים מחוץ להסכמים בילטרליים, ובימים אלו אנו מכינים החלטה נוספת להגדלת המכסות. הנחיתי את כל גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון, לפעול בנושא ללא לאות, על מנת להביא מקסימום עובדים זרים לישראל במינימום זמן".

שר העבודה, הרב יואב בן צור הצהיר, "עלינו להמשיך לדחוף ולתחזק את העבודה של העובדים הזרים בישראל. הגעתם של עובדים זרים במסות גדולות לענף הבניה וחזרתם של אתרי הבניה הגדולים לפעילות מלאה, היא חלק חשוב במאבק הממשלתי להפחתת מחירי הדיור. לכן פעלנו לאשר עקרונית את הגעתם של 30,000 העובדים לעבודה מידית בענף הבניה בישראל. אני רוצה לברך את ההסתדרות הלאומית בראשות יואב שמחי ואת התאגידים בראשות אלדד ניצן, שעושים עבודה מדהימה לילות כימים להצלחת המשימה".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ הרב יעקב אשר שקיים דיונים רבים בנושא הבוער ציין, כי "כאשר שוק הנדל"ן לא פועל באופן סדיר, מי שמשלם את המחיר הוא האזרח. אנחנו בכנס חירום, כי מדינת ישראל זקוקה כעת ל-50,000 עובדים. נכון שכולנו זירזנו את התהליך, נכון שהתחילו להגיע אלפי עובדים לישראל וזה חשוב מאוד ומשמעותי מאוד, אבל חייבים דחיפה כדי שיגיעו ארצה עוד כמויות גדולות של עובדים זרים. זו המלחמה הכי חשובה ביוקר המחיה של מדינת ישראל. אני אמשיך לדחוף שיגיעו עוד עשרות אלפי עובדים להציל את ענף הבנייה".

סדרת צעדים מאומצים

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן אמר במעמד קבלת פניהם של אלפי העובדים במרכז ההכשרה החדש במודיעין, כי "בחודשים האחרונים נקט המשרד בצעדים מאומצים במטרה להבטיח את הרציפות התפקודית והיציבות של ענף הבנייה. בנוגע לסוגיית העובדים הזרים, אישרנו את הגדלת המכסות להבאת עובדים זרים. נכון להיום, המשרד, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים, מיין כ-30,000 עובדים בהודו וסרי לנקה, מתוכם כבר הגיעו כמה אלפים לארץ. יש לציין כי אירועי טבח שמחת תורה הביאו את כולנו להבנה ברורה - ענף הבנייה אינו יכול להתבסס על מקור יחיד של כוח עבודה, בין אם ממדינות כמו סין ומולדובה ובין אם מהודו וסרי לנקה ועלינו החובה לייצר מגוון רחב של מקורות לידיים עובדות לענף הבנייה. אני מודה לכל הגורמים ששותפים איתנו במהלך הזה."

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, שהשקיע מאמצים רבים להסדיר את האישורים בפועל למהגרים אמר לנוכחים, כי "מרגע פרוץ המלחמה התגייסנו כולנו לפתור את בעיית העובדים הזרים בענף הבנייה, הורדנו חסמים רבים, פתרנו בעיות ונטרלנו מוקשים. אני שמח להיות פה ולראות מול העיניים את אלפי העובדים הראשונים שהגיעו לישראל, נמשיך לקדם ולהתאמץ בכל הכוח, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים, כדי שעשרות אלפי העובדים הדרושים ינחתו בישראל. זה הפיתרון לקידום ענף הבנייה".

יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי שחנך את מערך ההכשרה החדש לפועלים הטריים של ענף הבינוי, ציין כי "התנאים של העובדים הזרים השתפרו מאוד לעומת לפני עשור. היום הכל דיגיטלי, גם הקליטה שלהם, ויש מי שמדבר בשפתם. הקמנו מערך ענק לקליטת העובדים, כל העובדים שנוחתים בישראל מגיעים למתחם שלנו. אנחנו עובדים צמוד עם כל התאגידים לדאוג לרווחתם של העובדים בישראל. בשבועות הקרובים יגיעו לישראל עשרות אלפי עובדים".

אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כוח אדם לעובדים זרים בישראל, אמר במעמד קבלת הפנים החגיגי לאלפי העובדים - להם יבצעו התאגידים השׂמה בפועל באתרי הבנייה - כי "אנו נמצאים כעת בזירוז התהליך המהיר של הגעת עובדים ופתרון משבר כח אדם בבניה בישראל. אנו צפויים להגיע עד תחילת מאי ל-4,500 עובדים מהודו שמִיַינו במיונים ראשוניים, כך שכמות העובדים הזרים תעמוד על 35,000 סה"כ, ובתוספת של 4,500 עובדים נוספים מהודו שנבחרו לאחר מיונים לפני כשבוע והגעה של 10,000 עובדים נוספים - שיגיעו דרך מסלול נוסף שפתח משרד השיכון במתווה של רשות האוכלוסין - נגיע עד לאמצע מאי ל-50,000 עובדים זרים. אנחנו נראה הקלה מאוד גדולה בענף הבניה ובשורה גדולה למשק הישראלי".

פועלי בניין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד